نگاهی آماری به وضعیت آب و هوای آذربایجان‌غربی/ ۶۳ درجه فاصله گرمترین با سردترین روز سال

ارومیه - ایرنا - آذربایجان‌غربی، استانی سردسیر در شمال غرب کشور به شمار می رود که طبق آمار ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی در سال زراعی گذشته ( اول مهر ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲) فاصله گرمترین روز سال با سردترین روز سال در استان ۶۴ درجه بوده و این امر نشان دهنده تنوع آب و هوایی در این خطه از ایران است.

به گزارش ایرنا، اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی با پایان یافتن تابستان و سال زراعی، اقدام به انتشار اطلاعات آب و هوایی از استان کرده که طبق آن، میانگین دما در مناطق مختلف، تعداد روزهای یخبندان، بالاترین دمای ثبت شده، کمترین دمای ثبت شده، مجموع بارش های استان و مجموع بارش های تابستانی منتشر شده است.

بالاترین دمای ثبت شده مربوط به پلدشت/ میانگذر دریاچه ارومیه؛ ۳۹ درجه

طبق گزارش منتشر شده، پلدشت با ۴۲.۸ درجه بیشترین دمای هوا را در سال زراعی گذشته در آذربایجان‌غربی به خود اختصاص داده و بعد از آن، خوی با ۴۱.۶ درجه و شوط‌ با ۴۱.۴ درجه در رتبه های بعدی قرار دارند.

کمترین دمای بیشینه ثبت شده در سالی زراعی گذشته نیز به ترتیب به تکاب، تخت سلیمان و چالدران با دماهای بیشینه ۳۵.۶ درجه، ۳۳.۶ درجه و ۳۳.۴ درجه بوده است.

در آمار ارائه شده این‌بخش‌، ارومیه در گرمترین زمان سال به ۳۷.۳ درجه رسیده در حالی که گرمترین زمان سال برای میانگذر دریاچه ارومیه ۳۹ درجه بوده است.

کمترین دمای ثبت شده مربوط به تخت سلیمان تکاب/ رقم قابل توجه در میانگذر دریاچه ارومیه

در این گزارش، تخت سلیمان در شهرستان تکاب با ۲۰.۴ درجه سردترین نقطه استان لقب گرفت و تکاب با ۲۰.۴ درجه و چالدران با ۱۸.۸ درجه در رده های بعدی هستند.

میانگذر دریاچه ارومیه با منفی ۶.۳ درجه گرمترین نقطه آذربایجان‌غربی در سردترین زمان سال بوده و بعد از آن، سردشت با منفی هشت و قره ضیاءالدین (چایپاره) با منفی ۹.۳ درجه در رده بعدی هستند.

در این آمار، ارومیه در سردترین زمان سال منفی ۱۱.۶ درجه دما داشته است.

میانگین دمای سال؛ پلدشت گرمترین و چالدران سردترین

در بخش میانگین دمایی هم، پلدشت با ۱۵.۹ درجه بیشترین میانگین را داشت و میان گذر دریاچه ارومیه با ۱۵.۸ و شوط‌ با ۱۴.۹ درجه در رده های بعدی این بخش قرار دارند.

بعد از چالدران که با ۸.۶ درجه، کمترین میانگین دما را داشته، تکاب با ۱۰.۴ درجه و ماکو با ۱۲.۳ درجه در رده های بعدی ایستاده اند.

ارومیه هم میانگین‌ دمایی معادل ۱۲.۸ درجه داشت.

این آمار در حالی جالب می شود که بدانیم فاصله چالدران با پلدشت فقط ۸۵ کیلومتر است.

روزهای یخبندان در آذربایجان‌غربی/ بازهم میانگذر دریاچه ارومیه کمترین

در بخش روزهای یخبندان ثبت شده در شهرستان های مختلف آذربایجان‌غربی، چالدران بیشترین آمار را داشته و ۱۳۸ روز از ۳۶۵ روز سال شامل حدود ۳۸ درصد، یخبندان را تجربه کرده و بعد از آن، تکاب با ۱۱۹ و اشنویه با ۱۱۲ روز بیشترین یخبندان را ثبت کرده اند.

جالب این است که پل میانگذر دریاچه ارومیه کمترین روزهای یخبندان را با ۴۵ روز به خود اختصاص داده و سردشت با ۴۹ و پیرانشهر با ۶۲ روز در رده های بعدی هستند.

ارومیه هم ۱۰۰ روز با یخبندان هوا دست و پنجه نرم کرده است.

مجموع بارش های استان؛ همچنان سردشت در صدر و این بار، سلماس کمترین

در بررسی آماری میزان بارش ها در شهرستان های مختلف آذربایجان‌غربی، سردشت امسال هم با ۸۲۵ میلی‌متر بیشترین بارش را ثبت کرد و پیرانشهر با ۶۹۲ میلی متر و تکاب با ۴۲۰‌ میلی متر در رده های بعدی بودند.

با این آمار جنوب استان وضعیت بسیار بهتری از مرکز و جنوب استان در بارش‌های سالانه داشت.

در این رده بندی، سلماس با ۲۱۱ میلی متر در قعر جدول ایستاد و سال کم‌بارشی را تجربه کرد؛ پلدشت و شوط‌ هم با ۲۱۹ و ۲۳۱ میلی متر در رده بعدی کمترین بارش در استان قرار گرفتند.

البته در بارش تابستانی، شمال آذربایجان‌غربی وضعیت بهتری ثبت کرد و چالدران با ۱۰۷ میلی متر رکورددار شد.

در بارش های کل سال، رقم ۲۳۸ را جلو نام ارومیه شاهد بودیم که بسیار کمتر از بارش های سال های گذشته و دور بود.

با این آمار، یکی از مهمترین دلایل کاهش آب دریاچه ارومیه به خوبی نمایان می شود که آن هم، افزایش دما به ویژه در ایستگاه میانگذر که واقعی ترین‌ آمار را ثبت می کند و همچنین کاهش بارش در حوضه دریاچه ارومیه به‌ویژه شهرستان های مهمی مثل ارومیه و سلماس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha