خدمات رسانی پدافند نیروی هوایی ارتش با استقرار چهار موکب در مهران

ایلام - ایرنا - نماینده موکب نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در میدان اربعین واقع در پایانه مرزی مهران گفت: پدافند نیروی هوایی ارتش برای امسال چهار کمپ اصلی و فرعی را در مهران جهت خدمات رسانی به زائران دایر کرده است.

سرهنگ مجید صادق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیروی پدافند هوایی ارتش یک موکب اصلی در میدان بزرگ اربعین و سه موکب فرعی در دیگر نقاط مهران دایر کرده است.

وی افزود: یک بیمارستان صحرایی تخصصی، ۲ فروند بالگرد و ۲ فروند هواپیمای۳۳۰ برای حمل و جابجایی زائران اورژانسی مرز مهران فعالیت دارند که البته هواپیماهای ۳۳۰ در فرودگاه های مهرآباد تهران و شیراز مستقر هستند که در صورت نیاز از ظرفیت این هواپیماها برای هلی برد مصدومان بدحال، نیرو و تجهیزات استفاده می شود.

صادق ادامه داد: هرسال ارتش در فرودگاه ایلام یک درمانگاه صحرایی و موکب دایر می کرد که امسال به علت فعالیت مرز تمرچین در پیرانشهر این درمانگاه به مرز نوپای تمرچین منتقل شد و ارتش در فرودگاه ایلام فعالیتی ندارد.

وی در مورد موکب بزرگ میدان اربعین در پایانه مرزی مهران توضیح داد: این موکب با پنج هزار متر مربع دارای نمازخانه ۳۶ متری سیار، یک خیمه گاه بزرگ با ظرفیت پذیرش ۷۰۰ نفر برای عموم زائران، ۲۰ کانکس زیست با ظرفیت ۲۰۰ نفر در شبانه روز برای خانواده های دارای بچه کوچک و سالمندان و مجهز به سیستم های سرمایشی و خنک کننده است.

صادق یادآور شد: در این موکب بزرگ ۲۶ چشمه سرویس بهداشتی و حمام، دستگاه یخ ساز ۳۲ قالبی که هر ۶ ساعت ۳۲ قالب یخ ۱۲ کیلوگرمی و در ۲۴ ساعت ۱۲۶ قالب یخ تولید می کند که علاوه بر تامین یخ مورد نیاز موکب ارتش به دیگر موکب ها نیز یخ داده می شود.

وی بیان کرد: یک نانوایی صنعتی سیار با ظرفیت پخت ۳۰ هزار قرص نان در موکب ارتش واقع در مرز مهران مستقر و طبق انعقاد یک تفاهم نامه بین ارتش و بسیج دانشگاه شریف ۴۰ نفر از دانشجویان بسیجی این دانشگاه در خدمات رسانی به زائران، پخت غذا، توزیع غذا و نوشیدنی به زائران با موکب ارتش همکاری دارند و نیروهای ارتش و دانشگاه صنعتی شریف به صورت شیفتی فعال هستند.

نماینده موکب نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در مرز مهران افزود: سه انبار کانتینری ۳۶ متری برای ذخیره جیره غذایی و اقلام مورد نیاز تعبیه و یک هزار سری اقلام زیستی از جمله موکت، تانکر، پتو دپو شده است و موکب ارتش به عنوان پشتبان سایر موکب ها، در صورت نیاز تا ایلام توان پشتیبانی و خدمات رسانی به موکب ها و زائران را دارد و یک تانکر سنگین ۱۸ هزار لیتری آب، جرثقیل ۳۰ تنی و بالابر لیفتراک ۶ تنی تویوتا جهت جابجایی وسایل چون کانکس، موکب و تجهیزات تاکتیکی مستقر است.

خدمات رسانی پدافند نیروی هوایی ارتش در مهران با استقرار چهار موکب

وی اظهار کرد: یک دستگاه کانتینر به عنوان اتاق کنفرانس در موکب مستقر است که خدمات و فعالیت های موکب ارتش از طریق این اتاق کنفرانس به مرکز، ستاد اربعین استان ایلام و ارشد نظامی ارتش درغرب کشور مخابره می شود و مرکز کنترل و فرماندهی در صورت بروز و اعلام مشکل از سوی ما نظیر کمبود جیره غذایی، آب، تجهیزات و امکانات مورد را سریعا پیگیری و مرتفع می کند.

صادق در مورد نقش موکب ارتش در تامین امنیت زائران هم گفت: یکی دیگر از موارد مهم محوله به ارتش تامین امنیت زائران از پل زائر تا میدان اربعین است که به طور شبانه روز نیروهای مستقر در موکب ارتش در حال گشت زنی هستند و یک دستگاه ماشین جنگ نوین جهت چک و بررسی موارد مشکوک در مرز مستقر است.

به گفته وی علاوه بر موکب بزرگ میدان اربعین در پارکینگ امامزاده حسن (ع) مهران نیز یک ایستگاه صلواتی و پارکینگ جهت ماشین های پلاک شخصی مربوط به نیروهای مسلح و حتی مسافران عادی دایر شده که خودرو این افراد به پارکینگ هدایت و سرنشینان خودروها با ون، مینی بوس و هایلوکس متعلق به ارتش به پایانه مرزی منتقل می شوند و در پایانه برکت هم یک ایستگاه صلواتی و اتاق سرد با ظرفیت ۱۴ نفر برای افراد گرمازده دایر و یک دستگاه آمبولانس جهت انتقال زائران بدحال به بیمارستان صحرایی مستقر است و در گیت های نقطه صفر مرزی هم ارتش با توجه به مسائل امنیتی مجاز به استقرار یک موکب صلواتی سیارشده است.

وی ادامه داد: روزانه در مجموع سه هزار پرس و در هر وعده غذایی و میان وعده یک هزار پرس مواد خوراکی تهیه و توزیع می شود و موکب المهدی (عج) هم روزانه سه هزار پرس غذا بین موکب های فرعی متعلق به ارتش توزیع می کند.

نماینده موکب نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در میدان اربعین پایانه مرزی مهران گفت: نیروی هوایی یک بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی سیارتخصصی درمهران دایر کرده و علاوه بر موکب نیروی پدافند هوایی، نیروی زمینی ارتش نیز یک موکب درمیدان اربعین دایر کرده است.

وی اضافه کرد: یک جایگاه سوخت سیار ۲۰ هزار لیتری شامل ۱۰ هزار لیتر بنزین و ۱۰ هزار لیتر گازوییل در موکب ارتش استقرار دارد که این جایگاه سوخت رسان بنزین و گازوییل مورد نیاز خودروهای ارتش و وسایل نقلیه اداری، نظامی و خدماتی دیگر موکب ها را هم تامین می کند و۹۰ درصد خودروهای اداری و خدماتی از این جایگاه سوخت استفاده می کنند.

صادق یادآور شد: یکی دیگر از فعالیت های مهم موکب ارتش ایجاد غرفه کودک در خیمه گاه و برگزاری مسابقات مختلف و متنوع در بین کودکان و نوجوانان زائر وتقدیم هدایا و عکاسی از این مسافران کوچک است و همچنین عکس شهدای ارتش به صورت گلاسه و در تعداد۱۰ هزار قطعه عکس و پارچه نوشته یامهدی (عج) به تعداد ۱۰ هزار عدد جهت نصب بر روی کوله پشتی زائران آماده و بین انها توزیع می شود.

به گزارش ایرنا، ۱۸۶ نفر کادر از جمله ۴۰ نفر دانشجو از بسیجیان دانشگاه صنعتی شریف، ۱۴ خادم خانم و چهار خادم نوجوان در موکب های ارتش به زائران خدمت می کنند.

موکب های ارتش از ۳۱ تا ۱۷ شهریور به زائران خدمات رسانی می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha