۷ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۳۶
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85214972
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر ارتباطات: ۵۸۰۰ روستا در دولت سیزدهم به اینترنت پرسرعت متصل شد

قزوین - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:پنج هزار و ۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به اینترنت پر سرعت متصل شده‌ است.

به گزارش ایرنا، عیسی زارع پور سه‌شنبه در نشست شورای اداری استان قزوین افزود: ۲ هزار و۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دیگر برای اتصال اینترنت پرسرعت باقی مانده که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور را به اینترنت پرسرعت و بسترهای ارتباطی پیشرفته متصل کنیم.

وی اضافه کرد: در استان قزوین ۷۰۱ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که مشمول اینترنت پرسرعت است و تاکنون ۶۵۰ روستا معادل ۹۵ درصد به اینترنت پرسرعت متصل شده‌ است.

به گفته زارع پور، شرکت شاتل آمادگی خود را اعلام کرده که تا پایان سال تمام شهر قزوین را به پروزه فیبر نوری متصل کند و لازم است در این رابطه شهرداری نیز همکاری لازم را داشته باشد.

پوشش فیبر نوری برای ۳.۵ میلیون خانوار ایرانی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ابرطرح فیبرنوری اشاره کرد و گفت: هم اکنون دسترسی ۳.۵ میلیون خانوار ایرانی به بستر فیبر نوری فراهم شده و بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به اینترنت متصل شوند.

زارع پور تصریح کرد: بر اساس شبکه ملی اطلاعات تا چندسال آینده باید ایرانیان به سرعت ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه دسترسی داشته باشند که ۶۰ برابر سرعت فعلی است و تحول عظیمی در کسب و کارها و مشاغل ایجاد می‌کند.

این مسوول با بیان اینکه مردم با اتصال به داشبورد FTTH می‌توانند از امکان موقعیت مکانی خود برای اتصال به فیبر نوری مطلع شوند، ادامه داد: بر اساس برنامه صورت گرفته شبکه ملی اطلاعات باید پرسرعت، با کیفیت، دارا بودن محتوای بومی جذاب و متنوع را داشته باشد که قرار است تا پایان سال جاری پیشرفت این شبکه به ۷۵ درصد برسد و تقریبا بخش قابل توجهی از مردم ایران به آن متصل شوند.

زارع پور ادامه داد: برای دسترسی و سهولت ارتباطات مردم به شبکه ملی اطلاعات اپراتورهایی را در هشت نقطه کشور تعیین کردیم که به عنوان نقاط تبادل ترافیک عمل خواهند کرد و خدمات باکیفیت تری نسبت به اینترنت جهانی به مردم ارائه می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از برخی برداشت‌های نادرست از شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما و حتی بین مدیران و مسئولان ما به گونه‌ای تبایغات کرده‌اند که اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود، اینترنت قطع می‌شود، درحالی که ما کاری به قطعی اینترنت نداریم و فقط می خواهیم خدمات با کیفیت تر و بالاتر از کشورهای توسعه یافته به مردم ایران ارائه دهیم.

دارایی دیجیتال به ابزار اقتدار کشورها تبدیل می‌شود
زارع پور در ادامه بر اهمیت دارایی دیجیتال و توان داخلی در ارتباطات و اطلاعات تاکید کرد و گفت: در آینده تمام زندگی انسان‌ها شامل لوازم خانگی و خدمات روزانه هوشمندسازی شده و به اینترنت متصل می‌شود، اگر کشوری دارایی دیجیتال نداشته باشد، عملا مغلوب فضای بین المللی شده و نمی‌تواند رقابت کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز در همه کشورها داشتن یک شبکه بومی ارتباطات و اینترنت حرف اول را می زند، در کشور چین همه مردم با دوری از نرم افزارهایی خارجی از اپلیکیشن وی چت استفاده می کنند، در همین کشور فرانسه هنگام اغتشاشات توییتر برای مدتی قطع شد، پس از فوت سردار شهید سلیمانی اگر ما در فضای پیام رسان خارجی حاج قاسم را هشتگ می‌کردیم، تمام پیام حذف می‌شد، این‌ها نشان می دهد که تا چه اندازه ارتباطات برای نظام جهان مهم است و از ان برای ابزاری در راستای کنترل افکار مردمی استفاده می‌شود.

زارع پور به حضور بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در پیام رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: آمار پایگاه داده اسناد فایربیس در جهان نشان می‌دهد که استفاده کاربران ایرانی از پیام رسان‌های داخلی افزایش داشته است.

وزیر ارتباطات و اطلاعات درادامه با بیان اینکه کشورهای اروپایی به فکر امنیت خانواده و فرزندان خودشان هستند، گفت: کشور کره جنوبی با اینکه تابع سیاست های آمریکا است، اما دسترسی به محتواهای هرزه نگاری را با هدف حفاظت از اخلاق و حریم خانواده مسدود کرده و تنها با تکمیل فرم درخواست این اجازه را برای کاربران فراهم می‌کند، درحالی که اینترنت کشور ما تا قبل از مرداد ۱۴۰۱ به واسطه خارجی بودن جستجوگرها به این محتواها دسترسی داشت که در دولت سیزدهم این مسئله مسدود شد.

هفت پرتاب علمی و تحقیقاتی به فضا از سال ۱۴۰۰ تاکنون
یکی از موضوعاتی که رییس جمهوری روی آن تاکید داشت، پیگیری شورای عالی فضایی بود که تا بتوانیم در این حوزه اقداماتی را انجام دهیم، خوشبختانه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون هفت پرتاب علمی و تحقیقاتی از سوی ایران در مدار زمین صورت گرفته است.

زارع پور اضافه کرد: امروز به واسطه ماهواره‌های ایرانی امکان عکسبرداری رنگی از تمام نقاط کره زمین فراهم شده و تصمیم داریم به زودی در مدار ۶۰۰ کیلومتری از زمین نیز چندین پرتاب دیگر انجام دهیم.

این مسوول فایده ماهواره‌های ایرانی را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: یکی از فواید این ماهواره‌ها امکان رصد اراضی ملی و کشاورزی به هنگام زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز است که این مهم در پنجره ملی زمین و به کمک ماهواره خیام دنبال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: براساس منویات رهبری به نزدیکی قله های موفقیت رسیده‌ایم و همه ما باید تلاش کنیم تا امید را در مردم زنده کنیم و هرگز از ادامه مسیر خسته نشویم.

زارع پور یادآور شد: خیلی از دارایی ها ایران در کشورهای خارجی وجود ندارد، اما دشمن پمپاژ ناامیدی را در بین جوانان ایرانی افزایش داده تا همه دستاوردهای ما در این میدان محو شود.

وی اضافه کرد: به جز کار مجاهدانه و تلاش شبانه روزی احیای امید در جوانان ممکن نخواهد بود، اگر جوانان با انگیزه و امیدوار شوند، متخصصان بسیاری داریم که می توانند به آبادانی و پیشرفت در جامعه کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha