تهدیدات زیست محیطی مازندران؛ از پسروی آب دریای خزر تا وجود منابع داخلی ریزگردها

ساری - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: پسروی آب دریای خزر، تغییرات اقلیمی، وجود منابع داخلی ریزگردها در استان و ناتوانی ترکمنستان در مدیریت شرایط محیط زیستی سبب شده که شرایط مازندران از نظر کیفیت هوا در مسیر بحرانی شدن قرار بگیرد.

به گزارش شامگاه چهارشنبه خبرنگار ایرنا، احمد توکلی در جلسه اضطراری کارگروه کاهش آلودگی هوا که به دلیل وقوع پدیده ریزگردها با حضور اعضای این کارگروه در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: مازندران از نظر اقلیمی در وضعیتی قرار گرفته که متاسفانه همه شرایط دست به دست هم داده تا شاهد وقوع ریزگردها در آسمان این استان باشیم و اگر اقدامات جدی برای پیشگیری صورت نگیرد، تعداد روزهای ناسالم افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ورود ریزگردها از صحرای قره‌قوم ترکمنستان به ایران و آسمان مازندران افزود: نمی‌توانیم امیدی به این که ترکمنستان بتواند گامی برای مقابله با ریزگردها بردارد داشته باشیم، بنابراین باید خودمان با فوریت و دقت در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کنیم و تا حد امکان برای مقابله با ریزگردها یا مدیریت شرایط اضطرار در استان آماده شویم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های ما در این زمینه پسروی آب دریای خزر است که بر گستره زمین‌های شنی ساحل دریا می‌افزاید و بستر مناسبی برای برخاستن ریزگردها ایجاد می‌کند. خط ساحلی به طول حدود ۹۰۰ کیلومتر در گلستان، مازندران و گیلان در پهنه‌ای حداقل ۱۰۰ متری می‌تواند کانون جدی ریزگرد باشد که برای پیشگیری از این موضوع با توجه به ادامه‌دار بودن پسروی آب دریای خزر باید از حالا اقداماتی مانند کاشت درختانی مانند توسکا و آزاد در این محدوده‌ها برنامه‌ریزی شود.

توکلی با اشاره به فعالیت‌های معدنی در استان به عنوان یکی از عوامل وقوع ریزگرد افزود: فعالیت‌های معدنی هم می‌توانند عامل وقوع ریزگرد باشند. در گزارش‌ای حفاظت محیط زیست استان عنوان شده که آمل به دلیل تلفیق ریزگردهای ترکمنستان با ریزگردهای ناشی از فعالیت‌های معدنی در این شهرستان در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفته بود. متاسفانه هنوز از پس تعداد محدودی معدن‌دار بر نیامدیم که ضوابط فعالیت بدون آلایندگی را اجرا کنند. معادن باید در فضای داخلی خودشان مه‌پاش نصب کنند و همین کار را هم انجام نداده‌اند. مجموع این عوامل انسانی و طبیعی در حال افزایش آلودگی هوای مازندران است.

تهدیدات زیست محیطی مازندران؛ از پسروی آب دریای خزر تا وجود منابع داخلی ریزگردها

این مسئول با بیان این‌که همه معادن آلاینده باید شناسایی شوند، گفت: معادن ما در مناطقی مانند آمل و سوادکوه باید به طور دقیق بررسی و شناسایی شوند تا با جلوگیری از منابع داخلی ایجاد ریزگرد، در صورت تکرار پدیده ریزگردها تحت تاثیر شرایط اقلیمی و از منابع خارج کشور، اقلا زندگی برای مناطق حساس استان به شرایط اضطرار نرسد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که تقریبا در یک کانون خطرناک قرار گرفته‌ایم. اگر این کارگروه وظایف خودش را انجام ندهد و جبران مافات گذشته را نکند و به خیلی از موضوعات ضروری وارد نشود، به زودی استان مازندران روزهای متعدد اضطرار را خواهد دید. باید برای مردم این موضوع را باز کنیم. به این مقدار جنگل باقیمانده استان برای مقابله طبیعی با ریزگردها دلخوش نباشیم. زیرا ریزگردها به مرور برای همین جنگل‌ها نیز انواع مشکلات را ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای ماه جاری تا کنون ۲ بار در روزهای چهارم و بیستم شهریور، پدیده ریزگردها آسمان حدود نیمی از استان را فرا گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد منبع اصلی این ریزگردها صحرای قره‌قوم ترکمنستان و تحت تاثیر گرمای شدید ترکمنستان و همچنین فعال شدن جریان بادهای شرقی است.

مازندران طی سال‌های اخیر با پدیده وارونگی هوا و آلوده شدن هوا بر اثر آلاینده‌های صنعتی و سوخت‌های فسیلی طی نیمه دوم سال نیز مواجه شده بود و حالا ریزگردها نیز به آسمان این استان رسیده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha