۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰
کد خبر: 85233454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همکاری چین و آفریقا بر جهان تاثیر می گذارد

۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰
کد خبر: 85233454
همکاری چین و آفریقا بر جهان تاثیر می گذارد

تهران- ایرنا - چین با تبدیل شدن به یکی از منابع مهم سرمایه گذاری در آفریقا، در حال تامین بخش بزرگی از منابع مالی به شکل فوری است که آفریقا برای توسعه به آن نیاز دارد و این همکاری بر جهان تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از چاینادیلی، اخیرا بانک توسعه چین با بانک صادرات-واردات آفریقایی در قاهره قراردادی با تمرکز بر توسعه برای تامین مالی این بانک به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای حمایت وام بانکی از شرکت های کوچک و متوسط آفریقایی امضا کرد. این بسته حمایتی وام از این شرکت ها در آفریقا برای تجارت و صادرات و واردات حمایت می کند.

چین به یکی از منابع مهم سرمایه گذاری در آفریقا تبدیل شده است که با تامین فوری بخش بزرگی از منابع مالی مورد نیاز برای توسعه کشورهای آفریقایی از طریق مکانیسم هایی مانند تامین کمک، وام های امتیازی دولتی، موسسات مالی اعتباری، سرمایه گذاری ویژه و ترغیب شرکت های چینی برای سرمایه گذاری مستقیم در آفریقا تاثیری بزرگ به وجود آورده است.

سرمایه گذاری چین در آفریقا از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار گذشته است. شرکت های چینی بزرگراه ها، خطوط راه آهن، بنادر، فرودگاه ها و دیگر اشکال زیرساختی در آفریقا را ساختند و نقشی بزرگ در بهبود توسعه اقتصادی و محیط زیستی در آفریقا داشتند. از طرفی سرمایه گذاران خارجی را جذب کردند و به بهبود اوضاع اشتغال محلی و رهایی مردم از فقر کمک کردند. به علاوه تدریجا مردم آفریقا را به سوی زندگی با رفاه سوق می دهند.

کمک و همکاری با چین وابسته به هیچ شرایطی نیست. هرجا نخوت و گستاخی برخی کشورهای غربی که تفکر استعماری قدیمی را دنبال می کند و مردم آفریقا را فرودست می پندارد کنار رود شرایط بهتر می شود.

همکاری با چین شراکتی برابر، باز و قابل اعتماد است. براساس گفته چینی ها با گذر زمان هدف های آدمی فاش می شود و در این مدت دنیا شاهد این بوده است که کمک های چین و همکاری با این کشور منافع محسوس در بسیاری کشورهای آفریقایی داشته است و منجر به ایجاد تغییرات محسوسی شده است.

چین ابتدا ظرفیت همکاری را تقویت می کند. بدین معنا که با داشتن تجربیات غنی تولیدات و امتیازات فنی در کنار کشورهایی مانند مصر و آفریقای جنوبی به عنوان مراکز مهم تولید در آفریقا بازاری خوب به وجود می آورد. بدین ترتیب دو طرف می توانند ظرفیت های همکاری و تولید خود و صنعت رقابتی آفریقایی را تقویت کنند و به بهینه سازی چرخه صنعتی دست پیدا کنند.

از آنجایی که سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عوامل برای توسعه اقتصادی است، چین و آفریقا می توانند با گسترش کانال هایی همکاری و تبادل میان موسسات مالی را افزایش دهند. بدین ترتیب موسسات اعتباری چینی می توانند وام هایی برای سرمایه گذاری در آفریقا تامین کنند تا به توسعه زیرساختی و اقتصادی برسند.

برخی از سرمایه گذاران تردیدهایی درباره ثبات سیاسی و وضعیت کسب و کارها و شرایط کشورهای آفریقایی دارند اما با توسعه طرح ابتکاری " یک پهنه- یک جاده " همکاری های چین- آفریقا از کمک های دولتی به سرمایه گذاری شرکت ها تغییر می کند.

در نهایت همکاری چین و آفریقا نه تنها تاثیری چشمگیر و مهم برای توسعه هر دو طرف است بلکه تاثیراتی مثبت و بسیار زیاد بر صلح منطقه ای و جهانی، ثبات و رفاه در سراسر جهان خواهد گذاشت. همکاری چین و آفریقا بخشی مهم از طرح ابتکاری یک پهنه، یک جاده برای ایجاد شرکای منطقه ای از طریق ایجاد ارتباط، مشورت و به اشتراک گذاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha