۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85227907
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قیمت و کیفیت نافرم لباس فرم مدارس، دل مشغولی این روزهای والدین همدانی

همدان- ایرنا- برخورداری از قیمت و کیفیت مناسب لباس فرم مدارس برای دانش آموزان، این روزها به دل مشغولی والدین همدانی تبدیل شده است، در این بین گلایه بعضی والدین نسبت به گران فروشی خیاطان و کیفیت نامناسب پارچه ها موجب شده تا بازرسی از این اماکن صنفی در آستانه سال تحصیلی تشدید پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تهیه لباس فرم برای دانش آموزان طی سالیان اخیر یکی از دغدغه های والدین در آستانه سال تحصیلی به شمار می رود.

اندازه گرفتن، راحت بودن و کیفیت خوب و البته قیمت مناسب موضوعاتی است که ذهن والدین را همیشه در آستانه سال تحصیلی در کنار تهیه نوشت افزار، کیف و کفش و کتب درسی برای فرزندان خود درگیر می کند.

این روزها بسیاری از والدین همدانی که فرزندانشان در سال تحصیلی جدید به مدرسه می رود در حال تهیه و تدارک لباس فرم هستند و همگی سری به خیاطی های معرفی شده از سوی مدارس زده اند.

گلایه مندی والدین همدانی از قیمت و کیفیت پارچه لباس فرم مدارس

برخی از این والدین نسبت به نرخ بالاتر از معمول لباس فرم دانش آموزان گلایه مند هستند و معتقدند قیمت این لباس ها باید مورد بازنگری قرار بدید.

پروانه رادمند والدین یکی از دانش آموزان همدانی است که همراه با دخترش از یک خیاطی با لباس فرم دانش آموزی در خیابان تختی خارج می شود، از او در خصوص کیفیت و قیمت لباس مدرسه فرزندش می پرسیم که می گوید: به نظرم این لباس کیفیت چندان بالایی ندارد، از لحاظ قیمت با چیزی که از قبل اعلام شده بود کمی متفاوت بود.

او که فرزند دخترش امسال به کلاس دوم ابتدایی می رود در این خصوص توضیح داد: روزی که دخترم را برای اندازه گرفتن لباس به این خیاطی که از طرف مدرسه معرفی شده بود آوردم اعلام کردند سایز لباس شما سه است و ۲۰۰ تومان هم بیعانه گرفتند، اما روزی که برای تحویل گرفتن لباس رفتیم دیدیم که سایز سه و چهار برای فرزندم تنگ است و لباس سایز پنج به تنش اندازه شد و هزینه لباس نیز ۴۸۰ هزار تومان شد که قبلا قیمت آن ۳۶۰ هزار تومان اعلام شده بود، البته ظاهرا با بزرگ شدن سایز و اندازه قیمت آن نیز زیاد می شود.

یکی از والدین همدانی: لباس فرم دانش آموزی خریداری شده از تولیدی ها نسبت به هزینه پرداختی کیفیت لازم را ندارد و نمی‌توان برای ۲ سال تحصیلی از آن استفاده کرد.

همزمان با ما نیز مادر یکی از دانش آموزان در خیاطی حاضر بود که دخترش وزن بالایی داشت و قیمت لباس او ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.

این شهروند همدانی در ادامه گفت: از آموزش و پرورش و سایر نهادها مانند تعزیرات که در این خصوص نقش دارند، تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کنند تا والدین دانش آموزان لباس های مدرسه فرزند خود را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کنند.

اکرم صالحی یکی دیگر از والدین است که دل خوشی نسبت به اجباری بودن لباس فرم مدرسه ندارد، این شهروند همدانی به خبرنگار ایرنا گفت: لباس فرم خریداری شده از تولیدی ها نسبت به هزینه پرداختی کیفیت لازم را ندارد و نمی‌توان برای ۲ سال تحصیلی از آن استفاده کرد.

وی پیشنهاد داد که رنگ لباس فرم برای یک مدرسه یکسان انتخاب شود و هر یک از والدین مطابق آن رنگ لباس فرم را تهیه کنند و لزوما هم والدین مجبور نباشند از تولیدی خاصی لباس ها را تهیه کنند.

سارا مرادی یک شهروند دیگر که فرزند او دانش آموز است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مدرسه والدین را برای خرید لباس فرم مجبور کرده است که از یک تولیدی مشخص خرید کنند در حالی که من خودم خیاط هستم و توانایی دوخت لباس فرزندم را با بالاترین کیفیت پارچه دارم اما مدرسه با این امر مخالفت کرد و من مجبور به خرید لباس از یک خیاطی شدم.

قیمت و کیفیت نافرم لباس فرم مدارس، دل مشغولی این روزهای والدین همدانی

تشکیل ۲۵۰ فقره تخلف صنفی برای خیاطان در استان همدان

خبرنگار ایرنا برای بررسی این موضوع و طرح مطالبات شهروندان به سراغ معاون نظارت، بازرسی و حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان رفت و در این باره گفت: از ابتدای شهریور تاکنون ۱۲۰ پرونده تخلف در شهر همدان و در مجموع ۲۵۰ مورد در استان برای صنف خیاطان شناسایی شده است اما چون شاکی خصوصی بسیار کم بود اکثرا با واحدهای متخلف برخورد تعزیری شد.

"مرتضی بیدآبادی" با اشاره به اینکه برای تهیه لباس فرم مدارس با ۹۲ خیاط در همدان قرارداد بسته شده است، افزود: پنج مورد شکایت خصوصی داشتیم که پول به حساب شاکی برگشت داده شد و هم خیاط با جریمه سنگین روبرو شد.

وی ادامه داد: در یک مورد به علت تخلف، یکی از خیاطان به ۸۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد که این جریمه ها در بررسی پرونده ها از سوی تعزیرات ۱۰ برابر می شود.

معاون نظارت، بازرسی و حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: قیمت البسه مدارس بر اساس سایز و مقطع تحصیلی نرخ گذاری شده و نرخنامه در خیاطی ها باید در دید اولیاء قرار گیرد.

برای تهیه لباس فرم مدارس با ۹۲ خیاط در همدان قرارداد بسته شده است و تاکنون پنج مورد شکایت خصوصی داشتیم که پول به حساب شاکی برگشت داده شد و هم خیاط با جریمه سنگین روبرو شد.

بیدآبادی با اشاره به اینکه نرخنامه های ابلاغ شده در تیر ماه به مدارس اعلام شد،گفت: لباس ابتدایی پسرانه با پارچه درجه یک ۲۷۵ هزار تومان و لباس دخترانه همراه با مقنعه ۳۷۰ هزار تومان مصوب و در مجموع قیمت ها بین ۲۷۰ تا ۴۵۰ هزار تومان از حیث اندازه تعیین شده اما گاهی مشاهده می شود، متاسفانه رقم‌های ۲ تا سه برابری از اولیا گرفته شده که در صورت شکایت حتما با متخلفان برخورد می شود.

وی ادامه داد: یک مشکل هم که گاها دیده می شود و این است که مدارس تحت عنوان همیاری و هزینه های جانبی یک سری مبالغی خارج از عرف را با خیاط توافق می‌کنند و روی قیمت لباس دانش آموزان اضافه می‌کنند و نتیجه آن گران‌فروشی و اجحاف در حق دانش آموزان می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: در این شرایط می‌طلبد انجمن اولیا و مربیان با یک حساسیت ویژه نظارت های لازم را داشته باشد.

بیدآبادی همچنین گفت: از زمان ابلاغ دستورالعمل نرخ البسه فرم مدارس در مرداد ماه سال‌جاری تمام واحدهای تولیدی البسه مدارس در همدان یک بار بازرسی شده اند و ۳۰ مورد نیز پرونده تشکیل شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: نرخنامه باید در معرض دید والدین قرار گیرد و در مدارس نیز این نرخ ها به اولیاء اطلاع رسانی می شود.

بیدآبادی اظهار کرد: در مرداد ماه با سرکشی به خیاطی ها کیفیت پارچه ها و نصب نرخنامه رسیدگی شد و از ابتدای شهریور نیز تشدید نظارت و برخورد با گران‌فروشی ها در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۳۰۰ مورد بازرسی نیز انجام شده است.

وی افزود: نرخ مصوب البسه مدارس با احتساب بهترین پارچه نخی و با کیفیت مناسب است و هزینه تعمیرات نیز دیده شده و لباس تحویلی باید متناسب با سایز دانش آموز باشد و گران فروشی به هیچ عنوان توجیهی ندارد.

قیمت و کیفیت نافرم لباس فرم مدارس، دل مشغولی این روزهای والدین همدانی

امکان شکایت برخط (آنلاین)والدین همدانی از خیاطان متخلف فراهم می شود

اما سرپرست انجمن اولیا و مربیان استان همدان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال در این خصوص یک تیم نظارتی متشکل از آموزش و پرورش، اتحادیه خیاطان و بازرسی سازمان صمت، تعزیرات و فرمانداری تشکیل شده است.

"حمیدرضا فتاحی" همچنین اظهار کرد: کارشناسان ما در گام اول تمامی اطلاعات خیاطان را جمع آوری کردند و در مرحله دوم از روز یکشنبه ۲۶ شهریور تیم بازرسی بازدید از تمامی خیاطی ها را آغاز و تمام جوانب را بررسی کردند و کل راه‌هایی که ممکن است تخلف صورت گیرد شناسایی شد و بررسی شد.

وی ادامه داد: در این بازرسی ها تطابق اندازه لباس هایی که قرارداد بسته شده با آنچه که دوخته می‌شود و تطابق قیمت‌ها با جنس نیز بررسی می‌شود.

فتاحی اظهار کرد: شماره تلفن ۱۲۴ رسیدگی به شکایات تعزیرات و اداره صمت فعال است و نرخنامه مصوب به کل مدیران مدارس آموزش و پرورش اعلام و بخشنامه شده است.

اقدام دیگری که امسال انجام شده این است که مدارس تا سه سال حق تغییر رنگ لباس فرم دانش آموزان را ندارند و اگر خانواده ای لباس سال گذشته را استفاده کند لزومی بر استفاده لباس جدید نیست.سرپرست انجمن اولیا و مربیان استان همدان همچنین گفت: اقدام دیگری که امسال انجام شده این است که مدارس تا سه سال حق تغییر رنگ لباس فرم دانش آموزان را ندارند و اگر خانواده ای لباس سال گذشته را استفاده کند لزومی بر استفاده لباس جدید نیست.

وی ادامه داد: ۹۲ واحد تولیدی البسه مدارس در شهر همدان وجود دارد که در سال گذشته این تعداد بیشتر بوده و تولیدی هایی که شرایط مطلوب را نداشتند حذف شدند.

سرپرست انجمن اولیا و مربیان استان همدان با قدردانی از حمایت های دادستان همدان، اتحادیه خیاطان، اصناف اظهار داشت: برای سال آینده سامانه رسیدگی به شکایات برای رفاه حال اولیا راه اندازی می شود تا خانواده ها با مراجعه به سامانه به صورت برخط (آنلاین) شکایات خود را ثبت می کنند.

قیمت و کیفیت نافرم لباس فرم مدارس، دل مشغولی این روزهای والدین همدانی

نظارت بیش از ۵۰تیم تعزیرات بر بازار نوشت افزار و لباس فرم مدرسه در همدان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز در خصوص این موضوع گفت: بازرسان در قالب بیش از ۵۰ تیم گشت مشترک بر واحدهای صنفی عرضه کننده نوشت افزار، پوشاک مدرسه، کیف و کفش در نقاط مختلف استان نظارت می کنند.

مرضیه یونسی از برخورد قاطع با متخلفان و گرانفروشان در حوزه لباس فرم مدارس خبر داد و افزود: طرح ویژه نظارت بر خیاطان تا نیمه مهرماه ماه ادامه دارد و تاکنون در جریان بازرسی ها علاوه بر پرونده های ارسالی از سازمان صمت، سه پرونده تخلف گران فروشی پوشاک مدارس نیز مشاهده و در این رابطه پرونده تشکیل و به شعب تعزیرات حکومتی استان همدان ارسال شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای شهریور گشت های مشترک تعزیرات حکومتی، صمت و اصناف بر چگونگی عرضه اقلام مورد نیاز دانش آموزان و نحوه قیمت گذاری با جدیت نظارت می کنند که این رویه تا نیمه مهر ماه نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: پرونده های گرانفروشی، نداشتن نرخنامه صنفی، صادر نکردن فاکتور و دیگر تخلفات صنفی که در این طرح تشکیل می شوند خارج از نوبت رسیدگی و متخلفان بدون هیچ گونه اغماض و مماشاتی بر اساس مصوبه سران قوا علاوه بر اشد مجازات مثل تعطیلی واحد صنفی و نصب پارچه به عنوان متخلف، به چند برابر شدن جریمه، محکوم می شوند.

رهاورد:

اطلاع رسانی گسترده از نرخنامه های مصوب با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها و همچنین تشدید نظارت ها و فرهنگ سازی در رابطه با گزارش دهی تخلفات از سوی مشتریان می تواند پرونده گران فروشی لباس فرم مدارس را مختومه کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha