امسال ۲۸ فرد مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری بستری شدند

شهرکرد-ایرنا-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۸ نفر مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و خوشبختانه فوتی ناشی از این ویروس در استان گزارش نشده است.

علی احمدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است، که از اواخر تابستان و با آغاز فصل سرما شروع می‌شود و تا فصل بهار ادامه دارد، افزود: شدت سرایت این ویروس در فصل زمستان بیشتر است.

به گفته وی، سه نوع آنفلوانزای A، B ،C در کشور شناسایی شده است و امسال ۵۴۱ مورد نمونه‌برداری برای آنفلوانزا در استان انجام شده است که ۲۸ مورد مثبت بود که هفت مورد به آنفلوانزا نوع A و ۲۱ مورد نوع B مبتلا بودند و همه این افراد در بیمارستان بستری شدند.

وی اظهار داشت: آنفلوانزا شبیه سرماخوردگی است و علایمی از جمله سرفه، تب، عطسه، بدن درد، کوفتگی، استفراغ مداوم، درد سینه، سردرد، گیجی و کوتاه شدن تنفس را به دنبال دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر اینکه آنفلوانزا از طریق هوا و توسط سرفه و عطسه فرد بیمار و همچنین از طریق تماس با سطح‌آلوده منتقل می‌شود، افزود: بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و تنفس است و کسانی که علایم سرماخوردگی دارند به خصوص در این روزها که بحث برگشت زائران از عتبات عالیات است، باید رعایت بیشتر انجام شود و کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، نباید در محل کار حاضر شوند و باید در خانه بماند و مراقبت کند و مایعات فراوان مصرف کنند .

به گفته وی، مصرف آنتی‌بیوتیک برای آنفلوانزا و یا سرماخوردگی و کرونا تاثیر ندارد و نباید آنتی بیوتیک به‌صورت خود درمانی استفاده شود.

احمدی به بیماران و سایر افراد توصیه کرد از روبوسی و دست دادن و نزدیک شدن به افراد خانواده به خصوص کودکان، مادران باردار و سالمندان اجتناب کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون از سوی وزارتخانه واکسن آنفلوانزا در سطح استان‌ها توزیع نشده و پیگیری برای تامین واکسن در حال انجام است.

رییس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا هرساله براساس سوش‌های جدید که باعث شیوع آنفلوانزا می‌شود، تهیه می‌شود.

احمدی با تاکید بر اینکه واکسن‌های آنفلوانزا پیشگیری ۱۰۰درصدی ندارند، گفت: تزریق واکسن برای کسانی که بیماری زمینه دارند و یا مستعد ابتلا به بیماری مزمن هستند، توصیه می‌شود.

وی گفت : زنان باردار و زنان تا ۲ هفته پس از زایمان، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی و عصبی، افراد بیش از حد چاق، افراد دارای کمبود و یا نقص سیستم ایمنی، کارکنان درمانی و پزشکی باید واکسن دریافت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان گفت:افرادی که به تخم مرغ حساست شدید دارند، افرادی که مبتلا به بیماری حاد و یا به واکسن قبلا حساسیت نشان دادند نباید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که زمستان‌های سرد این استان زبانزد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha