۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبر: 85230234
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تالاخادزه در رویای رکورد نیم تُنی + فیلم

۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبر: 85230234
تالاخادزه در رویای رکورد نیم تُنی + فیلم

تهران- ایرنا- رسیدن به رکورد نیم تُن در مجموع یکی از انتظارات جهان وزنه‌برداری از غول گرجستانی است.

به گزارش ایرنا، پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان عصر امروز (یکشنبه) با رقابت‌های دسته فوق سنگین در شهر ریاض عربستان به پایان می‌رسد. در این دسته علی داودی و آیت شریفی نمایندگان ایران هستند که جدال سختی با لاشا تالاخادزه گرجستانی، سیمون مارتروسیان و لالایان ارمنی، گورمیناسیان بحرینی و زیازولین بلاروسی دارند. علی داودی با رکورد ورودی ۴۵۵ کیلوگرم و آیت شریفی با رکورد ورودی ۴۴۵ کیلوگرم گام به آوردگاه ریاض گذاشته‌اند.

داودی و شریفی در حالی به امید مدال دسته فوق سنگین به ریاض اعزام شدند که در این دسته لاشا تالاخادزه با قدرت افسانه‌ای خود، دیگر وزنه‌برداران را مجبور به رقابت برای عنوان نایب قهرمانی کرده است. تلاخادزه که از سال ۲۰۱۵ قدرت بلامنازع دسته فوق سنگین جهان به شمار می‌رود تا کنون هفت مدال طلای قهرمانی جهان و ۲ طلای المپیک را به نام خود ضرب کرده است. او با عنوان نایب قهرمانی دسته فوق سنگین بیگانه و حتی در سالیان اخیر بیشتر عنوان قهرمانی‌ها خود را با هتریک مدال طلا در سه حرکت ثبت کرده است.

این غول گرجستانی تنها در سال ۲۰۱۵ و در رقابت‌های حرکت دوضرب مدال نقره گرفت.

تالاخادزه در رویای رکورد نیم تُنی در پولاد سرد + فیلم

مهمتر از مدال‌های طلای لاشا تالاخادزه، رکوردشکنی‌های این وزنه‌بردار افسانه‌ای است که او را دست نیافتنی کرده است. وزنه‌بردار نامدار گرجستانی که با مهار ۲۰۷ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۴۷ کیلوگرم دوضرب و ثبت رکورد ۴۵۴ کیلوگرم مجموع، نخستین عنوان قهرمانی خود را در هیوستون جشن گرفت در سال ۲۰۲۱ به بالاترین رکورد شخصی خود رسید و موفق شد ۲۲۵ کیلوگرم را در یک‌ضرب، ۲۶۷ کیلوگرم را در دوضرب و مجموع ۴۹۲ کیلوگرم را ثبت کند. او طی ۶ سال ۱۸ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۰ کیلوگرم در دوضرب و در مجموع ۳۸ کیلوگرم افزایش رکورد داشت.

تالاخادزه با مهار این وزنه‌ها تمام رکوردهای دسته فوق سنگین را به نام خود ثبت کرد. تالاخادزه در سال ۲۰۲۱ و در مسابقات جهانی تاشکند با مهار وزنه ۲۶۷ کیلوگرم در دوضرب از رکورد افسانه‌ای تاراننکو روسی عبور کرد. این غول روسی در سال ۱۹۸۸ موفق به مهار ۲۶۶ کیلوگرم شده بود. غول گرجستانی همچنین سال ۲۰۱۹ و در مسابقات جهانی پاتایا تایلند با بالای سر بردن ۲۶۴ کیلوگرم موفق به عبور از رکورد حسین رضازاده شد. رضازاده در اوج قدرت درحرکت یک‌ضرب ۲۱۳ کیلوگرم و در ۲ ضرب ۲۶۳ کیلوگرم را ثبت کرده بود.

تالاخادزه در رویای رکورد نیم تُنی در پولاد سرد + فیلم

یکی از انتظارات جهان وزنه‌برداری از تالاخادزه رسیدن به ثبت مهار مجموع ۵۰۰ کیلوگرم است. تالاخادزه برای رسیدن به ثبت رکورد نیم تُن به نام خود کار راحتی ندارد بلکه باید ۲۳۰ کیلوگرم در یکضرب و ۲۷۰ کیلوگرم در دوضرب را بالای سر ببرد. بالا رفتن سن غول گرجستانی یکی از موانع مهم این رکورد افسانه‌ای است. تالاخادزه از سال ۲۰۲۱ رکوردشکنی چشمگیری در مسابقات جهانی و اروپایی نداشته و حتی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا به سختی موفق به کسب نشان طلای دسته فوق سنگین شد.

حال باید منتظر ماند تا برنامه نهایی تالاخادزه در مسابقات جهانی ریاض مشخص شود. اینکه وی برنامه‌ای برای رسیدن به این رکورد دارد یا نه؛ سوالی است که رسانه‌های تخصصی وزنه‌برداری به دنبال آن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha