۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85219724
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده در اصفهان تولید شد

اصفهان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بالغ بر ۲۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده(گونه‌های مقاوم و سالم‌تر) در یک سال اخیر در این استان تولید شده است.

اصغر رستمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نهال‌ها با منشاء هسته‌های اولیه (گونه‌های سالم و مقاوم) تولید شده است و نقش به‌سزایی در تهیه محصولات نهایی بهتر و با کیفیت‌تر دارد.

وی اضافه کرد: به غیر از نهال‌های گواهی شده در مدت مورد نظر، یک میلیون و ۴۰۰ هزار چشمه پیوندک گواهی شده از باغ‌های مادری استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر توجه به ارقام تجاری و مقاوم ادامه داد: تولید چنین نهال‌هایی برای ایجاد باغ‌های پیشرفته با بهره وری بالای به ویژه برای محصولات بادام، گلابی، گردو، پسته،به و انگور داربستی ضروریست و ما سعی کرده‌ایم کشت این محصولات را در شهرستان‌هایی مانند لنجان، مبارکه، شهرضا،گلپایگان، نطنز و اردستان افزایش دهیم.

رستمی خاطرنشان کرد: افزایش تولید و ارتقای محصولات سالم و گواهی شده یکی از راهکارهای توسعه کشاورزی این استان اصفهان است و ما نیز به این مهم توجه ویژه داریم.

وی تصریح کرد: محصول نهایی تولیدی از این نهال‌ها ارقام بهتری خواهد بود و زمینه صادرات بیشتر به دیگر کشورها را فراهم می‌کند، جدا از آن کاهش مصرف سموم و کود در این گیاهان، سالم سازی میوه‌ها را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی و شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌ کشت اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha