روند کاهشی آب دریای خزر تاثیری برفعالیت مجتمع بندری انزلی ندارد

رشت- ایرنا- رئیس اداره عمران اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه روند کاهشی تزار آب دریای خزر در ادامه فعالیت مجتمع بندری انزلی تاثیری ندارد، گفت: این مجتمع بندری بر روی یک کانال طبیعی احداث شده و کشتی‌های تناژ پنج تا هفت هزار تن می‌توانند در اسکله‌های شماره ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ این مجتمع پهلوگیری کنند.

شهرام نواری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مطالعات انجام شده توسط کشورهای اروپایی و حاشیه دریای خزر و نیز کشورمان نشان می‌دهد آب دریای خزر طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده کاهش زیادی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: شرایط مجتمع بندری انزلی به دلیل آنکه برروی کانال طبیعی احداث شده متفاوت خواهد بود و بندرانزلی تنها بندری است که با لایروبی بطور کامل خشک نخواهد شد و تمهیداتی که این بندر می‌تواند انجام دهند ایجاد عمق لازم از طریق لایروبی است.

نواری تصریح کرد: اسکله های جدید۱۱، ۱۲ و ۱۳ این بندر طوری طراحی شده اند که اگر پای اسکله تا عمق ۲ متر هم لایروبی شود مشکلی برای سرشمع های آن ایجاد نمی‌کند و این اسکله‌ها ایستایی لازم را دارند و کشتی‌های تناژ پنج تا هفت هزار تن می‌توانند در این مجتمع بندری پهلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده برای اسکله های جدید مجتمع بندری انزلی کشتی های نسل آینده نیز پیش بینی شده‌اند، گفت: در این اسکله‌ها زیرساخت ها کامل بوده و تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و جرثقیل مستقر است و درصورت پسروی آب دریای خزر در این بندر مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس اداره عمران اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در مورد بنادر کاسپین و آستارا نیز گفت: این بنادر به تناسب پسرفت آب دریای خزر باید موج شکن های خود را تغییر دهند که نیازمند سرمایه گذاری بسیار بالایی در این زمینه خواهد بود که شاید اقتصادی نباشد.

نواری، یکی از ویژگی های مجتمع بندری انزلی را احداث موج شکن‌های جدید اعلام کرد و افزود: این موج شکن‌ها در عمق ۱۲ متری احداث شده اند که با پسروی یک متر و ۸۰ سانتیمتری آب دریای خزر همچنان ۱۰ متر آب دارند، این مساله نوید بخش آن است که این مجتمع بندری در محل مناسبی احداث شده است.

وی خاطر نشان کرد: شاید نگهداری بنادر قدیمی درصورت پسرفت آب با لایروبی مداوم چندان اقتصادی نباشد اما باید مطالعات جامعی درمورد پروسه کاهش تراز آب دریای خزر تا ۵۰ سال آینده انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha