۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۴۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85221465
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیخ الخزعلی: هیچ کشوری حق دخالت در امور عراق را ندارد

بغداد - ایرنا - دبیر کل عصائب الحق گفت: هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی عراق را ندارد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، «شیخ قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب الحق عراق در واکنش به حوادث کرکوک در اقلیم کردستان عراق در توئیتی نوشت: از کربلای امام حسین (ع) اعلام می کنیم که کرکوک خاک عراق است و ترکمان‌ها عراقی هستند.

«هیوا محمد» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق دیروز ( دوشنبه ) در گفت و گو با شبکه العهد عراق ابراز عقیده کرده بود که ترکیه به حزب دموکرات کردستان دیکته می‌کند تا به کرکوک بازگردد.

وی گفته بود: حزب دموکرات کردستان می‌خواهد برای دامن زدن به مشکلات و اختلافات به کرکوک بازگردد.

طی روزهای گذشته تعدادی از ترکمان‌ها و اعراب در کرکوک مقابل مقر عملیات مشترک این شهر تحصن کردند تا از تحویل این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق جلوگیری کنند.

اختلاف بر سر این مقر یا ستاد به اتفاقات سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که طی آن نیروهای دولت مرکزی عراق در اکتبر ۲۰۱۷ در عملیاتی با عنوان «اعمال قانون» وارد کرکوک شدند و حزب دموکرات کردستان عراق را از این استان اخراج کردند.

اکنون پس از گذشت ۶ سال، حزب دموکرات کردستان عراق خواستار بازگشت به مقر مورد ادعای خود در کرکوک است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر قصد دولت عراق برای واگذاری این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق، مردم و احزاب منطقه در مقابل مقر عملیات مشترک کرکوک تجمع کردند و می‌گویند که حزب دموکرات کردستان عراق مالک آن نیست و این مقر باید در اختیار دولت باقی بماند.

این تحصن که یک هفته ادامه داشت، موجب بسته شدن جاده استراتژیک جنوب به شمال عراق که از کرکوک می‌گذرد و روزانه هزاران کامیون و خودروی سواری از آن تردد می‌کنند، شده است.

در روزهای گذشته درگیری‌هایی در این منطقه به وجود آمد و پلیس استان و در ادامه نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وضعیت منع رفت وآمد اعلام کردند و خواستار بازگشت معترضان به خانه‌های خود شدند. دستورالعمل منع رفت و آمد در کرکوک یک روز بعد لغو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha