بخشی از کمبود اعتبار خرید بذر احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد

یاسوج - ایرنا - رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش ها و پیگیری های انجام گرفته بخشی از مشکل کمبود اعتبار برای خرید بذر مورد نیاز احیای مراتع استان مرتفع شد.

سلیمان محمدی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای انجام تعهدات امسال احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد به میزان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار به ۳۳هزار کیلوگرم بذر نیاز است ،تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز خرید ۱۵ هزار کیلوگرم از این میزان بذر اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: این اعتبار از محل اعتبارات ماده ۱۳/۲ و بخش بیولوژیک حوزه آبخیزداری پیش بینی شده و پس از طی مراحل اداری تامین و برای خرید بذر هزینه می شود .

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:براساس برنامه ریزی از پیش مشخص شده امسال قرار است توسعه گیاهان دارویی در سه هزار هکتار مرتع استان و بذرپاشی در ۲هزاز و ۵۰۰هکتار عرصه طبیعی دیگر صورت گیرد.

محمدی عنوان کرد: به تازگی ۱۷ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مالی استانی به احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته که اختصاص آن می تواند بخش قابل توجهی از تعهدات مورد نیاز احیای مراتع استان را مرتفع کند.

پیشتر محمدی به ایرنا گفته بود برای خرید بذر مورد نیاز احیای مراتع استان نزدیک به ۴۳ میلیارد اعتبار مورد نیاز است که اکنون ۱۷میلیارد ریال آن تامین شده است.

وی با یادآوری اینکه اعتبارات پیش بینی شده پارسال برای احیای مراتع استان پنج میلیارد ریال بود تاکید کرد: بودجه پیش بینی شده این حوزه در سال جاری بیش از سه برابر افزایش یافته است.

محمدی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گیاه دارویی آنغوزه ۱۳میلیون ریال است که بهره برداران یک میلیون و ۳۰۰هزار ریال آن را به عنوان بهره مالکانه به دولت می پردازند تاکید کرد که سرمایه گذاری برای احیای مراتع یک تیر و چند نشان درآمدزایی برای دولت و جوامع محلی است.

وی با بیان اینکه استان ۵۵۲هزار هکتار مرتع دارد که بخش عمده ای از آن نیازمند سرمایه گذاری برای احیاست تاکید کرد که ضرورت دارد برای تزریق اعتبارات بیشتر در این خصوص چاره اندیشی شود.

به گفته کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در این استان قابلیت احیاء، توسعه و بهره برداری از گونه های گیاهی و دارویی را داراست که در برنامه هفتم توسعه طرح های مختلفی در جهت اجرایی شدن این مهم وجود دارد.

براساس سند جامع گیاهان دارویی استان در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، گل محمدی و.. در کهگیلویه و بویراحمد تولید خواهد شد.

۶۰ هزار هکتار از عرصه های ملی این استان تاکنون زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha