۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۱۶
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85220153
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرسودگی و استیجاری چالش خانه های بهداشت کهگیلویه و بویراحمد است

یاسوج-ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قدیمی بودن، فرسودگی و استیجاری برخی از خانه های روستایی از چالش های مهم خانه های بهداشت استان است.

" محمد ملک‌زاد" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات خانه های بهداشت استان فضای فیزیکی نامناسب برخی از آنها هستند اگرچه از نظر کمبود نیروی انسانی(بهورزان) مشکلی نیست چرا که پیش بینی های لازم برای جذب بهورزان قبل از بازنشستگان همکاران انجام می شود.

ملک زاده ادامه داد: ۵۴۲ بهورز خانم و آقا در ۳۳۱ خانه بهداشت در سراسر روستاهای استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به نقش بهورزان گفت: بهورزان خط مقدم سلامتی مردم در روستا هستند و از دل مردم، برای مردم، همدل با مردم فداکارانه فعالیت می کنند.

فرسودگی و استیجاری چالش خانه های بهداشت کهگیلویه و بویراحمد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به روند شکل گیری و جذب بهورزان گفت: افراد واجد شرایط بومی و ساکن روستا پس از قبولی در آزمون ورودی، ۲ سال در دوره های متنوع پیش بینی شده، شرکت کرده که با روش های تخصصی بیماریابی، شناخت انواع بیماری ها، آشنا می شوند و پس از این ۲ سال در روستا مشغول خدمت می شوند.

ملک زاده گفت: به طور متوسط برای هر یک هزار نفر 2 نفر بهورز برای روستاهای استان پیش بینی شد که با همکاری دهیار و شورای روستا بر سلامت محیط و روستا نظارت دارند.

وی تاکید کرد: کل ابعاد سلامت اعم از بیماریابی ها، واکسیناسیون، ماما و حتی بهداشت محیط، پسماند ها و آب شرب روستایی را بهورزان رصد و نظارت می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یادآوری کرد: بهورزان با نظارت مراکز بهداشتی در استان به صورت مرتب در حال آموزش هستند و اطلاعات جدید پزشکی را مستمر در حال یادگیری هستند.

ملک زاده گفت: استان۷۷ مرکز بهداشت (۵۱ روستایی، هفت مرکز شهری و ۱۹ شهری-روستایی) دارد که در این مرکز بهداشتی تیم کامل مراقبین سلامت اعم از پزشک، روانشناس، ماما و بهداشت محیط مستقر هستند.

وی با اشاره به ارایه خدمات سلامتی "دِه گردشی" گفت: روستاهایی که خانه بهداشت ندارند با هماهنگی بهورزان پزشکان مراکز بهداشتی به صورت "دِه گردشی" به صورت میدانی به روستاهای تحت پوشش و همجوار سرکشی و خدمات ارایه می کنند که این خدمات بهداشت و سلامت به صورت آبشاری جریان داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: بهورزان در روستا ها کار همه تیم کامل مراقبین سلامت را انجام می دهند چرا که کار ماما،پزشک و هم نظارت های محیطی را انجام می دهند.

ملک زاده با اشاره به اهمیت توجه به رسانه ها گفت: تعامل مراکز بهداشتی با رسانه ها باعث افزایش سواد سلامت مردم می شود چرا که یک رکن سلامت رسانه است.

وی تصریح کرد: سلامت اجزای مختلف همانند جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد و شاید بتوان سلامت جسمی و روانی را کنترل کرد اما سلامت اجتماعی و معنوی به همکاری اثرگذار مردم و رسانه بستگی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha