ووچیچ نخست‌وزیر کوزوو را به کشاندن صربستان به رویارویی با ناتو متهم کرد

تهران- ایرنا- الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان آلبین کورتی نخست‌وزیر کوزوو را به تلاش برای کشاندن بلگراد به رویارویی نظامی با ناتو متهم کرد و گفت: براساس تحولات اخیر ما هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نخواهیم شناخت و این سیاست ثابت دولت ما است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، کورتی نخست‌وزیر کوزوو عصر یکشنبه اعلام کرد که سه نفر از صرب‌تبارهای مسلحی که روز یکشنبه پس از حمله به ۲ نفر از پرسنل پلیس در شمال کوزوو و به قتل رساندن یکی از آنها درون یک صومعه پناه گرفته بودند، در درگیری با نیروهای پلیس این کشور کشته شده و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

کورتی با حضور در مراسم بزرگداشت افریم بونجاکو افسر پلیس کوزوو که روز یکشنبه بر اثر حمله صرب‌تبارهای مسلح در شمال کوزوو کشته شده بود، افزود: همانطور که پیش از این فکر می‌کردیم، بر اساس تحقیقات انجام شده، عاملان حمله مرگبار به افسران پلیس کوزوو یک ساختار تروریستی و جنایتکار حرفه‌ای هستند که برای جنایتی که امروز مرتکب شدند، مدت‌ها برنامه‌ریزی کرده و تدارک دیده بودند.

نخست‌وزیر کوزوو تاکید کرد: آنها اعضای یک باند قاچاق نیستند بلکه یک ساختار مزدور هستند که از نظر سیاسی، مالی و لجستیکی توسط بلگراد حمایت می‌شود.

خلال سوکلا وزیر کشور کوزوو نیز در همین ارتباط با بیان اینکه در حال حاضر تمام قلمرو کشور تحت کنترل نیروهای پلیس کوزوو قرار دارد، یادآور شد: در حمله به محل اختفای صرب‌تبارهای مسلح مسئول مرگ افسر پلیس کوزوو، تعداد زیادی سلاح کشف و ضبط شده است.

ووچیچ نخست‌وزیر کوزوو را به کشاندن صربستان به رویارویی نظامی با ناتو متهم کرد

از سوی دیگر الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان نیز یکشنبه شب گفت که افراد مسلحی که به پلیس کوزوو حمله کردند اهل صربستان نیستند بلکه صرب‌های محلی کوزوو هستند.

ووچیچ با بیان اینکه جامعه بین‌المللی پس از قتل یک پلیس آلبانیایی‌نژاد، به مقامات پریشتینا برای کشتن صرب‌های کوزوو چراغ سبز نشان دادند، افزود: تک‌تیراندازان پلیس کوزوو، صرب‌هایی که در این درگیری شرکت داشتند را تعقیب کرده و هدف قرار می‌دهند و می‌کشند در حالی که تا به حال جامعه بین‌المللی هرگز اجازه چنین اقدامی را در هیچ کجای جهان نداده بود.

وی با متهم کردن کورتی به تلاش برای کشاندن صربستان به رویارویی نظامی با ناتو، افزود: من از مردم صرب می‌خواهم که صلح آمیز و آرام باشند، بیایید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خونریزی بیشتر انجام دهیم.

ووچیچ با تاکید بر اینکه افسر پلیس کوزوو به دلیل عدم مداخله نیروهای ناتو کشته شد، اظهار کرد: بهترین راه‌حل، استقرار نیروهای بین‌المللی در شمال کوزوو است.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: بسیاری از صرب‌ها برای آزادی صربستان و برای کوزوو و متوهیا به عنوان بخشی از صربستان جان خود را از دست داده‌اند و تاکید می‌کنم که بلگراد هرگز استقلال کوزوو و متوهیا را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز، این رویداد پس از آن رخ داد که روز یکشنبه در حمله شبه‌نظامیان صرب‌تبار در شمال کوزوو یک افسر پلیس کشته و افسر دیگری نیز زخمی شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که پلیس کوزوو در همین رابطه منتشر کرد، آمده است: این ۲ پلیس در نزدیکی جاده‌ای که گزارش مسدود شدن آن را دریافت کرده بودند، در حال گشت‌زنی بودند که از چندین جناح با سلاح‌های سنگین از جمله نارنجک مورد حمله قرار گرفتند.

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها بین کوزوو و صربستان که استقلال استان سابق خود را به رسمیت نمی‌شناسد، افزایش یافته است.

صرب‌ها که اکثریت جمعیت منطقه شمالی کوزوو را تشکیل می‌دهند، همچنان اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از صربستان را نمی‌پذیرند و با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

از سوی دیگر، آلبانیایی‌ها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha