کیفیت هوای سردشت در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: میزان غلظت گرد و خاک در هوای این شهرستان مرزی در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است.

خالد بایزیدی شامگاه یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، هوای این شهرستان هم‌اکنون در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفته و شهروندان باید به طورحتم از رفتن بیرون از خانه پرهیز و در غیر این صورت حتما از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش کیفیت هوای این شهرستان، میزان آلایندگی هوا به ۲۴۷ میکروگرم برمترمکعب رسیده که این میزان ۱.۵ برابر بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: طبق اعلام هواشناسی و بررسی نقشه های پیش‌یابی این موج گرد و خاک تا روز دوشنبه در این منطقه ادامه دارد.

بایزیدی یادآور شد: آلودگی هوا منشا خارجی داشته و از طریق کشور عراق و با وزش باد شدید از مرزهای غربی وارد کشور شده است.

وی، از شهروندان به ویژه زنان باردار، کودکان خردسال، بیماران آسمی و قلبی و عروقی و جانبازان شیمیایی خواست از ترددهای غیرضروری در بیرون از خانه به طور جد پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۱۴ ایستگاه پایش سنجش آلودگی هوا در ۱۰ شهرستان آذربایجان‌غربی نصب شده است که این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای به مرکز پایش اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌کنند.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای سه شهر، ۲ بخش و ۲۰۰ روستای سکنه‌دار و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha