ارائه آموزش‌های مهارتی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم

 تهران- ایرنا- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کسب آموزش‌های مهارتی توسط ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار نفر در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «مهرداد عظیمی» با اشاره به تأثیر به‌سزای نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه همه جانبه کشورها بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد، گفت: بر اساس تحقیقات، ‌اصلاح نظام های آموزشی به‌طوری‌که مهارت‌های کافی را برای همه شهروندان فراهم کند می‌تواند شاخص رشد اقتصادی را در درازمدت تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیان‌داشت: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی سازمان است، اما اطمینان از داشتن مهارت های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک کند نیز مهم است.

وی ادامه‌داد: از مجموع ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار نفر مهارت آموخته در دولت سیزدهم، یک میلیون و ۳۹۸ هزار نفر در بخش دولتی و یک میلیون و ۴۶۳ هزار نفر در بخش غیردولتی آموزش های مهارت را کسب کردند.

معاون وزیر کار، گواهینامه های مهارت را معتبرترین و تنهاترین مدرک مهارتی در سراسر کشور و در سطح بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: گواهینامه های مذکور برای همه افراد، پس از کسب آموزش های مهارتی آموزش و شرکت در آزمون‌های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای برای متقاضیان صادر خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز کاری به هفت روز کاری، خاطرنشان‌کرد: در دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر مورد سنجش صلاحیت حرفه ای قرار گرفتند که برای یک میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۲۹ نفر گواهینامه مهارت صادر شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از رشد ۹۴ درصدی صدور مجوز آموزشگاه ازاد فنی و حرفه ای در این دولت نسبت به دوره های قبل خبر داد و اذعان‌داشت: ۲۳ هزار و ۱۱۹ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در پنجره واحد خدمات الکترونیک و ۲ هزار و ۵۳۲ مجوز مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی صادر شده است.

وی با تأکید بر آینده پژوهی در تدوین استانداردهای آموزش مهارت، اظهار داشت: تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه ای و یک‌هزار و ۴۴۶ استاندارد مهارتی دانش بنیان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده است.

عظیمی تصریح‌کرد: برگزاری مسابقات ملی و جهانی مهارت، مسابقات مددجویان زندان‌ها، کارگران، نوجوانان و آزاد، مشارکت خیرین، طرح خادمان مهارتی، تولیدات رسانه ای، فصلنامه مهارت و غیره از فعالیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفتمان سازی الگوهای درست مهارت سرمایه انسانی بوده است.

وی، استقرار دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، تصویب قانون و آئین نامه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و موافقت حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب اساسنامه از مسیر اصل ۸۵ قانون اساسی را از فعالیت های سازمان در تقویت نظام تنظیم گری مهارت در سطح ملی عنوان کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان‌کرد: رشد ۹۴ درصدی صدور مجوز آموزشگاه آزاد، رشد ۳۰۰ درصدی صدور مجوز مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی، کسب نخستین مدال طلای جهانی ایرانی در رشته جواهرسازی، نخستین مدال برنز تیمی جهانی رشته امنیت سایبری و پنج مدالیون برتری در مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۲، کسب مدال نقره رشته طراحی گرافیک و مدال برنز رشته فناوری وب مسابقات مهارت «حاباروفسک» روسیه، کسب ۲ مدال نقره رشته های راهکارهای نرم افزاری برای کسب و کار و توسعه نرم افزارهای موبایل و مدال برنز فناوری وب مسابقات آسیایی مهارت، کسب رتبه یک دولت الکترونیک در محور ارائه خدمات یکپارچه در کل ۱۶۲ دستگاه اجرایی، امضای ۲ سند همکاری با کشورهای تاجیکستان و روسیه و ... را از موفقیت های ملی و بین المللی این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد.

وی در پایان سخنان خود، با تأکید بر متناسب سازی کیفی و کمی خرجی آموزش های مهارتی با نیاز بازار کار؛ از اجرای طرح‌های کهاد (مهارت افزایی دانشجویان)، نخلستان (مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاهی)، محیط کار واقعی (آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی، صنایع و صنوف) با ۱۹ درصد رشد، ایجاد ۳۴۸ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها و ایجاد ۳۱ مرکز برای آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار و توسعه دیپلماسی مهارت در دولت سیزدهم در این راستا خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha