بیش از ۵۰۰ هزار زائر خارجی اربعین از مرزهای پنج گانه ایران عازم کربلا شدند

قصرشیرین- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور از تردد بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زائران اتباع خارجی از مرزهای پنج گانه کشور شامل باشماق، تمرچین، چذابه، شلمچه و خسروی به کربلای معلی خبر داد.

«عبدالله مبینی» روز جمعه در حاشیه بازگشت از مرز خسروی و بازدید از زیرساخت های این گذرگاه برای تردد زائران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال طبق برنامه سامان دهی شده بیشتر اتباع قرار شد از چهار مرز شامل باشماق و تمرچین که مربوط به آذربایجان، ترکیه و فدراسیون روسیه و مرزهای شلمچه و چذابه که مربوط به مهاجرین مقیم ایران و مهاجرین ترانزیت بود تردد کنند که بخش قابل توجهی نیز از مرز خسروی تردد کردند.

وی اظهار کرد: بیشترین تردد زائران اتباع خارجی به ترتیب از مرزهای چذابه، شلمچه، باشماق، تمرچین و خسروی بوده است و تنها مرزی که تردد اتباع خارجی را نداشتیم مهران بوده که به دلیل ترافیک بالا مورد استفاده قرار نگرفت.

مرز خسروی نسبت به سایر مرزها زیرساخت های کامل تر و بهتری دارد

معاون وزیر و رئیس سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور گفت: امسال همچنین بخش قابل تجهی از زائران از مرز خسروی استقبال کردند که این به دلیل این است که مرز خسروی زیرساخت های کامل تری دارد و وضعیت جاده ای آن نسبت به سایر مرزها هم در سمت ایران و هم سمت عراق ۲ بانده و از بُعد مسافت نیز سهل تر است.

مبینی ادامه داد: مررز خسروی با زیرساخت های بسیار خوب، دسترسی مطلوبتر و نزدیکتر یکی از مرزهایی است که به در سال های آینده برای تردد زوار اتباع خارجی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد که باید با طرف عراقی وارد مذاکره و توافق کرد و به دنبال رایزنی هستیم که اگر به توافقی در این خصوص برسیم حتما اعلام می کنیم چون دولت عراق باید امنیت مسیر و امنیت زائر را در نظر گیرد که بتوانند از خسروی استفاده کنند و این گذرکاه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان باتوجه به توسعه زیرساخت‌ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی‌ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلی است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha