۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85220922
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویگردانی از اسکناس سبز در داد و ستد طلای سیاه

۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱
کد خبر: 85220922
رویگردانی از اسکناس سبز در داد و ستد طلای سیاه

تهران – ایرنا – بزرگترین بانک آمریکا در جدیدترین گزارش خود از کاهش نفوذ دلار در بازار جهانی نفت خبر داد و دلارزدایی نسبی در این بازار را محتمل دانست.

به گزارش ایرنا، تارنمای بیزنس اینسایدر روز سه شنبه به نقل از گزارش جدید بانک چند ملیتی جی پی مورگان هشدار داد که ممکن است اهمیت اسکناس سبز به زودی کاهش یابد.

ناتاشا کانوا (Natasha Kaneva)، رئیس راهبرد جهانی کالا در بانک جی پی مورگان، نوشت: به نظر می رسد دلار آمریکا که یکی از عوامل تاثیرگذار در بهای جهانی نفت است، تاثیرگذاری نیرومند خود را از دست می دهد.

به نوشته بیزنس اینسایدر، از زمان های گذشته رابطه ارزش دلار و بهای نفت معکوس بوده یعنی هر زمان که ارزش دلار افزایش می یابد، بهای نفت کاهش یافته و برعکس. این نسبت ناشی از استفاده دیرینه از دلار در معاملات جهانی نفت بوده و هنگام افرایش ارزش دلار، تقاضا برای نفت کاهش می یابد.

بر اساس آمار جی پی مورگان، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ افزایش یک درصدی ارزش دلار به کاهش ۳ درصدی بهای نفت می انجامید. با این حال از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ با افزایش یک درصدی ارزش دلار، بهای نفت برنت دریای شمال تنها ۰.۲ درصد کاهش یافت که این نشان دهنده افول تاثیر ارزش دلار بر تجارت جهانی نفت است.

براساس این گزارش، این روند ناشی از آن است که اکنون نفت در کنار دلار با ارزهای دیگری همچون یوآن چین نیز معامله می شود.

با این حال، دلار کماکان بر معاملات متداول بین المللی مسلط بوده و داده های سامانه پرداخت سوئیفت در ژوئیه ۲۰۲۳ نشان می دهد که بیش از ۴۰ درصد معاملات با این ارز، ۲۵ درصد با یورو و ۳ درصد با یوآن انجام شده است.

جی پی مورگان پیشتر نیز از روند جهانی دلارزدایی خبر داده و در گزارش ماه ژوئن اعلام کرده بود که سهم دلار در ذخایر ارزی کشورها به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسیده و از ۷۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha