تدبیری بر بهداشت روانی و جسمی کارکنان؛گشایش اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس

شیراز-ایرنا-اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس با هدف حفظ و بهبود سلامت کارکنان روز دوشنبه ۲۰شهریورماه در ۲ بُعد جسمانی و روحی روانی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انسان‌ها بیش از یک سوم زندگی خود را در محیط‌های کاری که دارای عوامل مخاطره‌آمیز است سپری می‌کنند.

تدبیری بر بهداشت روانی و جسمی کارکنان؛گشایش اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس

تدبیری بر بهداشت روانی و جسمی کارکنان؛گشایش اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس

آخرین آمار از مرگ و میرهای مرتبط با کار

مطابق گزارش سازمان بین المللی کار روزانه حدود ۶هزار نفر یا سالانه ۲.۳میلیون نفر در اثر بیماری‌ها و حوادث مرتبط با کار جان خود را از دست می‌دهند.

هر سال برای کارگران سراسر جهان نیز ۳۴۰میلیون حادثه شغلی و ۱۶۰ میلیون قربانی بیماری ناشی از کار روی می‌دهد

بر اساس آخرین بررسی‌های سازمان جهانی کار از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی بیماری‌های ناشی از کار، دلیل ۸۱ درصد از مرگ‌های مربوط به مشاغل است و حوادث ۱۹ درصد از مرگ‌های حین کار را شامل می‌شود و سالیانه چهار درصد از تولید ناخالص در جهان (۲۵/۱ تریلیون دلار)صرف هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار می‌شود.

تدبیری بر بهداشت روانی و جسمی کارکنان؛گشایش اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس

وضعیت مرگ و میرهای ناشی از حوادث کاری در ایران

در کشور ایران هم در طول سال‌های گذشته شاهد هزاران فوتی ناشی از حوادث روزانه کارگاه‌های ساختمانی و عمرانی به دلایل سقوط از ارتفاع کارگران و برق گرفتگی و دفن شدن مقنی‌های چاه بوده‌ایم که به تیتر عادی و یک عدد و آمار در روزنامه‌ها تبدیل شده است.

برابر آمار اعلام ‌شده وزارت کار از سال ۱۳۸۷ تا آبان ۱۴۰۰ سالانه به ‌طور میانگین ۱۳هزار حادثه ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ مورد آن به منجر به فوت می‌شود.

همچنین طبق آمار اعلام شده توسط پزشکی قانونی فوتی‌های ناشی از کار در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ حدود یک هزار و ۲۹۰ تا یک هزار و ۹۹۴ نفر بوده است.

بر اساس این آمارها در حوزه میزان فوتی به علت بیماری ناشی از کار، به دلیل برخی ضعف‌های ساختاری و عدم توجه جدی ارگان‌های مرتبط، هنوز آمار دقیقی از میزان مرگ و میر به علت بیماری‌های ناشی از کار در ایران و میزان دقیق تحمیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد ملی در دسترس نیست.

صرف هزینه‌های بالا برای بیماری و حوادث ناشی از کار

طبق نظر سازمان جهانی کار، مرگ و میر به علت بیماری ناشی از کار چندین برابر مرگ و میر به علت حوادث ناشی از کار است.

بنابراین هر سال مبالغ قابل توجهی صرف هزینه برای بیماری و حوادث ناشی از کار می‌شود، این در حالیست که با در نظر گرفتن سلامت کار و تأمین محیط‌های بهداشتی در محل کار برای شاغلین می‌توان این سرمایه‌های هنگفت را صرف سازندگی کشور کرد.

باتوجه به بند ۲ماده یک قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده ۵۳ قانون استخدام کشوری وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مکلف هستند در تأمین شرایط بهداشتی، ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار برای مستخدمین اقدامات لازم را انجام دهند.

به منظور تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شاغلین مشمول قانون استخدام کشوری در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، دستگاه‌ها و نهادها مشمول این قانون موظف به اجرا، پایش و
ارزشیابی برنامه عملیاتی تأمین سلامت کارکنان دولت هستند.

تدبیری بر بهداشت روانی و جسمی کارکنان؛گشایش اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس

ضرورت راه‌اندازی اتاق سلامت در ادارات مختلف

تأمین سلامت کارکنان دولت در حال حاضر نیز یکی از رویکردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محسوب می‌شود و این اقدام در قالب راه‌اندازی اتاق سلامت در ادارات مختلف در حال پیگیری است.

توجه به نیروی انسانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های شرکت، حفظ و ارتقای سلامت نیروی کار به عنوان معیارهای توسعه پایدار کشور، جلوگیری از بیماری‌های حرفه ای و تأمین بهداشت کار و محیط کار از اهداف مهم اجرای این اقدام به شمار می‌رود.

به دنبال اجرای این قانون در استان فارس امروز اتاقی به نام اتاق سلامت در ساختمان مرکزی سازمان جهاد کشاورزی راه‌اندازی شد.

گشایش اتاق سلامت در سازمان جهاد کشاورزی فارس

گشایش اتاق سلامت در سازمان جهاد کشاورزی فارس با حضور سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، علیرضا واحدی پور قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، عبدالمجید رنجبر معاون بهبود تولیدات دامی، ناصر انصاری مدیر امور اداری، رفاه و پشتیبانی، فاطمه فروزان مدیر امور مالی و تعدادی دیگر از مدعوین برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی فارس هدف از راه‌اندازی این اتاق را بهبود سلامت کارکنان در دو بُعد جسمانی و روحی روانی دانست و گفت: براساس یک برنامه زمانبندی که مستمر اطلاع‌رسانی می‌شود به طور متناوب پزشک زن و مرد، روانشناس و مشاور تغذیه در این اتاق حضور خواهند داشت و به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

لزوم بهبود کیفیت زندگی کارکنان

محمد محمدی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مکلف به ایجاد اتاق سلامت شده‌اند، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به سلامت کارکنان، پیشرو شده و از اولین دستگاه‌های اجرا کننده این طرح در استان فارس به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه اتاق سلامت به دنبال پیشگیری از آسیب‌های در کمین نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های سازمان است، افزود: بهبود کیفیت زندگی کارکنان، حل تعارضات خانوادگی، تربیت فرزند و به ویژه نوجوانان و پیشگیری، شناسایی و درمان افسردگی‌های در محیط کار از جمله مهمترین سر فصل‌هایی است که در اتاق سلامت دنبال می‌شود.

محمدی با بیان اینکه تعادل در زندگی و کار بر سلامت جسم و روان کارکنان تأثیر مستقیم و مثبتی دارد، گفت: راه اندازی اتاق سلامت می‌تواند کمک شایانی به ایجاد تعادل در زندگی و کار کارکنان کرده و به صورت غیرمستقیم سطح سلامت عمومی افراد را بالا ببرد.

تدبیری بر بهداشت روانی و جسمی کارکنان؛گشایش اتاق سلامت سازمان جهاد کشاورزی فارس

ضرورت راه‌اندازی اتاق فکر در ارگان‌های مختلف

در حال حاضر بسیاری از مشمولین قانون کار در محیط‌های کاری از حداقل خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار نیستند که این مسئله تا حد بسیار زیادی سبب افزایش میزان غیبت‌ کارمندان و حوادث و بیماریهای ناشی از کار شده و در نتیجه کاهش راندمان کار و پایین آمدن بهره‌وری را به دنبال داشته است، لذا برای شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد جامعه نیاز است که توجه به سلامت کارکنان و راه‌اندازی اتاق سلامت در دستور کار سازمان‌های مختلف قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha