دیداری به بهای تحقیر؛ بایدن چهارشنبه آینده نتانیاهو را پس از ۹ ماه در نیویورک می‌پذیرد

نیویورک- ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور این کشور با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل را چهارشنبه آینده پس از ۹ ماه در حاشیه هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید اعلام کرد: دیدار بایدن با نتانیاهو چهارشنبه آینده برگزار می‌شود وآنها در مورد طیفی از موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با تمرکز بر ارزش‌های دموکراتیک مشترک میان آمریکا و اسرائیل گفتگو خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، تاکید سالیوان بر ارزش‌های دموکراتیک مشترک میان واشنگتن – تل آویو نشان می دهد که دولت آمریکا قصد دارد به ابراز نگرانی در مورد بازنگری قضایی دولت نتانیاهو در نشست هفته آینده ادامه دهد.

این نخستین دیدار نتانیاهو و بایدن پس از انتخاب حدود ۹ ماه پیش وی به سمت نخست وزیری خواهد بود که با توجه به اتحاد و نزدیکی روابط تل آویو و واشنگتن، این تاخیر  برای ناظران سیاسی غیرعادی به نظر می رسد.

سالیوان با اشاره به تلاش آمریکا برای میانجیگری یک توافق عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان، گفت که بایدن و نتانیاهو همچنین در مورد "دیدگاه بایدن برای منطقه ای باثبات تر، مرفه و یکپارچه تر و همچنین مشورت در مورد مقابله موثر و بازدارندگی ایران" بحث خواهند کرد.

پیش از این، تارنمای آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی اعلام کرده بود  که بایدن تصمیم گرفته تا به جای کاخ سفید، نخستین دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهد.

این رسانه آمریکایی به نقل دو مقام اسرائیلی نوشته بود نتانیاهو از دعوت نشدن به کاخ سفید درمانده و تحقیر شده و به مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن، فشار آورده تا یک ملاقات با بایدن را برای او برنامه ریزی کند.

این منابع افزودند که مقام های اسرائیلی کاخ سفید را برای یک نشست در دفتر بیضی تحت فشار قرار داده بودند.

یکی از مقام های ارشد آمریکایی گفت که بسیاری در کاخ سفید فکر می‌کنند که ملاقات با نتانیاهو در دفتر بایدن از لحاظ سیاسی به زیان بایدن خواهد بود و  مقام دیگری گفت که چند تن از دستیاران رئیس جمهور نگرانند که هزاران اسرائیلی و یهودی آمریکایی برای اعتراض به این دیدار روانه کاخ سفید شوند.

سومین مقام آمریکایی گفت که برخی از مشاوران بایدن که با نشست در دفتر بیضی شکل مخالفند، معتقد بودند که این نشست یک سیگنال اشتباه درباره نظر رئیس جمهوری آمریکا در مورد لایحه اصلاحات قضایی و سیاست های دولت نتانیاهو ارسال می کند.

مقام های آمریکایی گفته اند که کاخ سفید به دستیاران نتانیاهو اطلاع داده که نخست وزیر در زمانی دیگر در سال جاری میلادی به واشنگتن دعوت خواهد شد. کاخ سفید می‌خواهد ببیند که سرانجام لایحه قضایی در دولت نتانیاهو چه خواهد شد. بسیاری از اسرائیلی ‌ها، یهودیان آمریکایی، دموکرات‌های کنگره و دولت بایدن نگرانند که اصلاحات قضایی نتانیاهو "دموکراسی اسرائیل" را تضعیف کند.

از سوی دیگر، بایدن دولت نتانیاهو را "افراطی ترین" دولت اسرائیلی از زمان آغاز همکاری با نخست وزیران اسرائیل در ۵۰ سال پیش خوانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha