۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85233840
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست کمیته پنج‌جانبه درباره لبنان شکست خورد/ ایستادن آمریکا در کنار دوحه علیه ریاض و پاریس

تهران- ایرنا- منابع خبری لبنان از بی نتیجه بودن نشست جدید کمیته پنج جانبه متشکل از مصر، فرانسه، قطر، عربستان و آمریکا درباره پرونده بحران ریاست جمهوری لبنان در نیویورک به خاطر اختلافات میان اعضای آن و جبهه بندی آمریکا در کنار قطر در مقابل عربستان و فرانسه در این پرونده خبر داد.

به گزارش ایرنا، کمیته پنج‌جانبه درباره پرونده بحران ریاست جمهوری لبنان ساعت ۸ صبح امروز به وقت نیویورک نشستی در سطح وزرای خارجه در مقر هیات دیپلماتیک فرانسه در سازمان ملل برگزار کرد.

برخی منابع در گفت‌وگو با شبکه المنار تاکید کردند که این نشست نیم ساعته بود و در آن تاکید شد که سقف زمان برای دستیابی به توافق جهت انتخاب رئیس جمهور لبنان نباید نامحدود باشد.

این منابع اعلام کردند که در این نشست به ابتکارعمل نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای انجام گفت وگوهای داخلی بین احزاب و جریان های لبنانی به منظور دستیابی به توافقی درباره انتخاب رئیس جمهور این کشور پرداخته شد و نام تمام نامزدها در این نشست مطرح شد و هیچ یک از طرف‌ها تمایلی نسبت به نام مشخصی نداشتند.

باربرا لیف، نماینده آمریکا در این نشست پنج‌جانبه تاکید کرد که در سایه نبود راه‌حل سیاسی تکامل یافته در لبنان، واشنگتن دیگر نمی‌تواند به کمک‌های خود به ارتش این کشور ادامه دهد.

وی همچنین اعلام کرد که ژان ایو لودریان فرستاده ویژه فرانسه به لبنان ماه آینده میلادی سفری به بیروت خواهد داشت.

در همین راستا، روزنامه های لبنانی امروز چهارشنبه بر شکست نشست کمیته پنج‌جانبه در سطح وزرای خارجه در نیویورک متمرکز شدند.

این روزنامه ها تاکید کردند که برخلاف اظهارات ولید البخاری سفیر عربستان در بیروت و ژان ایو لودریان فرستاده فرانسه، بین اعضای این کمیته پنج جانبه شکاف ایجاد شده و نشست نیویورک موفقیت آمیز نبود.

به نوشته این روزنامه ها، شکاف بین اعضای کمیته پنج جانبه روشن و واضح بود؛ به ‌ویژه اینکه بیانیه مشترکی از این نشست صادر نشد.

روزنامه های لبنانی نوشتند: همچنین آمریکایی به مدیریت پرونده لبنان توسط فرانسه اعتراض کرده و خواستار ایجاد چارچوب زمانی مشخص برای ماموریت لودریان (برای رایزنی جهت حل پرونده ریاست جمهوری لبنان) شده و تاکید کردند که این مهلت نباید نامحدود باشد.

رسانه لبنانی تاکید کردند که لبنان باید منتظر تحولات جدید خصوصا از سوی آمریکا و ایران باشد و اقدامات فرانسه، قطر و مصر تنها تلف کردن وقت است.

روزنامه الاخبار لبنان در همین ارتباط نوشت: اطلاعات اولیه فاش شده نشان می‌دهد که فضای موجود در نشست پنج جانبه نیویورک برخلاف خواسته‌های عربستان و فرانسه بود و نزدیکی رویکردهای این دو کشور که البخاری و لودریان تلاش کردند آن را بروز دهند با حمایت آمریکایی‌ها همراه نبود.

این روزنامه افزود: بسیار روشن و شفاف است که آمریکایی‌ها می خواهند این پرونده را به قطر تحویل دهند.

به نوشته این روزنامه، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی وزیر دولت قطر در امور خارجه به عنوان نماینده دوحه در این نشست حضور داشت.

الاخبار در پایان تاکید کرد: بنابراین موضع آمریکا تهدیدی برای گرفتن ماموریت از لودریان است که ماه آینده میلادی می خواهد به بیروت برود. این سفر او درحالی انجام خواهد شد که این بار برخلاف دور قبل، بیانیه واحد کمیته پنج جانبه در حمایت از خود در این ماموریت را در اختیار نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار چندی پیش درباره سفر لودریان فرستاده ویژه فرانسه به بیروت نوشته بود که او با تعدادی از مسئولان سیاسی لبنانی دیدارهای کم رمقی داشت؛ علیرغم اینکه همه می دانند که دیپلماسی فرانسه تنها در حد «نصیحت برای انجام گفت‌وگو» است.

به نوشته این روزنامه، لودریان در رایزنی با کسانی که با آن ها دیدار کرد گویا به طور غیرمستقیم اشاره کرده که وساطتش درحال به پایان رسیدن است و لبنانی ها باید میان خود گفت‌وگو انجام دهند.

الاخبار به نقل از منابع خود گزارش داد: لودریان قبل از سفرش به لبنان با نزار العلولا مشاور دربار پادشاهی عربستان و ولید بخاری سفیر این کشور در لبنان دیدار کرده بود و این دو مقام سعودی در این دیدار که در پاریس برگزار شد، به او گفتندکه مساله لبنان دیگر به آن ها ارتباطی ندارد؛ مگر اینکه شروط آنها درباره انتخاب رئیس جمهور و اصلاحات در این کشور اجرایی شود.

این منابع گفتند که نزار العلولا و ولید بخاری اخیرا در پاریس با چند چهره لبنانی از جمله دو نماینده پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. این منابع درباره جزئیات این دیدارها گفته اند که موضع عربستان و موضع فرانسه یکی شده است و حل و فصل بحران انتخاب رئیس جمهوری لبنان تنها از طریق یک نامزد مورد حمایت اکثریت احزاب سیاسی امکان پذیر خواهد بود.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که بخاری و لودریان با نمایندگان اهل سنت در پارلمان لبنان از جمله وائل ابو فاعور و فؤاد مخزومی دیدار کردند و از آنها نقل شده که سعودی ها گفتند که موضع عربستان و فرانسه واحد است و تاکید می کنند که رئیس جمهور جدید نباید برای یک طرف چالشی باشد، بلکه باید نماینده‌ای از طرف تمامی احزاب و طرف‌های سیاسی لبنان و مورد قبول همه آنها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha