۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۰:۰۲
کد خبر: 85215799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تیراندازی‌های مرگبار و ناامنی در دانشگاه‌های آمریکا

تهران- ایرنا- دو حادثه تیراندازی ظرف سه روز در فاصله چند صد کیلومتری از هم، بار دیگر توجه همگان را به امنیت محیط‌های دانشگاهی در آمریکا جلب کرده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای ان پی آر، دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل روز دوشنبه گذشته بیش از سه ساعت را در قرنطینه گذراند، زیرا یک مهاجم مسلح وارد محوطه دانشگاه شده بود و در نهایت پس از تیراندازی مرگبار به یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه بازداشت شد.

روز شنبه هم یک مرد مسلح با خودرو وارد دانشگاه ادوارد واترز در جکسون ویل شد که با هشدار دانشجویان و حضور افسر امنیتی فرار کرد و بعد از فرار به سه سیاهپوست در یک فروشگاه نزدیک دانشگاه تیراندازی کرد که به کشته شدن آنها انجامید. این حادثه به عنوان یک جنایت ناشی از نفرت تحت بررسی است.

رون دسانتیس فرماندار فلوریدا یک میلیون دلار برای امنیت محیط دانشگاه اختصاص داده است. وزارت اجرای قانون فلوریدا بازدید از محوطه دانشگاه، رصد رسانه های اجتماعی برای یافتن تهدیدها و همکاری با دانشگاه برای ارزیابی زیرساخت های امنیتی را آغاز کرده است. رون کوپر فرماندار کارولینای شمالی نیز اعلام کرد اقدامات کمکی ضروری را برای حمایت از جامعه دانشگاهی به عمل می آورد.

کوین گوسکیویچ رییس این دانشگاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این تیراندازی به اعتماد و ایمنی مردم آسیب وارد کرده و برای بازسازی این اعتماد و امنیت تلاش خواهیم کرد. در این دانشگاه بسیاری از دانشجویان را که ساعت ها در اتاق های خوابگاهی و کلاس های درس محبوس شده بودند، بهت زده و شوکه کرده است. این حوادث سوال هایی را در مورد تهدیدهای محیط های دانشگاهی و اینکه چه اقداماتی می توان برای افزایش ایمنی دانشگاه ها انجام داد، مطرح کرده است.

استیون هیلی رییس شرکت هیلی گروپ که در حوزه امنیت محیط های دانشگاهی تخصص دارد، گفت: مسئولان امنیتی و دانشگاهی باید موقعیت های خشونت فعال را مورد توجه داشته باشند.

وی گفت: هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم چنین حادثه‌ای را به طور قطعی رد کنیم. بنابراین باید بخشی از ارزیابی ها درحوزه بررسی خطرات باشد. باید به این فکر کنیم که چه کاری انجام دهیم تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم و در صورت وقوع حوادث مشابه بتوانیم واکنش نشان دهیم.

تیراندازی‌های مرگبار و ناامنی در دانشگاه‌های آمریکا

قتل ۲۳ دانشجو در یک روز

فوریه سال جاری میلادی نیز یک مرد مسلح سه نفر را در دانشگاه میشیگان به قتل رساند و پنج نفر دیگر را مجروح کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، دستکم ۹۸ نفر در ۱۲ مورد تیراندازی جمعی در دانشگاه های آمریکا از سال ۱۹۶۶ کشته شده اند که ۷۵ درصد این تیراندازی ها در ۱۶ سال اخیر رخ داده است.

مجله ایمنی محیط های دانشگاهی اعلام کرد ۹۴ نفر دیگر در دستکم ۳۰۸ حادثه تیراندازی کشته شده اند که شامل حملات انفرادی، مداخله قانونی و آسیب به خود در محیط های دانشگاهی در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ بوده است.

دانشگاه میشیگان بعد از آن حادثه تیراندازی،‌ پروتکل های امنیتی را افزایش داده است. مرگبارترین تیراندازی جمعی در محیط دانشگاهی در دانشگاه تکنولوژی ویرجینیا در سال ۲۰۰۷ رخ داد که طی آن که فردی که دانشجوی قدیمی دانشگاه بود، ۳۲ نفر را به قتل رساند و ۲۳ نفر را مجروح کرد.

آن حادثه کل صنعت آمادگی اضطراری را متحول کرد. تا آن زمان تعداد زیادی از مسئولان تمرکز خود را بر بلایای طبیعی گذاشته بودند اما بعد از فاجعه دانشگاه ویرجینیا، دانشگاه ها سیاست ها و پروتکل های خود را برای افزایش امنیت دانشگاه و واکنش اضطراری تغییر دادند.

کریستینا اندرسون فرولینگ که از حادثه تیراندازی دانشگاه ویرجینیا جان سالم به‌دربرده است،‌ گفت یکی از بزرگترین تغییرات این توصیه بود که مدارس باید تیم های ارزیابی تهدید مشترک تشکیل دهند. این تیم مرکب از مسئولان سلامت روان، آموزش و اجرای قانون است که برای شناسایی تهدیدها و رفتارهای پرخطر با هم همکاری می کنند.

وی گفت: در حالی که ما اغلب به امنیت دانشگاه از نظر فیزیکی می نگریم، اما موضوع بسیار حساس‌تر و فراگیرتر از این است.

تیراندازی‌های مرگبار و ناامنی در دانشگاه‌های آمریکا

قتل‌های نژادپرستانه

به گفته فرولینگ و هیلی دانشگاه ها باید بین حفظ ایمنی دانشجویان و باز نگه داشتن دانشگاه ها توازن برقرار کنند؛ هیلی بر اهمیت شناسایی و شناخت پیشگیرانه تهدیدات احتمالی تاکید کرد و گفت: مدارس باید برنامه های مدیریت حوادث بحرانی قوی، از جمله طرح های دقیق برای تغییر از شرایط عادی به عملیات اضطراری را داشته باشند. این کاری نیست که در آموزش عالی به صورت منظم انجام شود؛ بنابراین باید سیاست ها، رویه ها و آموزش هایی در این زمینه داشته باشیم.

سازمان ایمنی محیط های دانشگاهی طیفی از اقدامات را توصیه کرده است. این توصیه ها شامل برگزاری تمرین‌های منظم برای طیف وسیعی از خطرها، آموزش کارکنان در مورد تکنیک‌های کلامی تنش زدایی و استخدام پیمانکاران امنیتی و همچنین روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی است.

هیلی گفت که امنیت محیط های دانشگاهی شامل ترکیبی از اقدامات احتیاطی، از تجهیزات گرفته تا اطلاعات است.

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا به دلیل قوانین حمل اسلحه در این کشور به امری عادی تبدیل شده است. به گزارش رویترز در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۴۶۹ نفر جان خود را در این تیراندازی‌ها از دست داده‌اند. بهار سال گذشته نیز در یک تیراندازی جمعی که در شهر بوفالو رخ داد، ۱۰ شهروند آفریقایی‌تبار کشته شدند. این تیراندازی نیز ناشی از نفرت و با انگیزه‌های نژادپرستانه بود.

تیراندازی های جمعی در این کشور سالانه حدود ۳۰ هزار قربانی می گیرد

نتایج نظرسنجی های جدید نشان می‌دهد افزایش خشونت مسلحانه در آمریکا، شهروندان این کشور را به خرید و مالکیت سلاح ترغیب کرده است به طوری که ۷۲ درصد از مردم می‌گویند به دلیل نگرانی از امنیت و به منظور محافظت از خود اسلحه داشته یا قصد خرید آن را دارند. تقریبا سه چهارم از حدود ۵ هزار نفر شرکت کننده در این نظرسنجی، مساله محافظت از خود را به عنوان اولین دلیل برای مالکیت اسلحه عنوان کرده اند.

با وجود مخالفت هایی که با حمل اسلحه در این کشور می شود، لابی اسلحه در آمریکا بسیار قدرتمند است. انجمن ملی سلاح آمریکا که در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک گروه تفریحی برای «ترویج و تشویق تیراندازی با تفنگ» طراحی شد، حالا تبدیل به یکی از قوی‌ترین سازمان‌های سیاسی در آمریکا شده است. این انجمن به شدت علیه انواع نظارت بر اسلحه لابی می‌کند و با پرخاشگری استدلال می‌کند که اسلحه کشور را امن‌تر خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha