موضوع اهمیت امنیت غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین مشهودتر شد

کرج – ایرنا – رییس دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشورها، گفت: موضوع اهمیت امنیت غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین مشهودتر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی» روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار دهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی علوم دامی ایران که در محل دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شده ، افزود: با شروع جنگ اوکراین و روسیه قیمت بسیاری از محصولات در جهان افزایش یافت به طوریکه قیمت گندم تا چهار برابر گرانتر شد و حتی به ۷۰۰ دلار رسید.

وی با بیان اینکه قیمت فراورده های دامی نیز در جهان افزایش چشمگیری یافت، اظهار کرد: جنگ اوکراین یکی از زمینه های افزایش قیمت این فراورده ها در کشور ما بود.

وی امنیت غذایی آینده را موضوع علم و رویکرد علمی جهان دانست و گفت: موضوع امنیت غذایی بالاتر از امنیت ملی است به دلیل اینکه کشور ما در شرایطی است که خواسته یا ناخواسته به خاطر رویکرد و نگاهی که در جهان دارد مورد آزار دیگران است.

ابراهیم زاده موسوی افزود: امروزه بخش عمده ای از مبادلات سیاسی جهان به امنیت غذایی برمی گردد که این موضوع پس از جنگ اوکراین آشکار شد و همه دیدند که کشورها برای حفظ منافع ملی و تامین غذای ملت کشور خودشان هر اقدامی را انجام می دهند.

امنیت غذایی در کشورهای مدعی استقلال به اقتدار غذایی تبدیل شده

رییس دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تصریح کرد: امنیت غذایی در کشور ما و کشورهایی که ادعای استقلال و عزت دارند یک قدم بالاتر بوده و به عنوان اقتدار غذایی عنوان می شود تا به این نقطه برسیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع علوم دامی و تامین پروتئین حیوانی در امنیت غذایی اولویت اول را دارد، گفت: متاسفانه از این نظر در کشور عقب ماندگی های زیادی داریم به طوریکه سرانه مصرف گوشت قرمز و محصولات لبنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم است که در مقایسه با کشورهای ثروتمند همچون آمریکا که ۳۰ کیلوگرم است فاصله زیادی داریم.

موضوع اهمیت امنیت غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین مشهودتر شد

وی میانگین سرانه مصرف گوشت قرمز در دنیا را ۲۰ کیلوگرم دانست و افزود: در کشور ما رسیدن به این عدد تقریبا با وضعیت قدرت خرید کم مردم امکانپذیر نیست.

کمتر از سه درصد انرژی روزانه مردم ایران از منابع حیوانی تامین می شود

وی یکی از منابع اصلی تامین پروتئین جامعه را از طریق فراورده های دامی دانست و اظهار کرد: هر فرد روزانه به حدود ۲ هزار کیلوکالری انرژی نیاز دارد که ۵۰ درصد آن از طریق منابع کربوهیدراتی و ۲۵ درصد از طریق پروتئین و ۲۵ درصد دیگر نیز از طریق چربی ها بایستی تامین شود که در کشور ما متاسفانه منابع پروتئین حیوانی کمتر از سه درصد را تشکیل می دهد.

رییس دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: مجموع پروتئین حیوانی و گیاهی که امروزه نصیب آحاد مردم ما می شود کمتر از ۱۵ درصد است که بایستی حداقل به ۲۵ درصد به خصوص از طریق منابع دامی افزایش یابد.

موضوع اهمیت امنیت غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین مشهودتر شد

وی با بیان اینکه در کشور ما یک فاصله زیادی وجود دارد تا به یک حد متعادل برای تامین منابع پروتئینی مورد نیاز جامعه برسیم، اضافه کرد: امروز در این جمعی که حاضر هستند بایستی برای رسیدن به این هدف و راه های آن تمرکز شود زیرا در کشور ما هنوز نمی دانیم که باید جمعیت دام سنگین و سبک را افزایش دهیم یا ندهیم و منابع غذای دام ها را چگونه تامین کنیم.

وی گفت: اولین خواسته از متخصصان و محققان حاضر در این کنگره این است که در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور چه جهتی را دنبال کنیم و به روزی نرسیم که حتی برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت هم نتوانیم گوشت تامین کنیم.

ابراهیم زاده موصوی افزود: به نظرپردازی علمی با نگاه به امنیت زیستی و توسعه پایدار کشور در این محافل پرداخته و پاسخ داده شود و در بحث تامین علوفه و ذخایر ژنتیکی دامی نیز پرداخته شود یا نشود که آیا به دنبال اصلاح این ذخایر برویم یا نه؟

وی گفت: متاسفانه در تامین

موضوع اهمیت امنیت غذایی در دنیا پس از جنگ اوکراین مشهودتر شد

و نهاده های دامی تا بخشی هنوز وابستگی داریم در حالیکه کشور ما در تامین پروتئین مورد نیاز دامی در کشور می تواند خودکفا شود که باید وحدت نظریه پردازی برای رسیدن به تامین منابع و چگونگی راه های آن را داشته باشیم ضن اینکه تولید ثروت داشته باشیم.

وی افزود: در کشور متاسفانه یک نظریه و وحدت فکر نداریم که بایستی در این جمع ها به این نظریه بپردازیم تا با تغییر دولت ها و روسا نیز تغییر نکند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما تفکرات علمی خیلی نهادینه نشده به همین دلیل مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد دانش بنیان با محوریت کشاورزی دانش بنیان قرار داده اند تا کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در بین نظریه پردازان نیز اختلاف تفکر وجود دارد، اظهار کرد:در کشاورزی یک استراتژی بلند مدت نداشتیم و استراتژی موجود تامین غذای مردم از طریق تنظیم بازار چه واردات چه تولیدداخل پایه گذاری شده ضمن اینکه تولید ناپدار و بی برنامه بوده که هر سال یک تولید افزایش می یابد که این رویکرد باید تغییر یابد که چه استعدادها و ظرفیت هایی داریم و باید تبیین شود و کشور از این وضعیت بیرون بیاید.

زد و بندهای اقتصادی عامل عدم تصمیم گیری واحد در کشور

ابراهیم زاده موسوی گفت: متاسفانه زد و بندهای اقتصادی در کشور هم وجود دارد بطوریکه منافع عده ای از طریق تجارت و واردات است که نمی گذارند کشور به یک تصمیم گیری واحد برسد و پول زیادی در اختیار این افراد و شبکه ها وجود دارد و اهداف آن ها هم مشخص است که باید با برنامه های درست از این افراد عبور کنیم و یک نسخه واحد و مورد پذیرش علمی باقی بماند.

محورهای دهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی ۲ روزه علوم دامی ایران در پنج زمینه تغذیه، امور دام و طیور، فیزیولوژی، اصلاح نژاد، بهداشت و مدیریت و زنبور عسل است که دبیرخانه این کنگره حدود ۵۵۰ مقاله در این موضوعات دریافت کرده که ۵۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر مورد پذیرش واقع شد.

همچنین در این کنگره سه نشست تخصصی با موضوع شیر، دام سبک و زنبور عسل برگزار می شود.

در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاه آخرین دستاوردهای و یافته های علمی در حوزه دام و طیور برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha