فرماندار قشم: یوم الله هفدهم شهریور باید برای جوانان بازخوانی شود

قشم - ایرنا - فرماندار قشم گفت: یوم الله هفدهم شهریور ۵۷ باید برای جوانان و نوجوانان بازخوانی شود تا به گذشتگان خود ببالند و بدانند که پدران و مادران آنان با رشادت و از خود گذشتگی و گوش جان سپردن به فرامین امام و رهبر خود حماسه ای آفریدند که نه یک روز بلکه یک تاریخ است.

محمد محمد حسینی روز جمعه همزمان با سالروز قیام خونین هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بی تردید این قیام را می توان به عنوان یکی از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی عنوان کرد.

وی ادامه داد: ابعاد عظیم کشتار و سرکوب مردم بی گناه در این روز باعث شد تا انقلابیون و رهبران آنان در حرکت خود مصمم تر شده و در این بین رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) نقش به سزا داشت.

فرماندار قشم توضیح داد: در اهمیت این روز تاریخی همین بس که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در اهمیت آن فرمودند: هفدهم شهریور، مکرر عاشورا و میدان شهدا، مکررِ کربلا و شهدای ما، مکررِ شهدای کربلا هستند.

محمد حسینی اضافه کرد: در جمعه سیاه (هفدهم شهریور ۱۳۵۷) میدان ژاله تهران به خون نشست و با خون پاک و مطهر جمع زیادی از مردم مظلوم، مومن و خداجوی ایران غسل شهادت کرد تا میدان شهدا نام بگیرد و ما همچنان در چهل و پنجمین سالگرد آن فاجعه عظیم و رستاخیز بزرگ، به فرزندان غیور این مرز و بوم افتخار می کنیم و بر خود می بالیم.

وی گفت: این روز بزرگ یادآور ایثار و از جان گذشتگی شهدایی است که با نثار خون خود، میدان ژاله را میدان تحقق دلاورمردی و رشادت های تاریخی و تاریخ ساز خود کردند که تا روزگار باقی است نام آنها بر تارک تاریخ این مرز و بوم به عنوان نگهبانان انقلاب اسلامی و پیشگامان فجر آفرین ۵۷ خواهد درخشید.

فرماندار قشم، از عموم امت حزب‌ الله و شهید پرور این شهرستان مرزی دعوت کرد تا با حضور انقلابی، پرشور و گسترده‌ خود در آیین های بزرگداشت یوم الله ۱۷ شهریور، ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای گلگون‌ کفن انقلاب اسلامی، با آرمان‌ های شهیدان و امام راحل تجدید میثاقی دوباره کرده و گذشته پرافتخار را به عنوان چراغ راه آینده‌ خود قرار دهند و کشور و نظام را از گزند فتنه ها حفظ و بیمه کنند.

رویداد هفدهم شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده به «جمعه سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان نا آرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران انجامید؛ در تاریخ هفدهم شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش ستم شاهی شد.

هفدهم شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز پایان کار دودمان پهلوی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌ طلبان را از میان برد؛ رویدادهای این روز در عمل امکان به ثمر رسیدن اصلاحات تدریجی، آرام و لیبرالی را ناممکن گذاشت.

سال‌ها بعد در پژوهشی تعداد کشته‌شدگان هفدهم شهریور ۸۸ نفر عنوان شد که ۶۴ نفر آن‌ ها در میدان ژاله به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha