۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85223527
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه پاکستان به دلارزدایی، آغاز رایزنی اسلام‌آباد برای پیوستن به بریکس

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به بررسی این کشور برای کاهش وابستگی به دلار در بحث بازسازی ساختار مالی و تعاملات بین المللی، گفت: اسلام‌آباد روند رایزنی با ذینفعان مربوطه برای پیوستن به بریکس را آغاز کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، «جلیل عباس جیلانی» با حضور در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور اعلام کرد که پاکستان در حال بررسی امکان پیوستن به سازمان بریکس است زیرا ما معتقد به هیچ سیاست بلوکی و جانبدار نیستیم و می خواهیم با همه روابط دوستانه داشته باشیم.

جیلانی، وزیر خارجه دولت موقت پاکستان به اطلاع رئیس و نمایندگان کمیته روابط خارجی این کشور رساند که وزارت امور خارجه روند رایزنی‌ها با ذینفعان مربوطه در سازمان بریکس برای هرگونه پیوستن به آن را آغاز کرده است.

وی اظهار داشت: اسلام آباد فعالانه در حال بررسی امکان پیوستن به گروه بین المللی بریکس است. وضعیت سیاسی در جهان در حال تغییر است، اما موضع پاکستان روشن است: ما بخشی از سیاست هیچ بلوکی نیستیم، ما خواهان روابط برابر با همه از جمله آمریکا و چین هستیم.

وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به پرسش اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره نگرانی از هرگونه حرکت هند برای جلوگیری از پیوستن پاکستان به بریکس گفت: هر عضوی که متوسل به رای وتوی شود موقعیت خود را در گروه به خطر می اندازد.

وی تاکید کرد که عضویت در بریکس باعث می شود پاکستان در یک مجمع مهم بین المللی نمایندگی کرده و روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو آن را تسهیل کند.

ماه گذشته، بلوک کشورهای موسوم به بریکس گامی تاریخی برای دعوت از شش کشور جدید برای عضویت را برداشت. پیوستن کشورهایی مانند عربستان، ایران، اتیوپی، امارات متحده عربی، آرژانتین و مصر به بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی سبب گسترده شدن این ائتلاف خواهد شد.

این ۶ کشور در میان ده ها کشور دیگری هستند که برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند. به نظر می رسد با گسترش بریکس، این ائتلاف می تواند به عنوان یک رقیب سیتماتیک برای گروه هفت به شمار آید.

با افزایش تنش‌های اقتصادی و تبدیل شدن ژئواکونومیک به میدان نبرد، بنظر می رسد کشورهای جنوب به گروه بریکس که بخشی از آن توسط چین رهبری می‌شود، جذب شده‌اند.

منابع خبری در پاکستان یک روز قبل از اجلاس سران بریک در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی مدعی شدند که پکن از اسلام‌آباد برای پیوستن به گروه بریکس دعوت کرده است.

سناتور "مشاهد حسین" رئیس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان به عنوان نماینده این کشور در نشست گفت‌وگوهای بریکس حضور یافت و ضمن استقبال افزایش تعداد کشورهای عضو، گفت: پاکستان نیز باید درخواست خود را برای پیوستن به بریکس ارائه دهد.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس (بلوک اقتصادهای نوظهور جهان متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) برگزار در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha