ظرفیت فرآوری ۴۲ هزار تُن محصولات کشاورزی در خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد- ایرنا- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ظرفیت فرآوری برای ۴۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی با صدور هفت فقره پروانه بهره برداری انواع صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان ایجاد شد.

سیدعباس آقامیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد از پروانه بهره برداری در نیمه نخست امسال صادر شد با این میزان سالانه ۴۲ هزار تن محصول خام جذب و ۴۰ هزار تن تولید می شود.

وی، میزان سرمایه گذاری برای ایجاد این واحدها را بیش از یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این تعداد واحد فرآوری برای ۷۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: این واحدها شامل سردخانه، بسته بندی تخم مرغ، بسته بندی کشمش، بسته بندی جوانه گندم، واحد تولید انواع میوه خشک و سبزیجات و سایر موارد است.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری هفت واحد جدید در سال جاری تعداد واحدهای تولیدی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان به ۱۲۰ واحد با ظرفیت یک میلیون و ۲۴ هزار تُن جذب مواد خام رسیده است.

وی تصریح کرد: میزان تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی استان اینک ۹۱۰ هزار تُن است.

آقا میری بر افزایش تولید دانش بنیان در استان تاکید کرد و گفت: اکنون اولویت های سرمایه گذاری صنعتی در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی شامل فرآوری و کنسانتره انواع میوه، آب میوه، سرکه، آبغوره، شیره، ژله و مار مالاد، درجه بندی و بسته بندی انواع میوه و سبزیجات به صورت تازه، خشک، منجمد و نیمه آماده است.

وی افزود: تکمیل طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد، بازسازی، نوسازی و اصلاح ساختار واحد های موجود و طرح توسعه و فعال سازی واحد های غیر فعال استان و تبدیل ضایعات کشتار گاهی از دیگر اولویت ها است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان برای بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، حدود ۵۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد و مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha