۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۴۳
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85221383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت چغندرقند در ۳۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی محقق شد

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشت چغندر در ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان محقق شد و پیش‌بینی تولید پاییز امسال ۱.۸میلیون تن محصول است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، خسرو شهبازی روز سه‌شنبه در جلسه کمیته پیگیری مسائل چغندرقند استان، با اشاره به اینکه اراضی زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۴ هزار هکتار و به صورت کشت قراردادی است، اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت در مناطق پیرانشهر، میاندواب و سپس بوکان و نقده کشت در تمامی مناطق استان به صورت قراردادی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۴۱ نوع رقم بذر در کشت محصول چعندر قند امسال استفاده شده که عمده بذرهای وارداتی هستند.

شهبازی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی امسال نیز به ازای هر کیلوگرم چغندرقند با عیار ۱۶ درصد ۲۸ هزار ریال اعلام شده‌است.

وی گفت: با توجه به لزوم رعایت الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کارخانه‌های قند به همراه کارشناسان، می‌توانند با ترغیب کشاورزان به کشت این محصول در شمال استان و ترویج استفاده از روش‌های نوین در مزارع در جهت ارتقای تولید در واحد سطح، نقش بسزایی داشته باشند.

شهبازی با اشاره به اینکه باید برنامه جامعی برای کشت، داشت و برداشت چغندرقند برای سال زراعی جدید تدوین شود، ادامه داد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و کارشناسان، افزایش تولید در واحد سطح را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایرنا، سالانه۱.۲ تا ۱.۸ میلیون تن چغندر قند در استان تولید می‌شود و براساس اظهارات مسوولان جهاد کشاورزی گردش مالی این بخش سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان است.

سطح زیر کشت چغندر در کل کشور در حدود ۱۰۰ هزار هکتار است که سهم استان از این میزان سطح زیر کشت در حدود ۳۲ تا ۳۴ هزار هکتار است البته در برخی مناطق کشت آزاد و خارج از برنامه ابلاغی هم انجام می شود.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha