گام های استوار صنعت نفت گچساران برای حمایت از توان متخصصان داخلی

یاسوج - ایرنا - صنعت نفت گچساران با تامین ۸۰ درصد از کالاهای تخصصی مورد نیاز خود از سویی و استفاده از ظرفیت های طرح نظام پیشنهادات گام های استواری برای حمایت از سازندگان و متخصصان ایرانی و کمک به خودکفایی ملی برداشته است.

به گزارش ایرنا، تکیه بر توان متخصصان داخلی از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برکاتی مانند بومی‌سازی نیازهای تخصصی، کاهش وابستگی به شرکت های خارجی ،تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و صرفه‌جویی ‏چشمگیری را برای قلب تپنده اقتصاد کشور به دنبال داشته است.

استفاده از نظام پیشنهادگیری بصورت انفرادی و گروهی برای رشد فرهنگ کار و یادگیری تیمی ، گسترش و توسعه فرهنگ اخلاق محوری و ارتقای فرهنگ ایمنی از دیگر راهبردهای دولت برای بهره وری بهینه از ظرفیت های متخصصان داخلی در حوزه صنعت نفت است.

منطقه نفت خیز گچساران که در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۱۸ تولید نفت از مخزن گچساران با چاه شماره ۱۳ آغاز شد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به توان متخصصان خارجی متکی بود اما در چند دهه گذشته به تدریج میزان وابستگی آن به شرکت های خارجی کاهش یافت.

این شرکت که وظیفه استخراج و بهره برداری از ۱۸ میدان نفتی را بر عهده دارد، دومین منطقه تولید کننده نفت در منطقه جنوب کشور است و افزون بر ۲۰ درصد نفت کشور در حوزه نفتی گچساران را تولید می کند هفت هزار نیروی متخصص،ماهر و نیمه ماهر را در اختیار دارد .

استفاده از کالاهای ساخت متخصصان داخلی

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: ۸۰ درصد از کالاهای مورد نیاز این شرکت از سوی شرکت های دانش بنیان‌ داخلی تولید می شود که این اقدام نشان دهنده اعتماد به جوانان نخبه کشور است.

غلامرضا کمالی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از یکهزارو ۳۰۰ قلم انواع کالای مورد نیاز این شرکت با هدف حمایت از تولید داخلی، از سوی تولیدکنندگان داخلی ساخته شده و در اختیار بخش های مختلف قرار گرفته است.

گام های استوار صنعت نفت گچساران برای حمایت از توان متخصصان داخلی

وی عنوان کرد: ارزش ریالی این قطعه های ساخته شده از سوی تولیدگنندگان داخلی یکهزارو ۷۰۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: این اقلام در قالب ۲۸۸ درخواست از سوی بخش های مختلف شرکت نفت از سوی شرکت های داخلی ساخته شده که نسبت به مشابه سال گذشته چهل درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان امسال هفت قرار داد با شرکت های دانش بنیان داشته است.

کمالی ابراز کرد: با توجه به قانون حمایت از تولید کالای ساخت داخل برای استفاده از توان شرکت‌های ‏دانش بنیان، برخی نیازهای فناورانه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از این طریق در دست پیگیری است.

‏وی ادامه داد: این نیاز ها شامل کالا، قطعات، مواد، تجهیزات، خدمات و نرم افزار در حوزه‌های فنی ، مهندسی، رفاهی و خدماتی است.

کمالی گفت: مجوزهای عقد قرارداد تهیه و تامین شیر آلات و اتصالات و لوله های فلزی و غیر فلزی و تجهیزات فنی مورد نیاز شرکت نفت گچساران امسال در قالب هفت قرار دارد با شرکت های دانش بنیان به ارزش ۸۳۹ میلیارد ریال صادر ‏شده است.

وی اظهار کرد: بومی‌سازی، حمایت از ‏ساخت داخل، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقاء سطح ریسک‌پذیری دستگاه‌های اجرایی و صرفه‌جویی ‏چشمگیر حاصل از این تولیدات را از مهمترین مزیت‌های این قراردادها برشمرد.

نظام پیشنهادات طرحی برای ایده های ابتکاری

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: بیش از ۸۹ هزارو ۴۲۵ پیشنهاد با هدف شکوفایی اقتصاد، نظام مشارکت تاکنون در این شرکت ثبت شده است.

گام های استوار صنعت نفت گچساران برای حمایت از توان متخصصان داخلی

کمالی افزود: فرآیند نظام پیشنهادگیری از سال ۱۳۸۰ تاکنون بصورت انفرادی و گروهی در این شرکت آغاز شد که فرهنگ پیشنهادگیری در این مدت علاوه بر سود و صرفه قابل توجه توام با رشد فرهنگ کار و یادگیری تیمی ، گسترش و توسعه فرهنگ اخلاق محوری و ارتقای فرهنگ ایمنی در این شرکت را به همراه است.

کمالی ابراز کرد: یکی از موفق ترین نظام هایی که چند دهه اخیر در واحدهای تولیدی و خدماتی کشورهای صنعتی به اجرا درآمده و نتایج درخشانی در پی داشته است، مشارکت کارکنان از طریق ارائه پیشنهادهاست.

وی هدف اصلی از اجرای این نظام را بهبود گردش کار شرکت و بها دادن به شخصیت و کرامت انسانی کارکنان و در نتیجه افزایش بهره وری در سازمان اعلام کرد و گفت: این طرح علاوه برفواید اقتصادی و تقویت همکاری موجب کاهش برخوردها و تعارض ها و سالم سازی محیط کاری می شود.

کمالی تصریح کرد: برای ارتقای فرهنگ نظام مشارکت و پیشنهاد دهی سه هزار نفر ساعت جلسات توجیهی، آموزشی و کارگاهی در قالب بازدیدهای سیستمی در این شهرستان برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پیشنهاد از سوی کارکنان این شرکت به دبیرخانه نظام مشارکت شرکت نفت گچساران ارسال شده است.

کمالی ادامه داد: از این تعداد پیشنهاد ۳۱۵ مورد تصویب و تعداد ۱۱۱ مورد نیز اجرایی شده که صرفه جویی اقتصادی میلیاردی را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه ۱۷ درصد نفت کشور با روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت در این شرکت تولید می شود.

بیش از ۸۵۳ حلقه چاه نفت در گچساران وجود دارد و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران توان تولید روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز را در کشور دارد.

هم اکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۶ نیرو در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول به فعالیت هستند.این شرکت دارای ۱۰ واحد بهره برداری، ۱۰ واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.

حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در استان های کهگیلویه و بویراحمد ،خوزستان ، بوشهر و فارس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha