۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 924
کد خبر: 85215894
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایرانسل ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری در تبریز اجرا می‌کند

تبریز- ایرنا - قرارداد ایجاد بستر فیبر نوری شهری بین شهرداری تبریز با شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به طول ۲۲۰ کیلومتر امضا شد .

یعقوب هوشیار شهردار تبریز روز چهارشنبه پس از امضای این قرارداد اظهار کرد: نیل به شهر هوشمند در سال‌های اخیر یکی از اهداف توسعه‌ای مدیریت شهری بوده و مدیریت شهری تبریز تلاش دارد زیرساخت‌ها و بسترهای شهر هوشمند را فراهم کند.

وی با اشاره به جزئیات این قرارداد مشترک افزود: با انعقاد این قرداد خیز بلند شهرداری برای هوشمندسازی تبریز، محقق می شود.

هوشیار در این رابطه اظهار داشت: طراحی، تامین، اجرا و ترمیم محل‌های حفاری و نگهداری داکت در شهر تبریز به طول ۲۲۰ کیلومتر و به صورت کانال هفت راهه توسط شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه فوق با نظارت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز انجام می‌شود، گفت: مالکیت این پروژه با مجموعه شهرداری تبریز بوده و در مدت زمان یک سال نهایی و تکمیل می‌شود.

شهردار تبریز اجرای این پروژه را در راستای تحقق بسترهای شهر هوشمند عنوان کرد و افزود: در این بین شهرداری تبریز نیز از هفته آینده عملیات اجرای ۷۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر را آغاز خواهد کرد.

هوشیار با اشاره به اینکه یک سال اخیر ۴۰ کیلومتر از سطح شهر تبریز به شبکه فیبر نوری متصل شده است، خاطرنشان کرد: ایده تبدیل شدن شهرها به یک شهر هوشمند، در کنار صرفه اقتصادی و مزیت‌های زیست محیطی برای مسئولان، در زندگی روزمره شهروندان نیز مفید و حائز اهمیت است.

وی این اقدام را گامی مهم در تحقق هوشمندسازی شهر تبریز دانست و گفت: توسعه ارتباطات و بسترسازی جهت تحقق شهری الکترونیک، خلاق و پایدار با بهره گیری از فناوری های جدید امروزه یکی از رویکردهای شهرهای جهان محسوب می شود.

شهردار تبریز اظهار کرد: با هوشمند سازی شهرها ضمن کاهش آلودگی هوا و کاهش سفرهای درون شهری می توان در جهت بهبود کیفیت زندگی و سلامت شهروندان نیز گام برداشت.

فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که در آن به جای تمام یا بخشی از کابل مسی، از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد؛ بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند؛ در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌ و کارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ بر ثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌ و کار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد.

تاکنون بیش از ۶۰۰ کیلومتر کانال فیبرنوری در خیابان‌های اصلی و فرعی کلانشهر تبریز اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha