۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 85220049
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رقابت چین و آمریکا برای تسلط نظامی بر آسمان

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 85220049
رقابت چین و آمریکا برای تسلط نظامی بر آسمان

تهران- ایرنا- بیزنس اینسایدر در مطلبی با پرداختن به رقابت پکن- واشنگتن برای کنترل بر آسمان در هرگونه جنگ احتمالی و با اشاره به اینکه آمریکا از دهه‌ها پیش تاکنون هیچگونه حمله هوایی را تجربه نکرده، جنگ آینده را برای ایالات متحده تهدیدآمیز توصیف می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این پایگاه خبری، در حالیکه وجود تسلیحات پیشرفته و دوربرد، رقابت میان آمریکا و چین برای تسلط هوایی را سخت‌تر کرده، نیروهای هوایی این دو کشور در تکاپوی بدست آوردن آن نه برای دوره ای کوتاه که برای طولانی مدت هستند.

این گزارش می افزاید: تقلای دو قدرت برای کنترل آسمان درحالی است که کارشناسان هر دو طرف بر این باور هستند که امکان تسلط هوایی تنها برای یک قدرت آن هم طولانی مدت امکان پذیر نیست.

به نوشته بیزنس اینسایدر، مطابق تعریفی که از دیرباز برای برتری هوایی در نظرگرفته شده، نیروی هوایی یک کشور می تواند ماموریت های تعیین شده خود را انجام دهد و همزمان مانع انجام ماموریت های دشمن شود.

اما در شرایط کنونی به نظر می رسد واشنگتن و پکن در تلاش برای تغییر تعریف برتری هوایی هستند و استراتژیست های دو طرف در این فکر هستند که آیا امکان دستیابی به تسلط هوایی در بلندمدت وجود دارد یا خیر.

کلینتون هاینوت سپهبد بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده ضمن رد وجود چنین احتمالی، دست و پنجه نرم کردن آمریکا و چین برای بدست آوردن برتری هوایی را یک مبارزه متناوب خواند که هر بار برنده ای متفاوت دارد.

نویسنده مطلب در ادامه به نبرد نرماندی در طول جنگ جهانی دوم اشاره کرده و می نویسد: در طول این تهاجم در سال ۱۹۴۴ (یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم که طی آن متفقین در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۴۴ در کرانه نرماندی واقع در شمال غربی فرانسه پیاده شدند) نیروی هوایی آلمان بیشتر یک مزاحمت تلقی می شد تا تهدید و یا در طول جنگ ویتنام که جنگنده های هوایی آمریکایی اگرچه با موانعی روبرو شدند اما جنگنده های میگ ویتنام شمالی هرگز نتوانستند آنها را متوقف کند.

اما به باور نویسنده این مطلب، آنچه درمورد جنگ جاری در اوکراین قابل توجه است، تاثیر محدود نیروی هوایی است. به عبارتی باوجود دسترسی اوکراین و به ویژه روسیه به جنگنده های پیشرفته، هر دو طرف در مواجهه با موشک های زمین به هوا با احتیاط رفتار می کنند و شاید به همین دلیل در میدان نبرد اوکراین پهپادها آزادی عمل بیشتری دارند.

نویسنده همچنین درمورد تلاش چین برای برتری هوایی در مقابل آمریکا یادآور می شود: منتقدان چینی بر این باور هستند که تسلیحات جدید شامل پهپادها و استفاده از حملات سایبری هرگونه تلاش برای تسلط هوایی را پیچیده تر می کند.

درک سولن محقق مؤسسه مطالعات هوافضای چین در نیروی هوایی آمریکا، به تازگی در مقاله ای برای اندیشکده جیمزتاون نوشت: نیروی زمینی ارتش چین ضرورت و امکان تسلط هوایی را رد می کند.

سولن در این مقاله تاکید کرد: بعید است که ارتش چین در جنگ احتمالی بر سر تایوان به دنبال کنترل مطلق هوا باشد. زیرا اساسا چین به دنبال پیشروی در تمامی زمینه ها است و خود را به یک بخش محدود نمی کند.

این پایگاه خبری در ادامه مطلب نتیجه گیری کرده است که هر دو کشور آمریکا و چین از تمرکز صرف بر یک دامنه دوری کرده و به تمامی حوزه ها نگاه می کنند. به باور نویسنده این مطلب، زمین، هوا، دریا، فضا، جنگ سایبری، طیف الکترومغناطیسی و عملیات اطلاعاتی، میادینی است که در جنگ های امروزه باید به یک اندازه به آن پرداخته شود.

اما از آنجاکه آمریکا از زمان جنگ کره (بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) تاکنون با حملات هوایی توسط هواپیماهای دشمن مواجه نشده، شاید آنگونه که باید نتواند در جنگ های احتمالی آینده تسلط هوایی را بدست آورد و با تهدیدی بزرگ روبرو شود.

تنش میان آمریکا و چین که در ماه های اخیر به ویژه بر سر تایوان شدت گرفته به گمانه زنی ها درخصوص بروز جنگ میان این دو قدرت دامن زده است. وضعیت کنونی میان دو کشور، به زعم برخی کارشناسان، به گونه ای است که بسیاری آن را نوعی جنگ سرد دانسته و برخی معتقدند که توانایی‌های چین حتی نسبت به شوروی در اوج جنگ سرد هم بیشتر است. از همین رو برخی نگرانی‌ها در مورد احتمال بحرانی‌شدن شرایط و وقوع جنگ شدت یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha