۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85229423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیار فرهنگ ها در سوگ امام رئوف

۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۴۵
کد خبر: 85229423
سعید وحیدی
دیار فرهنگ ها در سوگ امام رئوف

بجنورد- ایرنا- امروز در واپسین روز از ماه صفر نه تنها حرم مطهر رضوی، بلکه همه کوچه ها و خیابان های خراسان شمالی در سوگ هشتمین ستاره از نسل علی مرتضی(ع) رنگ غم گرفته است و لبها به نام ضامن آهو معطر می شود.

اینجا کٌرد، ترک، تات و ترکمن و بلوچ همگان دوستدار و محتاج نگاه حضرت ثامن الحجج(ع) هستند و هرساله عرض ارادت خود را به امام خوبی ها و مهربانی ها به نمایش می گذارند.

ارادت به امام رضا(ع) محدود به خرده فرهنگ خاصی نیست و شاهد این مدعا نیز عشق بی‌پایان ترکمن‌های خراسان شمالی به این امام مهربانی ها است که از او به «قزل امام» یاد می کنند و همواره در روزهای پایانی صفر خود را به مشهد می‌رسانند تا به سبک و سیاق خود یاد این امام رئوف را گرامی دارند.

فارغ از حال و هوایی که این روزها حرم مطهر رضوی با حضور دلدادگانی از شرق و غرب در سوگ امام خوبی ها دارد، کوچه و پس کوچه های مرکز استان نیز رنگ غم به خود گرفته اند و آیین های عزاداری و سوگواری در مساجد، حسینیه ها و امامزاده های شاخص در حال برگزاری است.

دیار فرهنگ ها در غم غریب الغربا

آری امروز و در آخرین روز از ماه صفر، ذکر یا رضاجان، زمزمه لب های اِنس و مَلَک است و همه در سوگ عالم آل محمد(ص) نشسته و با مرثیه خوانی و راه انداختن مراسم دسته روی، اوج اندوه خود را به نمایش می گذارند.

از هر قشری در امامزادگان، مساجد و تکایای خراسان شمالی برای سوگواری حضور دارند و فریادهای نوحه و عزای آن‌ها فضای کوچه ها را پٌر کرده است.

مردمان خداجوی خراسان شمالی، این گونه عشق و ارادت را به خاندان عصمت و طهارت کسب فیض می‌کند.

دیار فرهنگ ها در غم غریب الغربا

این در حالی است که همچون سال های گذشته امسال نیز بیش از ۱۰۰ کاروان مذهبی خراسان شمالی از چند روز پیش به صورت پیاده راهی مشهد مقدس شده بودند که امروز با حضور در بارگاه منور رضوی٬ به محضر آن امام همام رسیده و در مراسم یکپارچه عزاداری مشارکت می کنند.

عزاداران هیات متحده رضوی که شامل ده‌ها هیات عزاداری از شهرستان بجنورد است در حالی که بسیاری از مسوولان خراسان شمالی آنان را همراهی می کند، امروز با حضور در حرم مطهر رضوی، به سینه و زنجیرزنی و اجرای دیگر برنامه های عزاداری می پردازند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha