میزان پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی استان سمنان چندان مناسب نیست

سمنان- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تاکید بر ضرورت اقناع بهره‌برداران بخش‌های مختلف به منظور تکمیل پوشش بیمه‌ای برای کمک به جبران خسارت‌ها، گفت: وضعیت پوشش بیمه‌ای محصولات زراعی و باغی در استان چندان مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا قاسمی روز چهارشنبه در نشست ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان سمنان با تاکید بر لزوم اجرای کامل «قانون بیمه اجباری دام» در این استان گفت: این مساله از طریق اقناع بهره‌برداران مدنظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ سازی لازم در راستای اقناع بهره برداران برای بیمه محصولات خود انجام شود، افزود: مدیران شهرستانی به صورت وبیناری در جلسات ستاد بیمه استان حضور داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بخش زیادی از این مصوبات مبتلابه همه شهرستان‌های این استان است، اضافه کرد: باید مصوبات ستاد بیمه شهرستان‌ها جمع‌بندی و دسته‌بندی شود و بخشی از آن که در استان قابل حل است رفع و بخش دیگری از مصوبات نیز از طریق مدیران کشوری وزارت جهاد کشاورزی و بیمه ها پیگیری شود.

قاسمی با اشاره به ابلاغ قانون بیمه اجباری دام و تاکید وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه خاطرنشان کرد: قانون در این باره صراحت دارد، بنابراین بیمه فراگیر دام لازم است و دستگاه ها باید تلاش بیشتری کنند.

ضروری بودن بیمه با توجه به خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم

وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی و دامی در استان سمنان همواره در معرض تهدیدات مختلف قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم و شرایط نامناسب آب و هوایی و همچنین تنوع و تعدد عوامل خسارت‌زا در سال های اخیر بخش کشاورزی و دامپروری در کشور به ویژه در استان سمنان با تهدیدات بیشتری روبه رو است؛ از این جهت بیمه کردن دام ها و حتی محصولات زراعی و باغی موضوعی ضروری و به نفع بهره برداران این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: تنها مسیری که دولت و قانونگذار برای جبران بخشی از این خسارت ها استمرار فعالیت بهره بردار پیش بینی کرده است، پوشش بیمه از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی است و بنابراین باید افزایش ضریب نفوذ بیمه در بخش کشاورزی استان سمنان بسیار مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی با تأکید بر اینکه مدیران جهاد کشاورزی در شهرستان ها و اداره کل امور عشایری استان سمنان باید توجه بیشتری به اجرای قانون بیمه اجباری دام داشته باشند، اضافه کرد: کارگروه تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان می تواند نقش بیشتری در این راستا ایفا کند. همچنین در این زمینه استفاده از ظرفیت تشکل ها به ویژه تشکل های حوزه دام مشارکت بیشتری داشته باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان درخصوص توسعه بیمه محصولات زراعی و باغی نیز گفت: اولویت بخشی به بیمه محصولات مشمول طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان سمنان از جمله گندم و جو و همچنین کشت قراردادی گندم بسیار ضروری است و باید اجرایی شود.

استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی با بیش از ۵۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha