توسعه خدمات الکترونیکی مالیاتی با هوشمندسازی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- نظام مالیاتی با رویکرد هوشمندسازی در دولت سیزدهم خدمات الکترونیکی را در جهت تسهیل و تسریع در فرایندهای رسیدگی و برای کاهش مراجعه مردمی به ادارات امور مالیاتی توسعه داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه پنجره واحد خدمات مالیاتی، ابلاغ الکترونیکی کلیه اوراق مالیاتی، توسعه و تکمیل نرم‌افزارها و سامانه‌های مالیاتی، کاهش مراجعات حضوری مردم به ادارات امور مالیاتی، تسهیل و تسریع در فرآیندهای رسیدگی، کاهش زمان وصول مالیات و افزایش تمکین داوطلبانه، مدیریت تبادل داده‌ها و بهبود امنیت و زیرساخت ازجمله اقدامات در توسعه خدمات الکترونیکی مالیاتی در دولت سیزدهم است.

نظام مالیاتی هوشمند مبتنی بر داده محوری، پنجره واحد خدمات مالیاتی و دسترسی به تمامی منابع و درخواست‌های مالیاتی را از طریق فضای مجازی برای مودیان فراهم کرده است؛ از این‌رو تمامی خدمات ازجمله ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی مانند برگ تشخیص، برگ قطعی، آراء صادره هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، دعوت‌نامه جلسات استماع و ارائه اسناد و مدارک، ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی از طریق پرتال شامل اظهارنامه‌های عملکرد اشخاص حقیقی و مشارکتی، اشخاص حقوقی، مستغلات اجاری، مالیات بر ارزش افزوده (به تفکیک تمامی منابع آن شامل عمومی، سیگار و محصولات دخانی، کالاهای نفتی، پسماند و…)، شماره‌گذاری وسایط نقلیه، عوارض سبز، همچنین امکان پرداخت مالیات و سایر موارد از این طریق صورت می‌گیرد.

تسهیل و تسریع در فرآیندهای رسیدگی، کاهش زمان وصول مالیات و افزایش تمکین داوطلبانه از دیگر اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در جهت توسعه خدمات الکترونیکی است در این راستا سامانه یکپارچه مالیاتی در راستای بومی‌سازی خدمات را گسترش داده است.

۱۳ سامانه جدید با هوشمندسازی نظام امور مالیاتی

سامانه‌های مختلفی ازجمله دریافت مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس، مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه، سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو، سامانه مستغلات اجاری، سامانه اظهارنامه برآوری بر اساس قواعد و اطلاعات موجود در سازمان و سایر سامانه‌ها در این سازمان به نفع خدمات رسانی به مودیان تولید شد.

همچنین در بخش تامین و تکمیل داده‌ها بیش از ۹۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی از ۹۳ مرجع برون سازمانی، تولید و پشتیبانی ۱۱۱ وب‌سرویس درون و برون سازمانی جهت تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌ها، به‌روزرسانی و انتقال ۱۳ وب‌سرویس به بستر جدید و مدیریت، توسعه و نگهداری زیرساخت پایگاه اطلاعات موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم صورت گرفت.

سامانه تراکنش‎های بانکی در دولت سیزدهم با پیاده‌سازی زیرساخت نرم‌افزاری دریافت، تجمیع و پالایش اطلاعات خام، مطابق با استانداردها و ابزارهای روز طراحی شد و بیش از ۲۰۰ میلیون رکورد تراکنش خام دریافتی از نظام بانکی در سامانه بتیس با استفاده از زیرساخت پالایش بارگذاری شد.

پیاده‌سازی قابلیت‌های جدید سامانه بتیس در راستای دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های پالایش شده، تهیه پایگاه داده حساب‌های بانکی مؤدیان استعلام شده بر اساس سامانه سیاح بانک مرکزی و بهینه‌سازی زیرساخت پالایش تراکنش‌ها به منظور افزایش سرعت پالایش و بارگذاری تراکنش‌ها از دیگر اقدامات در این بخش بوده است.

بهبود زیرساخت‌های مالیاتی

طراحی زیرساخت پایانه‌های فروشگاهی، تأمین، نصب و راه‌اندازی مراکز داده پیش‌ساخته، پیاده‌سازی سامانه سوت‌زنی، پیاده‌سازی سامانه گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی، پیاده‌سازی پورتال اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی Intamedia.ir، راه‌اندازی سامانه مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی (۱۵۲۶) و پیاده‌سازی سامانه میز خدمت خدمات رایانه‌ای ITSM ازجمله دستاوردها در بخش بهبود زیرساخت‌های نظام مالیاتی است.

از دیگر برنامه‌های صورت گرفته در این بخش وب‌سرویس برخط ارسال اطلاعات مؤدیان مورد استعلام تراکنش‌های بانکی، وب‌سرویس برخط ارسال اطلاعات ریز تراکنش‌های بانکی، وب‌سرویس برخط استعلام اطلاعات ریز تراکنش‌های بانکی از بانک مرکزی، ایجاد امکان استعلام برخط گواهی ماده ۱۸۶ برای اصناف و مؤدیان، راه‌اندازی سکوی نرم افزاری مالیات من، وب‌سرویس تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی و سایر خدمات است که منجر به تحول در نظام مالیاتی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha