ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

ارومیه - ایرنا - رییس اداره امور عشایر ماکو گفت: عشایر این شهرستان سالانه ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن شیر و بیش از یک‌هزارو ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان ماکو و ییلاقات این منطقه یکی از مهمترین مناطق آذربایجان غربی از نظر پوشش گیاهی و مرتعی است؛ این موضوع باعث شده تا جمعیت عشایری در این مکان استقرار یافته و دامداری در این منطقه با ۸۶ روستای عشایری و بیش از چهار هزار خانوار و جمعیتی بیش از ۲۲ هزار نفر نفر رونق خاصی داشته باشد.

ابراهیم مشکوری، رییس اداره امور عشایر ماکو در خصوص وضعیت این شهرستان در حوزه تولیدات عشایری و اقدامات صورت گرفته دراین باره با ایرنا گفت و گو کرده است.
.

ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

ایرنا: آیا در بین عشایرتهیه و توزیع نهاده دامی و علوفه انجام می شود؟

مشکوری: جمعیت دام سبک عشایر منطقه ماکو ۲۲۰ هزار راس بود که بر اثر خشکسالی و کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد تا به ۱۶۰ هزار راس دام سبک و ۱۱ هزار راس دام سنگین تقلیل یابد.

میزان تولید گوشت دام سبک عشایر سالانه یک‌هزار و ۱۴۴ تن و دام سنگین ۲۲۹ تن، پشم ۹۸ تن و کرک و مو نیز یک تن است.

توزیع علوفه نداریم ولی ماهانه بیش از ۱۲۶ هزار و ۸۰ کیلوگرم آرد خام در بین سه هزار خانوار در ۸۰ روستای عشایری که نانوایی ندارند و به صورت سنتی پخت نان توسط بانوان عشایرپخت می‌شود، توزیع می‌ شود.

در همین راستا بعد از سیل هفته گذشته در روستای سوریک بورالان ۵۰ کیسه آرد خام مازاد بین ۲۸ خانواده آسیب دیده از طرف شرکت تعاونی عشایری ذخائر انقلاب ماکو توزیع شد.

همچنین میزان توزیع نفت سفید بین عشایر منطقه به صورت فصلی توسط شرکت تعاونی عشایری ماکو انجام می شود که میزان توزیع بیش از هفت میلیون لیتر در سال گذشته بوده‌است.

مطالعه بیشتر:

توزیع ارد خام بین ۲۸ خانواده روستای سوریک ماکو

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر ماکو

برای تشویق عشایر به انجام فعالیتهای مختلف با چهار رویکرد تعریف شده در بخشهای گردشگری، گیاهان دارویی، زنبورداری ، صنایع دستی و صنایع داری (قالیبافی ) و کارگاهی تسهیلاتی به این بخش تعلق می‌گیرد.

ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

ایرنا: تسهیلات اعطایی به عشایر ماکو در چه مرحله ای است؟

مشکوری: تسهیلات و خدمات دیگری هم به عشایر ارائه می‌شود که شامل تسهیلات از محل تبصره ۱۶ است که ۱۰۰ میلیارد ریال میزان تسهیلات اختصاص یافته بود که ۷۶ میلیاردریال آن جذب شده‌است.

۸۴ نفر از عشایر در این راستا به بانک صادرات ایران شعبه طالقانی ماکو معرفی شدند که ۶۵ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند. تسهیلاتی که با کارمزد سالیانه چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله به عشایر ماکو در راستای رشد تولید با میزهای چهارگانه کشت گیاهان داروئی، صنایع دستی، گردشگری و دامپروری اعطا شده است.

در زمینه تسهیلات سرمایه درگردش هم در سه فاز عشایر ماکو به بانک کشاورزی ماکو معرفی شده و در فاز اول و دوم هر کدام ۱۳ میلیارد و در فاز سوم ۱۲ میلیاردریال تسهیلات اعطا شده‌است.

ایرنا: در زمینه عمرانی چه خدمتی به عشایر منطقه ارائه کردید؟

مشکوری: امسال ۲۰ کیلومتر ایلراه عشایری ییلاقات مصطفی قلعه سی و حاج سیدعلی شهرستان ماکو با اعتبار پنج میلیارد ریال از مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان ماکو مرمت و بازسازی شده‌است.

بهسازی چشمه ها و احداث و ترمیم آبشخورهای موجود در مناطق ییلاقی هم در دستور کار بوده و پنج دهنه چشمه بهسازی و ۱۲ متر طول آبشخور دامی محقق شده شده‌است.

ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

ایرنا: در راستای کاهش تنش خشکسالی چه اقداماتی داشتید؟

مشکوری: تنش‌های خشکسالی و آبی در این منطقه مشهود است و در راستای کاهش عوارض تنش خشکسالی طرح آبرسانی سیار با اعتبار هزینه شده ۱۰ میلیارد ریال محقق شده‌است و امسال نیز تمدید می‌شود.

البته در بین عشایر چهار دستگاه تانکر کششی دنباله بند ۲ هزار لیتری نیز با اعتبار ۲ هزار میلیون ریال و ۱۱۵ دستگاه آبشخور سیار گالوانیزه ۲.۵ متری با اعتبار پنج هزار میلیون ریال بین عشایر منطقه توزیع شده‌است که در سفرهای استانی استاندار آذربایجان غربی اعتبار آن مصوب شده است.

ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

ایرنا: در زمینه آبرسانی و یا لوله کشی اقداماتی داشتید؟

مشکوری: مقدار ۲ هزار متر لوله سایز ۵۰ میلیمتری جهت مرمت و نزدیک رسانی آب به روستای سیل زده سوریک، و نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ متر به روستاهای محمودآغلی، اینجه سفلی و ایلانقره و چندین روستای دیگر داده شده‌است.

همچنین از محل درآمدهای مالیات برارزش افزوده در نظر داریم طرح آبرسانی به روستای گاموس با اعتبار هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، لایروبی قنات روستای محمود آغلی با اعتبار سه میلیارد ریال و بهسازی چشمه روستای تاتار با سه میلیارد ریال جهت کم کردن اثرات سوء تنش آبی به انجام برسانیم.

ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

ایرنا: آیا عشایر ماکو سهمی در استفاده از فناوری های نوین تعریف شده برای آنان داشتند؟

مشکوری: برای استفاده از فناوری های نوین نیز ۳۰ دستگاه پنل خورشیدی در سال گذشته و ۳۳ دستگاه در سال جاری بین عشایر این منطقه برای تامین روشنایی و شارژ موبایل در مناطق ییلاقی توزیع شده‌است.

طی موافقت نامه‌ای که با مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در جهت تحقق پنج میلیارد ریال اعتبار سفر استاندار آذربایجان غربی به امضا رسیده است تا دستگاههای پنل خورشیدی بیشتری خریداری و به عشایر شهرستان ماکو اعطا شود.

ماکو؛ مرکزی برای تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی/ ۱۷ هزار تن شیر و ۱۳۰۰ تن گوشت

به گزارش ایرنا، آخرین جمعیت عشایر استان ۱۸ هزار و ۷۲۸ خانوار بوده که طبق اخرین سرشماری شامل ۱۰۰ هزار نفر هستند

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است.

جمعیت عشایری شهرستان ماکو در شمال استان نیز چهار هزار خانوار با بیش از ۲۲ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha