پشت چراغ‌های قرمز در جیرفت؛ تخلف پیمانکار و اهمال شهرداری

جیرفت- ایرنا- پس از خبری شدن موضوع عبور برخی خودروها از چراغ قرمز در جیرفت، حالا بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد برخی چراغ قرمزها قدیمی هستند و دستی که پیمانکار شهرداری کار خودش را به‌خوبی در مدیریت آنها انجام نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا البته این عادت نامناسب عبور برخی خودروها از چراغ قرمز که پدیده بسیار خطرناکی است همانند سایر پدیده های علوم اجتماعی دلایل متعددی دارد که یکی از علت های آن همین مشکل عدم تغییر چراغ قرمز به چراغ چشمک زن از سوی شهرداری در ساعات کم ترافیک عنوان می شود؛ امری که گفته می شود مردم را ترغیب به عبور از چراغ می کند و قبح آن شکسته می شود.

کنترل چراغ های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر برعهده شهرداری است اما شهرداری آن را به پیمانکار سپرده است.

با توجه به اینکه به غیر از چراغ های سه تقاطع شهر که جدیدتر هستند مابقی چراغ ها قدیمی و به صورت دستی تغییر پیدا می کنند، پیمانکار مربوطه با سهل انگاری عامل اصلی تغییر ندادن چراغ های راهنمایی و رانندگی در روزهای تعطیل و ساعات کم ترافیک از فرمان به چشمک زن است.

در جیرفت مردم عموما تا دیروقت شب در خیابان ها نمی مانند بنابراین نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر باید زودتر چراغ های راهنمایی و رانندگی آن به چشمک زن تبدیل شود اما در برخی از تقاطع ها این اتفاق رخ نمی دهد چه برسد به اینکه دیر انجام شود.

همچنین جیرفت شهری گرمسیری است که در اواسط روز هوا بسیار گرم می شود و آمد و رفت در خیابان ها کاهش می یابد که باز هم باید چراغ تقاطع ها در این زمان ها تبدیل به چشمک زن شود که این اتفاق هم به خوبی نمی افتد.

پلیس:بارها به شهرداری تذکر داده ایم

این درحالی است که فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری باید چراغ های راهنمایی و رانندگی را همچون بسیاری از شهرهای دیگر هوشمند کند که در شرایطی که ترافیک نیست چشمک زن شود.

سرهنگ محمد جواد بهرامی افزود: اگر این کار را هم انجام نمی دهد باید مسئول مربوطه آنقدر فعال باشد که سر ساعت چراغ ها را بر روی چشمک زن قرار دهد.

وی با بیان اینکه بارها در این زمینه به شهرداری تذکر داده ایم تصریح کرد: ما چقدر باید به شهرداری بگوییم، نباید هرشب بازدید برویم که چرا این چهارراه تنظیم نیست و تغییری نکرده است.

سرهنگ بهرامی ادامه داد: هوشمند یا نیمه هوشمند شدن چراغ ها هم بر کنترل بهتر ترافیک کمک می کند و هم باعث کاهش تخلف رانندگان در ساعات کم‌ترافیک می شود که چراغ قرمز است در غیر این صورت عملا مردم به عبور از چراغ قرمز ترغیب می شوند.

وی اضافه کرد: وقتی در ساعات پرترافیک قرار داریم فقط رانندگانی از چراغ رد می شوند که متخلف هستند؛ شاید در حد ۲ تا سه درصد رانندگان متخلف باشند اما قاطبه رانندگان سعی می کنند به قانون احترام بگذارند.

هزینه اندک هوشمندسازی

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی جیرفت بیان کرد: نیاز نیست چراغ ها به صورت کامل هوشمند شود، در حالت هوشمند با توجه به دوربین ها و سنسورها ترافیک را بررسی می کند و چراغ به چشمک زن تبدیل می شود اما شهرداری می تواند با هزینه کمتر و حدود ۷۰ میلیون ریال چراغ ها را نیمه هوشمند کند که یک دستگاه کوچک با تنظیم زمان مدنظر چراغ بر روی چشمک زن می رود.

وی یادآور شد: ۱۳۲ تقاطع در جیرفت داریم و از این تعداد ۳۰ تقاطع مهم است که نمی توان حتی در این تقاطع ها هم همیشه مامور گذاشت و نیاز به دوربین و سیستم هوشمند چراغ های راهنمایی و رانندگی وجود دارد.

سرهنگ بهرامی تصریح کرد: نامه ای به شهرداری ارسال کرده ایم که اگر وضعیت چراغ ها برنامه ریزی پیدا نکند و موجب بروز برخی تصادفات شود، ما شهرداری را در تصادفات مقصر اعلام می کنیم.

چرا برای شهرداری مهم نیست

وی افزود: تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تاکید می کند که قصور سازمان ها را هم باید ذکر کنیم که در این راستا از اول سال هفت نوبت شهرداری را در تصادفات مقصر اعلام کرده ایم و نمی دانیم چرا برای آنها مهم نیست.

سرهنگ بهرامی گفت: گاهی در ساعت ۲ بعد از نیمه شب تصادف رخ می دهد که هر کدام از ۲ طرف مدعی می شوند دیگری از چراغ قرمز رد شده است و دوربینی هم برای اثبات ادعا نیست که اگر چراغ روی چشمک زن باشد مشخص می شود که یکی از مسیرها چشمک زن زرد و دیگری قرمز است که معین می کند کدام مسیر باید بیشتر در عبور دقت می کرد.

در شرایطی که شهرداری خود باید مبلغ فرهنگ ترافیک باشد و مردم را بیشتر به این سو بکشاند که قوانین راهنمایی و رانندگی اهمیت دارد، در عمل با این سهل انگاری موجب افزایش تخلف های رانندگی شده و قبح برخی از تخلفات شکسته شده است.

شهرداری: پیمانکار توجهی نمی کند!

اما این درحالی است که مرتضی سالاری یکی از کارکنانی که مسئول کنترل دوربین های شهرداری است در این زمینه گفت: با توجه به اینکه اکثریت چراغ های راهنمای و رانندگی شهر قدیمی است، چشمک زن شدن و تغییر زمان آن به صورت دستی انجام می شود و کار را برعهده پیمانکار سپرده ایم که پیمانکار هم سرش شلوغ است و می بینیم بعد از گذشت یک ماه کاری را انجام داده است.
وی افزود: سه چراغ هم در مسیر بلوار امام علی(ع) نصب کرده ایم که به صورت کنترل از راه دور است اما شرکت مربوطه نرم افزار و کنترل آن را به ما نداده است.

سالاری ادامه داد: چند روز پیش که در حال بررسی این چراغ ها بودیم در چهار راه امام علی(ع) همه چراغ ها قرمز شده بود این در حالی است که در مواقع بروز تصادف این کار صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به طلبی که این پیمانکار از شهرداری دارد به او گفته ایم اگر طلبش را می خواهد دریافت کند باید نرم افزار دوربین ها را به ما بدهد.

به گزارش ایرنا معلوم نیست چرا شهرداری جیرفت در مقابل پیمانکاران تا این حد مستاصل است و اگر می بیند نمی تواند از طریق پیمانکار کارها را پیش ببرد بنا به پیشنهاد فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی جیرفت با هزینه ای کم بیشتر چراغ های راهنمایی و رانندگی را نیمه هوشمند کند.

در شرایطی که شهرداری خود باید مبلغ فرهنگ ترافیک باشد و مردم را بیشتر به این سو بکشاند که قوانین راهنمایی و رانندگی اهمیت دارد، در عمل با این سهل انگاری موجب افزایش تخلف های رانندگی شده و قبح برخی از تخلفات شکسته شده است.

جیرفت از اواخر شهریور سال گذشته و نزدیک به یک سال است شهردار ندارد و با سرپرست اداره می شود که پیش از آن هم شهردارش فقط یک سال در این سمت مانده بود و استعفا داد. در واقع شهرداری جیرفت ۲ سال است که با تنش و بی ثباتی مدیریت روبه روست و این پیشبرد بسیاری از امور شهری و وظایف شهرداری را با چالش و مشکل روبه رو کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha