۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85217015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گروه های همیار زنان پلی به سمت توانمند سازی

۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85217015
گروه های همیار زنان پلی به سمت توانمند سازی

زنجان - ایرنا - گروه های همیار زنان سرپرست خانوار راهبردی مهم از سوی بهزیستی است که با گسترش و اعطای تسهیلات لازم می تواند به توانمند سازی جامعه هدف و خود اتکایی آنها منتهی شود، موضوعی که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در اغلب کشورها، سرپرستی و اداره امور اقتصادی خانواده بر عهده مرد بوده و چنانچه به هر دلیلی مرد نتواند از نظر اقتصادی در خانواده حضور فعال داشته باشد، این وظیفه را زن تقبل کرده و علاوه بر نقش مادری، اداره زندگی را نیز بر عهده می گیرد.

از سوی دیگر چالش های عدیده و آسیب های جدی زنجیره وار این زنان و فرزندان آنان را تهدید می کند و از آنجا که داشتن جامعه ای سالم و ایمن مستلزم توجه خاص به تمامی گروه ها و اقشار آن جامعه به ویژه گروه های آسیب پذیر و محروم، از جمله زنان سرپرست خانوار است، در این میان توجه و برنامه ریزی برای این گروه ها در دستیابی به عدالت اجتماعی از جایگاه مهمی برخوردار است.

سازمان بهزیستی کشور نیز در این راستا و مبتنی بر قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی، سند چشم انداز توسعه و قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست مصوب مجلس شورای اسلامی و با هدف توسعه اجتماعی، ظرفیت سازی و ارتقای سطح خودباوری و در نهایت توان افزایی و توانمند سازی جامعه هدف و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی، اقدام به راه اندازی گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار کرده است.

راه اندازی و حضور افراد در این گروه ها موجب کاهش مدت حمایت های مستمر سازمان، کم شدن سطح وابستگی جامعه هدف، افزایش خوداتکایی اقتصادی، روانی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء سطح آموزش و مهارتها در آنان می شود.

به همین منظور خبرنگار ایرنا مرکز زنجان با" خانم رویا رفیعی، مسوول مرکز مثبت زندگی شهر سجاس و مددکار سه گروه همیار "گفت و گو کرده است:

گروه های همیار زنان پلی به سمت توانمند سازی

ایرنا: در خصوص نحوه فعالیت های این گروه توضیح بفرمایید.

گروه همیار سجاس خدابند این استان از سال ۹۷ در زمینه خیاطی فعالیت خود را آغاز کرده است، برای شروع کار بهزیستی تسهیلات ۲۵ میلیون تومان بصورت بلاعوض برای خرید چرخ خیاطی و دیگر امور اختصاص داد که با احتساب تسهیلات دیگر در مجموع این میزان به ۴۶ میلیون تومان رسید.

در زمان حاضر هفت زن سرپرست خانوار بصورت ثابت در این گروه مشغول بکار بوده و سه نفر دیگر هم بصورت متغیر همکاری می کنند البته عضو گروه نیستند اما تحت پوشش بهزیستی هستند، زنان این گروه متبحر بوده و در کار خود مهارت های لازم را دارند بطوری که مدرک فنی مربوط به فعالیت کاری خود را نیز کسب کرده اند.

درآمد زنان این همیار گرو ه در ماه بین سه تا پنج میلیون تومان متغیر است و هم اکنون در یک کارگاه با ۹ چرخ خیاطی خریداری شده بصورت روزانه کار می کنند، برای پیشبرد فعالیت ها هم یک نفر ماهر به عنوان مدیر عامل گروه انتخاب شده که در مدت ۲ ماه به زنان عضو گروه آموزش های لازم را ارائه می دهد که هم اکنون از مهارت های کافی برخوردار هستند.

ایرنا: ایجاد گروه های همیار چه فوایدی داشته است؟

پیش از این سفارش های خیاطی این گروه همیار بصورت واسطه انجام می گرفت که در نهایت سود چندانی نداشت اما از وقتی که متحبر شده و بر کار تسلط یافته اند، سفارشات از تهران دریافت می کنند.

زنان این گروه هفته ای ۲ هزار دست لباس دوخت و دوز می کنند و از طرفی باید توجه داشت که تسهیلات دریافتی بلاعوض است، این گروه از ساعت هشت صبح تا ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعداز ظهر نیز به کار خود ادامه می دهد.

این زنان سرپرست خانوار قبل ازورود به گروه با هیچ حرفه ای آشنا نبودند اما از وقتی که وارد این شغل شده اند خود اتکایی حاصل شده، بطوری که حتی پس از اتمام کاری نیز در منازل خود که چرخ خیاطی دارند به کار می پردازند، البته خرید این وسیله نیز به واسطه اخذ وام از بهزیستی بوده است.

خود اشتغالی این زنان موجب شده بیش از گذشته در اجتماع حضور داشته باشند، بطوری که قبل از این به دلیل بروز مشکلاتی منزوی شده بودند، اما امروزه حتی در کلاس ها و دوره های نظیر مهارت های زندگی، کسب و کار و غیره بهزیستی نیز حضور چشمگیری داشته و شرکت می کنند.

گروه های همیار زنان پلی به سمت توانمند سازی

ایرنا: گروه های همیار تا چه میزان در توانمند سازی زنان موفق عمل کرده است؟

در زمان حاضر در سجاس خدابنده سه گروه همیار زنان وجود دارد که ۲ گروه در زمینه خیاطی و دیگری در ارتباط با قالیبافی فعالیت می کنند، وقتی نخستین گروه همیار را راه اندازی کردیم، تصور نمی کردیم بازخورد خوبی داشته باشد بر این مبنا گروه های دیگر ایجاد ش، این اقدامات نشان می دهد در صورت اعطای تسهیلات بیشتر می توانیم چرخ خیاطی بیشتری را خریداری کرده و زنان دیگری را به گروه اضافه کنیم.

ایجاد چنین گروه هایی به توانمند سازی زنان سرپرست خانوار منجر شده، بطوری که بانوان با فرا گیری مهارت های لازم برای خود اشتغال ایجاد کردند، حتی زنان هم هستند به واسطه فعالیت در گروه های همیار از پاشیده شدن خانواده خود اعتیاد همسر خود جلوگیری کرده و همینطور در بخش های دیگر هم تاثیر گذار بوده است، در مجموع به لحاظ اقتصادی وضعیت بهتر پیدا کردند.

عمده مشکل زنان سرپرست گروه همیار پوشش بیمه ای است چرا که در آمد خودشان کفاف نمی دهد، چون پرداخت آن بصورت ماهانه بصورت آزاد مبلغ بالای را شامل می شود و همین امر چالش زیادی را ایجاد می کند

در مجموع شکل گیری چنین گروه های آثار مفیدی به دنبال دارد که تامین اعتباران لازم و حمایت ها می تواند به توانمند سازی گروه های هدف کمک بسزایی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha