۵۴درصد تولید ناخالص داخلی آذربایجان شرقی مربوط به حوزه صنعت است

تبریز- ایرنا- سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: ۵۴ درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به حوزه صنعت است در حالی که این رقم در کشور کمتر از ۴۰ درصد است و این صنعتی بودن استان را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، عبدالحمید سرتیپی روز شنبه در سلسه نشست های تبیین خدمات دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی با عنوان "رسم خدمت" در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از حوزه های کلیدی در حوزه صنعت است و بخش عظیمی از بار این حوزه در استان بر دوش بخش خصوصی است در همین راستا، آذربایجان شرقی در صدور جواز تاسیس و توسعه ای برای واحدهای تولیدی در رتبه های بالا قرار گرفته است.

وی به ظرفیت های تجارت در این استان نیز اشاره کرد و گفت: واقع شدن در مرز و همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تقویت دیپلماسی برقراری ارتباط با کشورهای همسایه که نتیجه تلاش های دولت سیزدهم است، موجب شده تا رشد چشمگیری در توسعه صادرات این استان تحقق یابد و در ۲ ماه ابتدایی سالجاری، به بیش از ۴۳ درصد رسیده است.

وی به برخی موانع در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان اشاره و اظهار کرد: با اینکه اداره کل صمت استان در تلاش است تا در کمترین زمان ممکن، مجوز لازم را برای سرمایه گذاران صادر کند اما برخی دستگاه های استعلامی، موانعی در این زمینه بر سر راه سرمایه گذار و صمت استان قرار می دهند از همین رو در حال راه اندازی گروه سرمایه گذاری در اداره کل هستیم تا زمینه را برای سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در استان فراهم کنیم.

سرتیپی به احیای ۲۲۰ واحد راکد و نیمه راکد در استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۸۰ واحد که به طور کامل تعطیل شده بودند و ۸۰ واحد نیز که به دلیل تغییر مدیریت، دچار وقفه در تولید شده بودند با تلاش کارگروه تسهیل و حمایت دولت به چرخه بازگشتند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۸۰ واحد معدنی نیز در دولت سیزدهم احیا و وارد چرخه تولید شدند که در تاریخ فعالیت معدنی استان بی سابقه بود.

سرتیپی همچنین از صدور ۸۹۰ پروانه بهره برداری در استان خبرداد و گفت: پروانه بهره برداری ۴۵۰ واحد جدید به همراه ۴۴۰ پروانه توسعه ای در استان صادر شده است که با بهره برداری از این واحدها، ۲۷ هزار اشتغال در استان شکل می گیرد.

۵۴درصد تولید ناخالص داخلی آذربایجان شرقی مربوط به حوزه صنعت است

صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد ریالی واحدهای تولیدی با انبارهای اختصاصی در گمرکات

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز نیز در این نشست به تلاش گمرکات استان برای تسهیل صادرات اشاره و اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که برای تسهیل صادرات در استان صورت گرفته تخصیص انبار اختصصاصی در گمرک به واحدهای تولیدی است و در این راستا، تنها پنج واحد تولیدی بزرگ، با برخورداری از این امتیاز، ۱۵۰ میلیارد ریال در هزینه های گمرکی و صادراتی صرفه جویی کرده اند.

صادق نامدار همچنین به تراز مثبت تجاری استان در سالجاری اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه امسال میزان صادرات استان ۱۱۳ میلیون دلار و واردات ۸۰ میلیون دلار بود که ۳۳ میلیون دلار مثبت است و این به معنی تمایل تجار برای انجام امور گمرکی از گمرکات این استان است.

وی عمده کالاهای وارداتی به گمرکات استان را گوشت منجمد گاوی، کشنده ها، ماشین آلات تولید، چوب و اشیا چوبی، قطعات منفصله خودرو، شمش طلا و کاکائو اعلام کرد و افزود: گمرکات استان از نظر واردات در رتبه نهم و از نظر صادرات در رتبه هفتم کشور قرار گرفته است.

نامدار با تشویق تولیدکنندگان به استفاده از امتیاز صادرات از محل ورود موقت تاکید کرد و گفت: ۶.۵ درصد از صادرات استان از این محل صورت می گیرد که مزایا و صرفه جویی های زیادی برای تولیدکنندگان دارد.

وی همچنین به صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری تولیدات شرکت های دانش بنیان در استان اشاره و اضافه کرد: این میزان صادرات، هشت درصد کشوری و ۱۳ درصد از صادرات استان را شامل می شود و گمرکات آذربایجان شرقی تسهیلاتی را برای افزایش این ارقام در نظر گرفته است.

۵۴درصد تولید ناخالص داخلی آذربایجان شرقی مربوط به حوزه صنعت است

اشتغالزایی ۶۲ هزار نفری با راه اندازی طرح های ایجادی و توسعه ای در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه اقدامات دولت سیزدهم در صدور جواز واحدهای ایجادی و توسعه ای ارزنده بود، گفت: با مجوزهایی که در این حوزه صادر شده برای بیش از ۶۲ هزار نفراشتغالزایی شد.

سهراب فیض زاده با بیان اینکه ۵۷ شهرک صنعتی در آذربایجان شرقی مصوب شده است، افزود: از این تعداد ۵۱ مورد در حال واگذاری زمین هستند و قرارداد واگذاری پنج هزار و ۸۰۰ فقره زمین امضا شده که سه هزار و ۲۰۰ مورد در مرحله بهره برداری است.

وی به اقدام دولت سیزدهم در راه اندازی شهرک های صنعتی در شهرستان های کم برخوردار اشاره کرد و گفت: یکی از این شهرک ها در چارایماق بود که در این دولت تعیین تکلیف شد و سرعت گرفت و ۱۰۰ هکتار از ۵۰۰ هکتار این شهرک در مرحله آماده سازی برای واگذاری است.

فیض زاده به طرح توسعه دیگر شهرک های صنعتی در استان نیز اشاره کرد و افزود: توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی ملکان، ۲۸۳ هکتاری عالی نسب با ۱۱ هزار نفر اشتغالزایی، ۴۰۶ هکتاری شهید سلیمی با ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی و توسعه ۴۰۰ هکتاری بعثت از جمله این طرح هاست.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک تخصصی آذرشهر برای جلوگیری از خام فروشی در ۷۸ هکتار، طرح توسعه ای ۴۰ هکتاری اهر، ۱۰۰ هکتاری بناب، صنایع دستی قزلجه میدان، توسعه ۱۶ هکتاری علیشاه، بهره برداری سه مدول تصفیه خانه در شهرک های عالی نسب، سلیمی و بیلوردی از دیگر طرح های توسعه ای و ایجادی شهرک صنعتی در استان در این دولت است.

فیض زاده گفت: در شهرک های خصوصی نیز ۱۰ شهرک بهره برداری شده و ۱۵ شهرک در دست اقدام است.

وی از راه اندازی ۷۵۴ واحد در شهرک های صنعتی استان خبر داد و افزود: با راه اندازی این واحدها بیش از ۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد اشتغال شد و با احیای ۲۶۳ واحد راکد، بیش از پنج هزار نفر به شغل خود بازگشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha