نایب‌الزیاره در شب شامِ غریبان امام مهربانی‌ها + فیلم

مشهد- ایرنا- آخرین روز ماه صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع)، مشهدالرضا چهره‌ای غمزده و متفاوت از هر روز داشت و مردم سوگوار از هر جایی برای عرض تسلیت به سوی بارگاه منور رضوی رهسپار بودند در حالی که هر کدام نیابت زیارت شمار بسیاری را تعهد کرده بودند.

به گزارش ایرنا، آخرین روزهای ماه صفر که می‌شود، سیمای شهر مشهد تغییر می‌کند و سی‌ام صفر به هر کجای این شهر که می‌نگریستی، لهجه ها و چهره های مختلفی را می‌دیدی که خود را به مشهد رسانده اند و دیگر چه فرقی می‌کند که کجایی باشند، همه برادران و خواهران مسلمان و ارادتمندان به اهل بیت پیامبر (ص) هستند که این بار گرد تربت مطهر امام مهربانی ها جمع شده اند.

مشهد است و به محض دیدن گنبد طلایی آقا، ذکر "السلام علیک یا علی بن موسی الرضا" بر روی لبان زائران و مجاوران می تراود و در آن میان برخی نیز تلفن همراه خود را به سمت گنبد گرفته اند تا قلب افراد بسیاری را از پس فاصله های بسیار دور مهمان حرم کنند.

این روزها مشهد، دیگر مشهد نیست و معنای مشهد الرضا(ع)، (شهادتگاه امام رضا)، بیشتر خود را نمایان کرده است و اگر با چشم دل ببینی، امروز امام (ع) به دارالاماره دعوت بود و فقط چند حبه انگور، با او کاری کرد که به نقل تاریخ، فاصله کوتاه تا منزل را بیش از ۵۰ بار نشست و آه سوزناک از جگر کشید.

مامون عباسی برای قبضه کردن قدرت، خواست ولایتعهدی خود را به امام بسپارد و عالم آل محمد(ص) می دانست که اندیشه شوم او چیست و به همین دلیل چند شرط گذاشت و زمانی که خواست از مدینه خارج شود، بنی هاشم را خواست و به آنان گفت، برایم عزاداری کنید که این سفر را بازگشتی نیست.

و امروز همه مردم، همنوا با بنی هاشمیان گریه کردند بر غربت امامی که دور از وطن خود غریبانه به شهادت رسید و البته آشنای همه مردم ایران شد و مردم امروز سعی کردند در مراسم عزای رضای آل الله سنگ تمام گذاشته و پذیرای سیل عاشقانی شدند که در این روزها با پای پیاده و سواره، خود را به مشهد رسانده بودند.

شاید کمتر کسی بداند که مورخان نقل کرده اند، هنگامی که هارون عباسی برای سرکوب قیام خراسانیان به این منطقه لشکر کشید، به دلیل بیماری در یکی از کاخ‌های حُمَید بن قُحطَبه طایی طوسی بستری شد و پس از مرگ، او را در سرداب آن مکان دفن کردند. سال‌ها بعد، مأمون پس از ارتکاب جنایت نابخشودنی در به شهادت رساندن حضرت ثامن‌الحجج(ع)، برای عوام‌فریبی و مخفی کردن دست خود در آن جنایت هولناک، دستور داد پیکر مطهر امام رضا(ع) را در همان سردابی دفن کنند که قبر پدرش در آن قرار داشت.

و امروز، مردم در اطراف همان باغ، که اکنون بارگاه منور رضوی است، جمع شده بودند تا شهادت امام رضا(ع) را به فرزندشان، امام زمان، حضرت حجت بن الحسن العسکری(عج) تسلیت بگویند.

و باز اگر به چشم دل بنگرید، امروز زنان نوغان را پس از هزار و ۲۴۲ سال، خواهید دید که برای تشییع و تدفین نوه رسول خدا(ص) به دور هم جمع شده اند، تا نخستین عزاداران شهادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) باشند که بر گرداگرد پیکر پاکش حاضر شده و بر سر و سینه زنان اشک ماتم ریختند.

و ساعات آخر ماه صفر، لحظه های غم و فراق است و شام غریبانِ آن امام همام در صحن و سرای مزارش نشان از دلداگی مردمانی است که هنوز از یاد نبرده اند، لطف کریمانه شمس الشموس و انیس النفوس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را. شام غریبانی که خادمان حرم با شمع هایی که به دست گرفته اند، اشکریزان و ناله کنان، همنوا با صوت حزین مداحان، مسیر خیابان نواب را تا حرم رضوی طی می‌کنند و زائران نیز، این آخرین دقایق ماه صفر را با اشک های خود، بدرقه می‌کنند.

آیین شام غریبان امام رضا(ع) شنبه‌شب با حضور زائران، مجاوران و عزاداران امام هشتم(ع) در حرم مطهر رضوی همراه با مراسمی خاص و ویژه برگزار شد.

نایب‌الزیاره در شب شامِ غریبان امام مهربانی‌ها + فیلم

به گزارش ایرنا، در این مراسم که پس از اقامه نماز مغرب و عشا برپا شد، خادمان امام رضا (ع) با شمعدان‌های لاله همراه با ذکر مصیبت و مرثیه‌خوانی از چهارراه شارستان در خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کردند.

سپس در صحن انقلاب اسلامی به رسم هر سال، خادمان رضوی همراه با زائران، در غم شهادت ثامن الحجج(ع) به سوگ نشستند.

عصر امروز نیز همزمان با روز شهادت امام رضا(ع) آیین چهار پایه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) و صبح امروز آیین سنتی عزاداری زنان محله نوغان مشهد برگزار شد.

جمعه شب و در شب شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) نیز آیین خطبه خوانی در حرم مطهر رضوی برگزار شده بود.

بر اساس رسمی کهن و در سومین روز از ماه ربیع الاول، پرده های سیاه سوگواری از در و دیوار بارگاه شریف رضوی برچیده جمع می‌شود و با پایان یافتن فصل عزا و ماتم محرم و صفر،‌ نوای ملکوتی "یا رضا" (ع) در نقاره خانه حرم خورشید هشتم ولایت طنین انداز می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha