بازگشت امید و رونق تولید، حاصل اهتمام دولت به زهکشی زمین‌های ماندابی گلستان

گرگان- ایرنا- ماندگاری آب در زمین‌های شمال کردکوی به دلیل ویژگی‌های طبیعی و شیب بسیار کم، یکی از گرفتاری‌های همیشگی کشاورزان این شهرستان غربی گلستان و عامل کاهش شدید راندمان تولید محصول در این اراضی بود که در مواردی مالکان را به تغییر کاربری هم ترغیب کرد اما تعهد دولت برای اجرای طرح زهکشی با هدف افزایش بهره‌وری، نگرانی بهره‌برداران را به پایان رساند.

به گزارش ایرنا، بارش‌های باران شدید اسفند سال ۱۳۹۷ و فروردین ماه ۱۳۹۸، آب را به زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه «گرگان‌رود» و «قره‌سو» در بخش شمالی شهرستان کردکوی کشاند به‌طوری که ماندگاری سیل در زمین‌های کشاورزی این منطقه تا چندماه به طول انجامید و سبب نابودی محصولات کشاورزی در این سال زراعی شد.

این آبگرفتگی گسترده در بخشی از زمین‌های کشاورزی سبب شد مسوولان جهادکشاورزی گلستان طرح زهکشی را برای این گونه زمین‌های کشاورزی براساس اولویت از جمله کردکوی اجرا کنند تا نگرانی بهره‌برداران که بیشتر خرده مالک بودند برای پایداری تولید برطرف شود.

افزایش راندمان تولید، هدایت آب باران و آب‌های سطحی به آب بندان‌های کشاورزی و تالاب‌ها، خروج آب از زمین‌ و بازچرخانی آن برای استفاده در آبیاری محصولات کشاورزی از جمله مزایای اجرای طرح زهکشی است.

یکی از کشاورزان ذی نفع روستای یساقی کردکوی در این ارتباط گفت: طرح زهکشی برای زمین‌های ماندابی این منطقه اقدام بجایی بود که در دولت سیزدهم به مرحله بهره‌برداری رسید و آرامش را برای ما کشاورزان در تولید محصولاتی از جمله گندم، کلزا، سویا، جو و کنجد فراهم کرده است.

نوروز مومن به خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح، شرایط کشاورزی پایدار را در منطقه ما فراهم کرده است، چون در گذشته با بارش سنگین زمین‌های کشاورزی دچار و خسارت به محصولات کشاورزی وارد می‌شد و حتی کشت تابستانه را نمی‌توانستیم انجام بدهیم.

بازگشت امید و رونق تولید، حاصل اهتمام دولت به زهکشی زمین‌های ماندابی گلستان

وی ادامه داد: طرح زهکشی سبب شده در منطقه ما حدود هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی از معضل ماندابی آزاد و در چرخه تولید پایدار کشاورزی قرار گیرد.

این کشاورز افزود: تمام آب‌های سطحی در زمین‌های کشاورزی منطقه با اجرای طرح زهکشی، جمع‌آوری می‌شود.

یکی دیگر از کشاورزان یساقی گفت: ماندابی بودن معضل چندین ساله برای کشاورزان منطقه بود که با بارش باران سنگین در منطقه به ویژه در فصل زمستان، زمین‌های زیر کشت به خاطر ماندگی آب بیش از حد در زمین و نرسیدن هوا به زمین و جلوگیری از رشد گیاه، از چرخه تولید خارج می‌شد.

زمان تاجیک افزود: زمین‌های کشاورزی این منطقه مستعد زراعت گندم، جو، کلزا، سویا، برنج، آفتابگردان بوده ولی وجود معضل ماندابی نمی‌گذاشت که سرمایه‌گذاری کشاورزان به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: گندم زیر کشت رفته به خاطر ماندگاری آب در زمین کشاورزی و نداشتن راه خروج، سبب پوسیدن ساقه های گندم و نابودی کشتزار می‌شد.

این کشاورز یادآور شد: در بارندگی شدید سال ۱۳۹۸، زمین‌های زیرکشت گندم و کلزا در منطقه، چند ماه دچار آبگرفتگی شده بودند.

بازگشت امید و رونق تولید، حاصل اهتمام دولت به زهکشی زمین‌های ماندابی گلستان

لزوم نگهداری کانال زهکشی

تاجیک با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری کلان برای اجرای طرح زهکشی و کشاورزی پایدار در منطقه ایجاد شده است، خواستار توجه ویژه برای نظارت در نگهداری کانال‌ها وجلوگیری از تخریب آنها شد.

افزود: برخی از کشاورزان زیر پوشش این طرح، اقدام به غرس نهال در جوار کانال کرده‌ که باید برای کاشت نهال حریم کانال مشخص شود.

مسوول آب و خاک جهادکشاورزی کردکوی هم گفت: اجرا و بهره‌برداری طرح زهکشی در سطح هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بیشتر در مناطق «چهلدین » واقع در شمال رودخانه «قره‌سو»، حاشیه جاده ترانزیت گرگان - کردکوی و جاده کردکوی به ترکمن است.

سیدعسکر حسینی به خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای این طرح، ۲۳ هزار متر مربع زهکشی زیر زمینی، ۹۵ هزار متر زهکشی روباز، ساخت ۱۴۵دهنه پل و ابنیه و ۲ آب بندان به وسعت ۹۳ هکتاردر منطقه مرمت و لایروبی برای هدایت آب‌های سطحی زمین های کشاورزی، انجام شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به پیمانکار آن اختصاص داده شده که تاکنون ۵۰ درصد آن تسویه و مابقی اعتبار در مراحل جذب قرار دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: با پوشش زهکشی این سطح از زمین‌های کشاورزی منطقه، مشکل ماندابی آب برطرف شده و زراعت در این زمین‌ها به ۲ کشت در سال افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: قبل از اجرای طرح زهکشی در زمین‌های کشاورزی مزبور به دلیل ماندابی بودن، یک کشت هم در سال زراعی انجام نمی‌شد و کشاورزان آن متحمل زیان بودند.

حسینی گفت: اکنون زمینه برای زراعت پاییزه گندم، کلزا و جو، زراعت تابستانه سویا، پنبه و آفتابگردان و شالی و تبدیل باغ‌های میوه فراهم شده است.

وی افزود: طرح زهکشی در زمین‌های ماندابی واقع در مسیر رودخانه‌های گرگان‌رود و قره‌سو این شهرستان توسط پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیا) ادامه دارد.


شتاب در طرح زهکشی زمین‌های ماندابی کردکوی

مدیرجهادکشاورزی کردکوی گفت: مشکل ماندابی هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان که عملیات آن قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم به اجرا درآمده بود با حمایت مالی طی ۲ سال اخیر و در هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

سیدغلامرضا حسینی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: برای اجرای این طرح مهم در بخش کشاورزی این شهرستان، دولت سیزدهم ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح، نگرانی چندین ساله کشاورزان ذی‌نفع منطقه ناشی از آبگرفتگی در فصل زراعت و تولید پایدار محصولات کشاورزی برطرف شد.

زهکشی راهی برای پایداری تولید محصولات کشاورزی

فرماندار کردکوی هم با اشاره به اهمیت اجرای طرح زهکشی در زمین‌های کشاورزی ماندابی این شهرستان، گفت: اجرای این طرح یکی از نیازهای بهره‌برداران منطقه برای پایداری تولیدات کشاورزی بوده است.

فرشته ترک افزود: بهره برداری از این طرح که ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم شتاب گرفته، امید را نزد بهره‌برداران ذی نفع کردکوی دوچندان کرده است.

وی یادآور شد: اقتصاد اصلی ساکنان کردکوی برپایه کشاورزی استوار بوده و سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های آب و خاک یکی از نیازهای توسعه و پایداری تولید بخش کشاورزی شهرستان است.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخشی از اراضی منطقه جنوبی استان به دلیل ماندابی، امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

این عده معتقدند که طرح زهکشی در زمین‌های کشاورزی ماندابی، موجب مقابله با سیلاب، افزایش تولید، هدایت آب باران به آب‌بندان‌های کشاورزی، هدایت آب های سطحی سیلابی به تالاب‌ها، خروج آب از زمین‌های اراضی جنوبی و بازچرخانی آن برای استفاده در آبیاری زیر کشت محصولات کشاورزی در فصول بهار و تابستان ، تقویت سفرهای زیر زمینی، پاکسازی زمین‌ها از وجود کودهای شیمایای و در سال‌های زراعی آینده موجب بهبود بیشتر راندمان تولید کشاورزی خواهد شد.

براساس داده‌های آماری جهادکشاورزی گلستان، از سال ۹۳ در سفر رییس جمهوری به گلستان طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید و اجرای آن با تامین اعتبار، عملیاتی شد که اجرای ۱۶۰ هزار هکتار آن سهم جهادکشاورزی بوده و تاکنون بیش از ۱۰۸ هزار هکتار آن انجام شده است.

کارشناسان جهادکشاورزی استان گلستان معتقدند که ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیازمند زهکشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha