۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۱
کد خبر: 85223645
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرانجام دوربین‌های نظارتی در جیرفت

۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۱
کد خبر: 85223645
سرانجام دوربین‌های نظارتی در جیرفت

جیرفت- ایرنا- پس از تصویب شورای تامین جیرفت بالاخره بعد از سال‌ها مرکز این شهرستان قرار است صاحب دوربین‌های نظارتی و ترافیکی شود تا علاوه بر بهره‌مندی‌های مختلف این دوربین‌ها، چراغ قرمز نیز در این منطقه بیش از پیش معنای توقف به خود بگیرد زیرا بارها مشاهده شده به این رنگ در خیابان ها احترام گذاشته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیچ دوربین نظارتی به غیر از دوربین کمربندی های شهر جیرفت در داخل این شهر وجود ندارد که با توجه به کمبود نیروهای راهنمایی و رانندگی، کنترل ترافیکی شهر را دشوار می کند.

در شرایطی که اجرای فاز نخست نصب دوربین در جیرفت با مشکلاتی مواجه شده بود و پیمانکار به وعده خود عمل نکرد، شهرداری با وظیفه‌ای که شورای تامین بر دوشش گذاشت به‌ناچار سراغ اجرای فاز دوم این طرح رفت.

دلایل مختلفی از جمله کمبود نیروی پلیس، نبود دوربین های نظارتی ترافیکی و رفت و آمد برخی از رانندگان سوخت‌بر، تاثیر منفی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در داخل شهر جیرفت گذاشته آنطور که بسیاری از افراد به راحتی حتی از چراغ قرمز هم رد می شوند.

در چنین شرایطی از نگاه کارشناسان نصب دوربین می تواند تاثیر چشمگیری در کنترل تخلفات متعدد رانندگی در این شهر داشته باشد که آن هم در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا به نظر می رسد همچنان ناهماهنگی هایی وجود دارد.

فرماندار: دسترسی به راهور هم داده می‌شود

مسئولان شهرداری در مورد جزییات کار دوربین و چرایی ناهماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحی به ایرنا ندادند اما فرماندار شهرستان جیرفت می گوید، این دوربین ها به زودی نصب می شوند و در مراحل اولیه کاربرد نظارتی دارند اما سپس دیگر ارگان ها از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی هم به آن دسترسی پیدا می کنند تا برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی از آن بهره ببرند.

احمد بلندنظر در این زمینه توضیح داد: دوربین های نظارتی با تصویب شورای تامین نصب می شود که شیوه عمل آن پایش و نظارت از طریق کاربر است؛ البته ویدئوهای این دوربین ها ضبط می شود و در صورت بروز هرگونه اتفاق و تخلفی قابل بررسی و بازیابی است.

رییس شورای تامین شهرستان جیرفت افزود: در مراحل بعدی دسترسی لازم به ارگان های مختلف از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی داده می شود و این امر می تواند بازدارندگی در زمینه تخلفات رانندگی ایجاد کند.

شهرداری کار را تمام نکرد

وی یادآور شد: قبلا شهرداری مصوبه ای داشته که تعداد محدودی دوربین نصب کند و با وجود بسته شدن قرارداد کار را به اتمام نرساند اما اکنون شورای تامین با پیشنهاد پلیس اقدام به تصویب مصوبه ای کرد که ۲۰ دوربین در نقاط مختلف شهر نصب شود.

توضیحات شهرداری

سرپرست شهرداری جیرفت نیز در این زمینه گفت: طرح پایش تصویری به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های شهری محسوب شده که برای کنترل هوشمند ترافیک، افزایش ضریب امنیت اجتماعی، کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، ثبت دائم وقایع، جلوگیری از وقوع جرم و کارهای غیر قانونی، کمک به مدیریت بحران و همچنین مدیریت متمرکز در نقاط مختلف کاربرد دارد.

تورج امیرافضلی با بیان اینکه برای این طرح ۲۰ میلیارد ریال هزینه اختصاص یافته است افزود: فاز دوم اجرای این پروژه در ۲۰ نقطه با نصب ۲۰ دوربین به انضمام تجهیز مرکز مانیتورینگ و برقراری ارتباط با مراکز هدف اجرایی خواهد شد.

پلیس: ۱۱ سال به ما قول نصب دوربین داده بودند

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جیرفت نیز در این زمینه گفت: بنا بوده دوربین ها برای جریمه خودروها فعال شود که تاکنون انجام نشده است و تعدادی دوربین هم نصب شده اما فعال نیست و تعدادی هم فقط پایه نصب شده و خبری از دوربین نیست.

سرهنگ محمدجواد بهرامی افزود: ۱۱ سال است که شهرداری قول نصب دوربین به ما داده اما فقط تعداد محدودی در کمربندی شهر نصب شده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک هم دوربین ها فعال است اما در جیرفت هنوز دوربینی نصب نشده است ادامه داد: اگر دوربین های مورد نیاز در بخش های مختلف داخل شهر نصب شود بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تاثیر بسیار زیادی دارد.

به گزارش ایرنا آمار تصادفات جاده ای و حتی داخل شهری در جنوب استان کرمان بالاست که علاوه بر اینکه موجب خسارات جانی و مالی برای صاحبان خودرو درگیر تصادف می شود، این موجب شده بیمه ها هم بیلانی منفی داشته باشند و زیان ده شوند. با این توصیف، اهمیت نصب دوربین و کاهش تصادفات در جیرفت و سایر شهرهای جنوب استان کرمان بیشتر نمود پیدا می کند.

جیرفت از اواخر شهریور سال گذشته و نزدیک به یک سال است شهردار ندارد و با سرپرست اداره می شود که پیش از آن هم شهردارش فقط یک سال در این سمت مانده بود و استعفا داد. در واقع شهرداری جیرفت ۲ سال است که با تنش و بی ثباتی مدیریت روبه روست و این پیشبرد بسیاری از امور شهری و وظایف شهرداری را با چالش و مشکل روبه رو کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha