تونی بلر به دلیل همکاری‌های اقتصادی با باکو تحت فشار قرار گرفت

تهران- ایرنا- «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق بریتانیا که به عنوان مشاور حوزه انرژی جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کند، به دلیل این اقدامش و قطع این همکاری تحت فشار قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نشریه پولیتیکو نوشت: تونی بلر که به عنوان مشاور کنسرسیوم بریتیش پترولیوم (BP) در جمهوری آذربایجان به استخدام درآمده، در بحبوحه حمله نظامی اخیر باکو به منطقه قره باغ تحت فشار قرار گرفته است.

گفته می شود دلیل اصلی هجمه ها علیه وی، لابی هایی است که بلر به عنوان مشاور برای یک توافق عظیم گازی با جمهوری آذربایجان انجام داده است.

الهام علی‌اف که از سال ۲۰۰۳ سمت رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را برعهده دارد، روز چهارشنبه پس از عملیات نظامی در قره باغ اعلام پیروزی کرد. از سوی دیگر، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، علی‌اف را به پاکسازی قومی متهم کرده و نسبت به آوارگی اجباری ارامنه ساکن قره باغ ابراز نگرانی کرده است.

بلر پس از کناره گیری از سمت نخست وزیری، روابط نزدیکی با علی‌اف ایجاد کرد و به عنوان مشاور برای دولت ها و شرکت های سراسر جهان درآمدهای میلیونی به چنگ آورده است.

وی در سال ۲۰۱۴ به سمت مشاور شرکت بزرگ نفتی «بریتیش پترولیوم» که به دنبال صادرات گاز از جمهوری آذربایجان به اروپا است، استخدام شد، پروژه ای که رهبری آن برعهده شخص علی‌اف است.

گزارش ها حاکی است که بلر در سال ۲۰۱۸ در نشستی با ماتئو سالوینی وزیر کشور وقت ایتالیا، درباره خط لوله «ترانس آدریاتیک» (خط لوله ای که از جنوب جمهوری آذربایجان آغاز می شود و در آپولیا ایتالیا به پایان می رسد)، گفت و گو کرد. این خط لوله در سال ۲۰۲۰ عملیاتی شد.

اما اکنون و در پی اقدام نظامی اخیر باکو علیه قره باغ، ساشا دشموک مدیر اجرایی عفو بین‌الملل بریتانیا در مصاحبه ای با پولیتیکو تاکید کرد که تونی بلر باید به دلیل تصمیمش برای کار در جمهوری آذربایجان پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد که بلر باید نشان دهد که نقشش به عنوان مشاور جمهوری آذربایجان دخالت مستقیمی در نقض حقوق بشر توسط باکو ندارد.

بلر در سال ۲۰۱۶ شرکت Tony Blair Associates که ابزار اصلی وی برای مشاوره بین المللی بشمار می رفت را به پایان رساند و گفت که تمرکزش را بر روی کارهای خیریه خواهد گذاشت.

مؤسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی (The Tony Blair Institute for Global Change) که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد و در ۳۰ کشور فعالیت می کند، اعلام کرد که در جمهوری آذربایجان کار نمی کند.

اما تونی بلر که از حالا خود را برای انتخابات سال آینده بریتانیا آماده می کند، تاکنون واکنشی به این هجمه ها نشان نداده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha