۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۲۳
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85218114
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنترل‌گری بیش از حد، دریچه‌ای برای ورود فرزندان به اعتیاد است

اصفهان - ایرنا - یک متخصص پزشکی خانواده و درمانگر اعتیاد گفت: ایده آل گرایی و کنترل‌گری بی اندازه والدین، زمینه ورود فرزندان به اعتیاد را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، امید فردین مهر،روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه کنترل وسواس گونه‌ والدین یکی از مهمترین علت‌های قطع ارتباط نوجوانان با پدر و مادر و گرایش به مصرف انواع مواد مخدر است،اظهار کرد: در بسیاری از مراجعان درگیر اعتیاد،به وضوح شاهد این هستیم که تلاش‌های افراطی والدین برای تسلط بر فرزندان، نتیجه‌ معکوس داده و فرزندان را از حضور در خانه و مواجه شدن با پدر و مادر فراری می‌دهد.

وی افزود: سنگینی فضای حاکم بر این خانواده‌ها که بیشتر به محیط بازجویی شبیه است، نوجوانان را به گذراندن بیشتر زمان خود در خارج از خانه سوق می‌دهد و این نوجوانان که از هم صحبتی با پدر و مادر ، ابراز احساسات و امکان شنیده شدن محروم شده، پاسخ به نیازهای عاطفی خود را در بیرون از منزل و در بین دوستان جستجو می‌کند.

این متخصص پزشکی خانواده و درمانگر اعتیاد اضافه کرد: برخی نوجوانان،که به دلیل نداشتن ارتباط موثر و دوستانه با والدین، تعالیمی همچون قدرت نه گفتن، کنترل خشم، قدرت حل مساله و دیگر مهارت‌های زندگی را نیاموخته اند،به سادگی تحت تاثیر رفتار گروه‌های هم سن خود، چه جنس مخالف چه جنس موافق قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد ؛ بسیاری از بیماران مراجعه کننده به ما برای رهایی از فشار روانی ناشی از کنترل وسواس گونه‌ والدین ، به سمت مصرف ماده‌ای رفته‌اند که بتواند لحظاتی آنها را از رنج حاصله رها کند؛این رفتار می‌تواند با مصرف یک سیگار شروع شود و به سوی مصرف انواع مواد مخدر،محرک،الکل و انواع داروها بدون تجویز پزشک بیانجامد.

فردین مهر با تاکید بر مراجعه‌ والدین دارای اختلالات وسواسی به درمانگر و درمان این مشکل، بهترین راه ارتباط والدین با نوجوانان را دوستی و فراهم کردن فضای مناسب گفت وگو در خانه عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha