۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبر: 85216688
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شتاب قطار توسعه در آذربایجان شرقی با عزم دولت

۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبر: 85216688
شتاب قطار توسعه در آذربایجان شرقی با عزم دولت

تبریز - ایرنا - نگاهی به کارنامه ۲ ساله دولت مردمی در آذربایجان شرقی نشانگر بهبود شاخص های اقتصادی و سرعت گرفتن قطار توسعه استان با عزم دولتمردان است.

به گزارش ایرنا، انجام ۲ سفر استانی هیات دولت به استان در خرداد ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خود نشانه توجه دولت سیزدهم به این خطه از کشور است و اختصاص اعتبار ۳۴ هزار میلیارد تومانی در این ۲ سفر موجب تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام به ویژه طرح های راهبردی و تاثیر گذار همچون خط ریلی بستان آباد - خاوران شد.

در این میان راهبرد مناسب دیپلماسی خارجی دولت هم در افزایش تعاملات و گشایش راه های همکاری استان با سایر کشورها موثر بوده است تا جایی که واقف بهروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی از جلب ۱۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با رقم سرمایه‌گذاری خارجی ۱۹۵ میلیون دلاری در طی ۲ سال دولت سیزدهم خبر داده و اعلام کرده است: از این میزان ۱۴ طرح با رقم ۴۴.۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده و تحقق یافته است.

آذربایجان شرقی به سبب موقعیت خاص راهبردی و داشتن قابلیت های فراوان، امکانات مناسب حمل و نقل جاده ای، راه آهن، فرودگاه، استقرار واحدهای صنعتی بزرگ و دانش بنیان، ۵۷ شهرک و ناحیه صنعتی، پنج شهرک تخصصی شیشه، صنایع تبدیلی، چرم و کفش و برق و الکترونیک، شهرک صنعتی بعثت به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه و تنها شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی کشور و استقرار بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی قطعه سازی و ماشین سازی در کنار رویکرد حمایتی دولت و عزم موجود برای رفع موانع سرمایه گذاری و احیای واحدهای تولیدی مورد توجه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی است.

امضای طرح های سرمایه گذاری به ارزش ۲۳۵ همت در سفر دوم رییس جمهور به استان هم نمایانگر علاقمندی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در استان است .

به گفته رحمان فلاح مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان شرقی خرداد ماه امسال در جریان سفر رییس جمهور به استان ۱۶ شرکت در قالب ۸۸ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۲۳۵ همت اقدام به امضاء و مبادله تفاهم نامه کردند که هشت مورد از آنها در قالب ۶۴ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۲۱۰ همت و ۱۱۷ میلیون دلار در حضور رئیس جمهور اقدام به امضاء و مبادله تفاهم نامه کردند.

وی گفت: از ۱۶ شرکت طرف تفاهم نامه همکاری مشترک با استانداری شرکت ملی صنایع مس ایران به تعداد ۱۶ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۱۰۱ همت و صندوق بازنشستگی کشوری به تعداد ۳ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۱۹.۵ همت و در مجموع ۱۹ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۱۲۰.۵ همت در سطح ملی بودند.

وی به میزان اشتغال ایجاد شده در ۲ سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در ۲ سال گذشته ۷۶ هزار و ۲۶۰ نفر اشتغال در استان ایجاد شد.

شتاب قطار پیشرفت در آذربایجان شرقی با عزم دولت

افزایش ۳۵۷ درصدی اشتغال در آذربایجان شرقی

بر اساس اعلام اکبر فتحی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته ۶۰هزار و ۲۵۹ فرصت شغلی در استان ایجاد شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که ۱۶ هزار و ۸۹۹ اشتغال بود ۳۵۷ درصد بیشتر شده است.

«محمدجعفر عظمایی» مدیر کل صنعتف معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم از سرمایه گذاری ۶۸۰ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن استان خبر داده و پیش بینی کرده است با بهره برداری از آن ها برای ۴۲ هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ طرح صنعتی و معدنی تا پایان سال به مرحله بهره برداری می رسد، اظهار کرده است: این استان همچنین در صدور جواز تاسیس ایجادی به منظور شروع سرمایه گذاری با صدور یک هزار فقره جواز به ارزش ۵۵۰ هزار میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۲۵ هزار نفر رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی یادآور شده است: اغلب این جوازها خارج از مرکز استان و با رویکرد توسعه متوازن در سایر شهرستان ها صادر شده است تا از تمرکز واحدهای صنعتی در اطراف تبریز کاسته شود.

افزایش ۴۱ درصدی صادرات از آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

آذربایجان شرقی به جهت ظرفیت های مناسب اقتصادی و توانمندی های تجاری همواره یکی از کانون های صادراتی کشور محسوب شده است و در ۲ سال گذشته با حمایت دولت شاهد افزایش سهم صادرات غیر نفتی استان از روابط تجاری کشور هستیم.

بر این اساس لیلی اورنگی ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز از صادرات پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار از گمرکات استان در برهه زمانی ۲ ساله فعالیت دولت سیزدهم خبرداد و اظهار کرد: این میزان صادرات از نظر ارزش دلاری ۴۱ درصد و وزنی ۲۹ درصد نسبت به ۲ سال قبل از آن بیشتر شده است.

رشد ۳۰۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در دولت مردمی

اهتمام دولت مردمی آیت الله رییسی به مسایل گردشگری در ۲ سال گذشته بسیار وسیع بوده و بر همین اساس برنامه های کلان کشوری و توسعه ای استان ها با نگرش های حرفه ای گردشگری تدوین شده است .

افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبارات این حوزه به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم نسبت به دوره قبل نشانه توجه به تقویت زیرساخت های گردشگری است.

احمد حمزه زاده اعتبارات سال ۱۴۰۱ میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را ۵۶ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرده است: این در حالی است که اعتبارات این اداره کل در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ میلیارد تومان بود که نشان دهنده توجه خاص دولت مردمی و انقلابی به موضوع گردشگری و میراث فرهنگی و تمدنی کشور است.

وی افتتاح و بهره برداری از تعداد ۹۵ طرح متنوع و مختلف در حوزه های میراثی، صنایع دستی و گردشگری در ۲ سال گذشته را یکی از دستاوردهای مهم دولت بیان و متذکر شده است: برای اجرای این تعداد طرح بالغ بر یکصد هزار میلیارد ریال از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه شده که رقم قابل توجه و بی سابقه ای را شامل می شود.

به گفته حمزه زاده میزان اشتغالزایی این تعداد طرح پنج هزار نفر بوده است که در تمام مناطق و شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی پراکنده شده اند.

وی با اشاره به اینکه اکنون نیز تعداد ۱۰۵ عنوان طرح در حوزه زیرساختی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در دست اجرا است، حجم سرمایه گذاری این تعداد طرح را ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده و گفته است: با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال افزون بر هشت هزار نفر فراهم می شود.

حمزه زاده با اشاره صدور ۲۲۷ فقره مجوز سرمایه گذاری در استان با سرمایه گذاری پیش بینی شده ۱۹۰ هزار میلیارد ریال در استان اعلام کرده است: اشتغال زایی این طرح ها ۱۰ هزار نفر تعریف شده است.

وی از رتبه سوم آذربایجان شرقی در زمینه حجم سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کشور خبر داده و خاطرنشان کرده است: در حال حاضر ۱۰ درصد کل سرمایه گذاری های ایران به این استان تعلق دارد.

افزایش تمایل به سرمایه گذاری در استان محدود به بخش های صنعتی، معدن و گردشگری نبوده بلکه در بخش کشاورزی هم شاهد افزایش علاقمندی به سرمایه گذاری هستیم و بر اساس اعلام رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی رغبت سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی با میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از جمله اتفاقات خوب در سال گذشته بود.

شتاب قطار پیشرفت در آذربایجان شرقی با عزم دولت

اکبر فتحی به توجه ویژه دولت به بخش کشاورزی در سفر استانی رییس جمهور اشاره و اظهار کرده است: تصویب پرداخت تسهیلات به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با عاملیت بانک کشاورزی از مهم ترین این مصوبات بود.

به گزارش ایرنا، رویکرد حمایتی دولت از بخش های اقتصادی و خارج شدن واحدهای تولیدی از رکود موجب بهبود شاخص های اقتصادی استان شده است و بر اساس اعلام مسوولان، نرخ رشد اقتصادی در استان به ۶.۳ درصد رسیده است .

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی آذربایجان شرقی هم در بهار ۱۴۰۲ با افزایش ۳.۶ درصدی ۴۳.۸ درصد بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha