۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 85226702
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختلاف‌نظر بین رهبر اپوزیسیون و وزیر نتانیاهو بر سر قانون «لغو برهان معقولیت»

تهران- ایرنا- وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در حالی تاکید کرد که «قانون لغو برهان معقولیت» قابل لغو نیست که رهبر ائتلاف مخالفان در کنست(پارلمان) این رژیم از دیوان عالی خواست، قانون یادشده را لغو کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی اعلام کرد: دیوان عالی خود را بالاتر از کابینه، کنست، «اسرائیلی‌ها» و قانون می داند.

وی، نشست امروز دیوان عالی رژیم صهیونیستی برای بررسی قانون «لغو برهان معقولیت» را حمله به دموکراسی(مورد ادعای صهیونیست ها) و حاکمیت اکثریت خواند.

«دان ایلوز» عضو لیکود نیز گفت:دموکراسی (مورد ادعای صهیونیست ها) حکومت عدالت نیست، بلکه حکومت اکثریت است، دیوان عالی باید مسئولیت پذیر باشد و از ایجاد بحران قانون پایه در اسرائیل خودداری کند.

برخلاف نظر وزیر دادگستری و دیگر اعضای حزب حاکم، «یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست در بیانیه ای اعلام کرد: «قانون لغو برهان معقولیت» یک قانون پایه نیست که دیوان عالی نتواند آن را لغو کند.

وی افزود: «قانون لغو برهان معقولیت» یک سند غیرمسئولانه است که اسم «قانون پایه» را روی آن گذاشته اند و از دیگران می خواهند که مثل یک نوشته مقدس با آن رفتار کنند.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، «قانون لغو برهان معقولیت» را قانون نوشته شده توسط یک شخص یعنی رئیس کمیته قضائی دانست که حتی توسط کابینه حاکم نیز تایید نشده و به صورت شتابزده و بدون برنامه ریزی و کار کارشناسی تصویب شده است.

لاپید گفت: تصویب قوانین پایه شرایطی دارد که حتی شرایط حداقلی آن هم برای تصویب «قانون لغو برهان معقولیت» رعایت نشده است.

سرزمین های اشغالی برای سی و ششمین هفته شاهد اعتراض به این لایحه است.

شب گذشته هزاران نفر از صهیونیست های ساکنان سرزمین‌های اشغالی پس از تظاهرات در خیابان‌ها راهی محل سکونت نتانیاهو شده و در برابر منزل وی در قدس اشغالی تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به لایحه تغییرات قضایی که کابینه نتانیاهو قصد تصویب آن را در کنست دارد، بار دیگر اعلام کنند.

نتانیاهو تاکنون با حمایت نمایندگان حامی خود در کنست، یکی از بندهای این لایحه را در قالب قانون "لغو برهان معقولیت" به تصویب رسانده که بر شدت اختلافات بین صهیونیست های موافق و مخالف آن افزوده است.

عصر دیروز دوشنبه و در آستانه برگزاری جلسه دیوان عالی رژیم صهیونیستی برای رسیدگی به شکایت‌ها علیه قانون تازه تصویب شده «لغو برهان معقولیت» به عنوان یکی از بندهای لایحه تغییرات قضایی، ده‌ها هزار صهیونیست در مقابل ساختمان این دادگاه در قدس اشغالی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

برخی منابع رسانه‌ای صهیونیستی نیز اعلام کردند که ۴۰ هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در مقابل مقر دادگاه عالی رژیم صهیونیستی تظاهرات و با سر دادن شعارهایی لایحه جنجالی تغییرات قضایی کابینه را محکوم کردند.

شب گذشته نیز راهپیمایی اعتراضی در برابر دیوان عالی رژیم اسرائیل به سمت محل اقامت نتانیاهو در خیابان غزه در قدس اشغالی کشیده شد.

رژیم صهیونیستی در تداوم بحران اعتراضات که وارد هفته سی و ششم خود شده، هفته سرنوشت سازی را پیش رو دارد.

قرار است امروز(سه شنبه) ۱۵ قاضی صهیونیست در دادگاه عالی این رژیم در قدس اشغالی شکایت ها علیه قانون برهان معقولیت را بررسی کنند و امروز نیز سرزمین های اشغالی بویژه مقابل دادگاه عالی شاهد تجمع مخالفان و موافقان خواهد بود. این وضعیت نگرانی سران صهیونیست را درباره تعمیق بیشتر بحران و بروز جنگ داخلی احتمالی تشدید کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha