۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۲:۰۳
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85224173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انتقاد اتحادیه اروپا از روسیه از تریبون گروه ۲۰

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۲:۰۳
کد خبر: 85224173
انتقاد اتحادیه اروپا از روسیه از تریبون گروه ۲۰

تهران- ایرنا- شارل میشل رئیس شورای اروپا بار دیگر از خروج روسیه از توافق غلات بشدت انتقاد کرد و برنامه مسکو برای ارائه یک میلیون تن غلات به کشورهای آفریقایی را «سخاوت طنزآمیز» نامید.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، میشل که شنبه در نشست سالانه سران گروه ۲۰ در دهلی نو سخنرانی می‌کرد، گفت که توافقنامه غلات بیش از ۳۰ برابر بیشتر از چیزی که روسیه به آفریقا پیشنهاد داده، به کشوری آسیب‌پذیر غلات رسانده است.

وی که بخشی از اظهارات خود را خطاب به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این نشست بیان کرد، افزود: شما نه تنها از این توافق خارج شدید بلکه زیرساخت‌های بنادر (برای ارسال غلات) را نیز هدف حمله قرار داده‌اید.

میشل تاکید کرد: روسیه نمک به زخم پاشیده و در یک اقدام سخاوتمندانه طنزآمیز پیشنهاد کرده است که یک میلیون تن غلات به کشورهای آفریقایی بدهد.

منابع آگاه اعلام کردند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در حاشیه گروه ۲۰ درباره احیای توافق غلات رایزنی کردند.

ابتکار غلات دریای سیاه موسوم به توافق صادرات غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha