۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85234371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی

۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبر: 85234371
لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی

اهواز – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی و اهمیت این موضوع تاکید کرد و گفت: قابلیت‌ها، کارکردها و ارزش‌های بافت تاریخی باید به مردم شناسانده شود و مردم محلی ساکن در چنین مناطقی به سمت احیای این اماکن گام بردارند.

تبار قریب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی به تنهایی هدف نیست بلکه حفاظت به همراه احیا بافت تاریخی از اهمیت برخوردار است اظهار کرد: بافت تاریخی باید به عنوان یک مجموعه برخوردار از پویایی، احیا شود.

وی افزود: بافت تاریخی و آثار ارزشمند این بافت در دل جامعه و مردم قرار دارند و دقیقا در همین بخش مردم به فضای فرهنگی و گردشگری نیاز دارند که این نیاز را می‌توان با حفاظت و مشارکت در قالب بناهای تاریخی که در بافت قرار دارد رفع کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز مشارکت مردم در احیاء و سرمایه‌گذاری بافت تاریخی، که منجر به کسب درآمد پایدار شود را لازمه پویایی بافت تاریخی عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چند حوزه عملکردی در برگیرنده بافت تاریخی هستند توضیح داد: دستگاه‌های دولتی که مالکیت برخی بناها و آثار تاریخی را برعهده دارند باید نسبت به مرمت یا واگذاری به بخش خصوصی و احیاء آن بناها اقدام کنند.

قریب افزود: از سوی دیگر شهرداری به عنوان متولی مباحث شهری باید در بحث تملک بناهای تاریخی، مرمت آن‌ها و کاربری‌های متناسب با شان آثار تاریخی تمهیدات لازم را فراهم آورد.

کارگاه‌های فعال مرمت در بافت تاریخی اهواز

وی در ادامه به فعال بودن کارگاه‌های مرمت در شهر اهواز اشاره کرد و گفت: سال گذشته بخش نخست مرمت بافت تاریخی انجام شد که در فاز نخست بخشی از معابر بافت منطقه "عامری" مرمت شد. این اقدام برای نخستین بار در بافت تاریخی اهواز انجام شد. البته پروژه مرمت بافت تاریخی اهواز ادامه‌دار خواهد بود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز ادامه داد: همزمان با مرمت بافت تاریخی، یک کارگاه مرمت جدید برای بنای "هتل قو" به عنوان یکی از بناهای ثبت ملی تعریف شده و مرمت در حال انجام است. خانه تاریخی "دادرس"، "سقاخانه" و "مسجدتوحید" نیز به عنوان دیگر آثار تاریخی با تامین اعتبار صورت گرفته در حال مرمت هستند.

لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی

مسیرهای گردشگری اهواز مشخص می‌شوند

وی با اشاره به تدوین و مشخص کردن مسیرهای گردشگری اهواز گفت: این مسیرها در جلسه شورای شهر اهواز ارایه شدند اما یکی از الزامات احیا مسیرهای گردشگری برخورداری از مبلمان شهری متناسب، مرمت و احیا بناهای تاریخی درون مسیر است که در این زمینه نیز بخشی که مرتبط با اداره کل میراث فرهنگی است در حال آماده سازی و پیگیری است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز یادآورشد: در تلاش هستیم با همکاری شورای شهر اهواز و شهرداری به یک برنامه مناسب برای پیاده‌سازی اولویت های مرمت و احیا بناهای تاریخ برسیم.

به گزارش ایرنا وسعت بافت تاریخی شهر اهواز بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ۳۷۷ هکتار است که در این بافت ۴۶ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تعداد دیگری نیز در شرف ثبت ملی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha