۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۰:۵۸
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85225149
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۴۹ دانش‌آموز استثنایی و معلول اصفهان در آستانه ترک تحصیل هستند

اصفهان - ایرنا - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: ۱۴۹ دانش‌آموز استثنایی و دارای شریط ویژه به دلیل فراهم نبودن امکانات ایاب و ذهاب از منزل به مدرسه و بر عکس در آستانه ترک تحصیل هستند.

به گزارش ایرنا، روح‌اله خزایی یکشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: طبق قانون حمایت از معلولان(فصل دوم ماده پنج)، شهرداری‌ها مکلف هستند نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه‌ها و ایستگاه‌ها بر حسب ضرورت تامین ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای خاص را فراهم کنند.

وی افزود: استان اصفهان بیش از هفت هزار و ۳۰۰ نفر دانش‌آموز استثنایی دارد که شامل چهار دسته دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، بینایی، شنوایی و اختلالات طیف اوتیسم هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان تصریح کرد: از بین چهار دسته یادشده، دانش‌آموزان اوتیسمی سخت‌ترین نوع دانش‌آموزان از نظر آموزش و تعاملات اجتماعی هستند، چرا که این افراد به طور معمول ارتباط چشمی با فردی ندارند و رفتار کلیشه‌ای، حرکت متناوب و بی علاقه از خود نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: گروه جسمی حرکتی، دانش آموزان با اختلالات ویژه یادگیری، افراد چند معلولیتی و نیز افراد با مشکلات هیجانی رفتاری (بیش فعال) از دیگر دانش‌آموزان استثنایی هستند که به دلیل شرایطی که دارند کمتر راننده‌ای حاضر به پذیرش مسئولیت ایاب و ذهاب برای آنان می‌شود.

خرایی گفت: وقتی کودکان معلول می‌بینند که خانواده برای حمل‌ونقل آنان به مدرسه دچار مشقت هستند احساس ناراحتی و سربار بودن کرده و نسبت به مدرسه رفتن دل سرد می‌شوند.

وی بیان کرد: البته خانواده این دانش‌آموزان تمامی تلاش خود را برای فرزندان و علم‌آموزی انجام می‌دهند اما برخی از خانواده‌های مستاصل با دیدن بی‌انگیزگی فرزندان خود، مشکلات مالی، فقر و ایاب و ذهاب، از بردن فرزند خود به مدرسه خودداری می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان افزود: یکی از نیازهای ضروری این قشر برای ادامه تحصیل ایجاد انگیزه‌مندی برای خانواده‌ها و استقبال از فعالیت آموزشی این دانش‌آموزان است که نبود وسیله ایاب و ذهاب می‌تواند برنامه‌ریزی یک خانواده را برای تحصیل فرزند خود مختل و معضلات ترک و بازماندگی تحصیلی ایجاد کند.

وی بیان کرد: وضعیت خانواده بیشتر این دانش‌آموزان با مشکلات خانوادگی مشاجره و اعتیاد،مشکلات اجتماعی تعامل محدود و مشکلات اقتصادی بیکاری و فقر همراه است.

خزایی به وضعیت ایاب و ذهاب این دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: پنج هزار و ۳۱۱ دانش آموز استثنایی از ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند اما ۱۴۹ دانش‌آموز شامل ۸۳ پسر و ۶۶ دختر به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب در آستانه ترک تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: در راستای عدالت آموزشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأمین ایاب و ذهاب این دانش‌آموزان ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha