کاهش ۲۴ تنی مصرف سموم در زمین های کشاورزی کرمانشاه با مبارزه بیولوژیک

کرمانشاه - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اهمیت مبارزه بیولوژیک در ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، گفت: با انجام این نوع مبارزه با آفات در استان از مصرف ۲۴ تن انواع سموم کشاورزی جلوگیری شده است.

«کیومرث اکبری» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری در سطح ۲۳ هزار و ۴۳۵ هکتار مبارزه بیولوژیک توسط زنبور هابروبراکون با آفات پیله خوار نخود، ساقه خوار ذرت و کرم میوه گوجه فرنگی انجام شده است.

وی افزود: در این نوع مبارزه از موجود زنده و یا مواد حاصل از آنها بر علیه عوامل خسارت‌زای گیاهی از جمله آفات، بیماریهای گیاهی و علف های هرز استفاده می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در مبارزه بیولوژیک با تکثیر، رهاسازی و مراقبت از عوامل مفید طبیعت بر علیه عوامل خسارت‌زا کنترل طبیعی و بیولوژیک صورت می‌گیرد یادآور شد: این روش یکی از روش های کنترلی مورد استفاده در تولید محصول سالم و ارگانیک است و در سال‌های اخیر تمایل کشاورزان برای بکارگیری آن بیشتر شده و البته پتانسیل توسعه این روش از لحاظ فنی و تجربی با چندین عوامل خسات‌زای دیگر و محصولات کشاورزی بیشتری وجود دارد.

اکبری در زمینه استفاده از زنبور هابروبراکن در مبارزه بیولوژیک در این استان گفت: ۵۰ درصد از هزینه های تولید زنبور هابروبراکن به عنوان عامل مفید توسط بخش دولتی پرداخت شده است که این مبلغ از محل یارانه بهینه سازی مصرف سموم و طرح جهش تولید در دیمزارها تامین شده و مابقی توسط خود کشاورزان پرداخت گردیده است.

وی تعداد واحدهای فعال تولید عوامل بیولوژیک دارای مجوز را در استان پنج واحد اعلام کرد و یادآور شد: برای تولید زنبور هابروبراکن از سوش محلی داخل استان و توسط یکی از واحدهای فعال استفاده شده است.

کاهش ۲۴ تنی مصرف سموم در اراضی کشاورزی کرمانشاه با مبارزه بیولوژیک

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: نظارت بر کارگاه، کیفیت و کمیت تولید عوامل بیولوژیک توسط مدیریت حفظ نباتات و واحدهای تابعه انجام گرفته و تولید و حمل تا مراکز خدمات جهاد کشاورزی توسط واحدهای تولیدی صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در سطح ۲۷۸ هکتار از مزارع استان نیز از ماده بیولوژیک بر علیه آفات استفاده شده است.

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهار فصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha