جلوگیری از خُرد شدن اراضی در کمیسیون کشاورزی مجلس در دست پیگیری است

شهرکرد - ایرنا - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین مساله‌ای که کمیسیون کشاورزی به دنبال حل این مساله است جلوگیری از خُرد شدن زمین‌های کشاورزی است که در قانون امنیت غذایی گنجانده شد و کشاورزان با عنوان شرکت‌های سهامی زراعی زمین‌ها را یک پارچه و بعد اقدام به کشت و کار کنند.

به گزارش ایرنا، ذبیح‌الله اعظمی ساردویی روز شنبه در بازدید از نحوه کشت، داشت و کیفیت محصول مزارع سیب زمینی چهارمحال و بختیاری در فرادنبه شهرستان بروجن با اشاره فعال شدن ۱۰۰ کشاورز در یک مزرعه ۶۰۰ هکتاری ادامه داد: این اقدام کشاورزان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک الگوی خوب اساسی کشت و کار در این منطقه برای تعمیم به نقاط مختلف کشور معرفی می‌شود.

اعظمی ساردویی ادامه داد: نتیجه این بازدیدها در هفته‌های پیش رو با حضور وزیر جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: قیمت کنونی محصول سیب زمینی با توجه به هزینه کشت به هیچ وجه برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست، هر چند میزان عملکرد سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری به ۵۰ تن در هکتار می‌رسد اما قیمت کنونی این محصول با توجه به قیمت اجاره زمین، قیمت نهاده‌های کشاورزی و هزینه کشت بالا است که کشت این محصول برای کشاورز به صرفه نیست.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، قیمت بالای کشت محصول سیب‌زمینی باعث شده که درآمد و هزینه کشاورز سربه سر شود و همین امر موجب می‌شود در سال‌های آتی کشاورز یا اقدام به کشت نکند و یا میزان کشت را کاهش دهد که این امر امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: تولید سیب زمینی بذری در بام ایران به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا، سالم بودن زمین و وجود کمترین ناقل بیماری‌های ویروسی؛ سالم و از کمترین آلودگی برخوردار است.

اعظمی ساردویی گفت: همچنین این استان به دلیل داشتن کشاورزان و کارشناسان زبده و حرفه‌ای محصول سیب زمینی را با هدف بذری تولید و به سراسر کشور ارسال می‌کنند.

وی افزود: در زمان حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد سیب زمینی بذری در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود با توجه به شرایط مطلوب کشت این محصول در استان از نظر اقلیمی و محیطی انتظار می‌رود سطح کشت سیب‌زمینی در بام ایران افزایش یابد.

کشاورزان چهارمحال و بختیاری پیشرو در استفاده از سردخانه

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین در بازدید از سردخانه محصولات کشاورزی بلداجی شهرستان بروجن گفت: کشاورزان چهارمحال و بختیاری در استفاده از سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی خود در کشور پیشرو هستند.

اعظمی ساردویی اظهار داشت: این استان ۱۸ واحد سردخانه با ظرفیت یکصد هزار تن برای نگهداری محصول سیب زمینی دارد که براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است این ظرفیت به ۲۵۰ هزار تن افزایش یابد.

وی افزود: کشاورزان چهارمحال و بختیاری به این نتیجه رسیده‌اند بهترین مکان برای نگه‌داری سیب زمینی بذری و خوراکی سردخانه است درحالی که برخی استان‌های سردسیر و گرمسیر با وجود تولید محصول خوب اما هنوز اهمیت احداث سردخانه را درک نکرده‌اند.

جلوگیری از خُرد شدن اراضی در کمیسیون کشاورزی مجلس در دست پیگیری است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سردخانه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های مشابه به دلیل اینکه هزینه پائین مصرف برق در زمستان بسیار مقرون به صرفه است.

وی در خصوص مقایسه سردخانه با انبارهای سرد ادامه داد: اگر شدت سرما بالا برود و یا در اسفند ماه با گرم شدن تدریجی هوا به دلیل اُفت و جوانه زدن محصولاتی مانند سیب زمینی امکان نگه‌داری محصول در انبارهای سرد وجود ندارد.

اعظمی ساردویی کشاورزان چهارمحال و بختیاری را به دلیل استفاده از صنعت (سردخانه) در کشاورزی برای نگهداری محصولات با کیفیت خود تحسین کرد.

وی ادامه داد: همچنین کشاورزان پیشرو چهارمحال و بختیاری در کنار سردخانه مساله سورتینگ و بسته بندی را به عنوان حلقه گمشده در بخش کشاورزی فراموش نکرده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند تجهیزات سورتیگ و بسته‌بندی در چهارمحال و بختیاری خیلی پیشرفته هم نیست اما با همه این احوال همین امکانات محدود به توسعه بازاررسانی محصولات کشاورزی استان کمک کرده است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در چهارمحال و بخیتاری در حوزه کشاورزی فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha