اعلام نامزدی «مورالس»برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۵ بولیوی

تهران- ایرنا- «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۵ خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، در بحبوحه بروز شکاف در حزب حاکم جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS)، مورالس که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۹ ریاست جمهوری بولیوی را عهده‌دار بود، خاطر نشان کرد که او «مجبور» شده است این تصمیم را بگیرد.

این دیپلمات بولیویایی گفت: من را متقاعد کردند که قرار است نامزد شوم، آن‌ها مرا مجبور کردند، واضح است که این خواسته مردم است.

مورالس که رهبری حزب جنبش به سوی سوسیالیسم را بر عهده دارد، افزود یک کارزار «کثیف» علیه او وجود دارد، زیرا مخالفان وی را «قاچاقچی مواد مخدر» می‌نامند و دولت لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی و معاونش، داوید چوکه‌اوآنکا از مورالس به عنوان «سلطان کوکائین» یاد می‌کنند؛ به این ترتیب، شرایط حاضر او را «مجبور» به اعلام نامزدی کرده است.

رئیس‌جمهوری سابق بولیوی اعلام کرد که «هرچه در توان داشته باشد» را ارائه خواهد داد و «با صداقت و متانت» با حمله‌هایی که «در شبکه‌های اجتماعی وزارت ریاست‌جمهوری علیه وی» صورت گرفته است، مقابله خواهد کرد.

مورالس با انتقاد از عملکرد آرسه که در دوره ریاست جمهوری او، وزارت اقتصاد را عهده‌دار بود، گفت از دستورکار ۱۳ بخشی در آستانه دویستمین سالگرد استقلال کشور که پیشتر طراحی شد، «اصلا هیچ چیزی» پیش نرفته است.

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری کنونی بولیوی در انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۲۰۲۰ برگزار شد، با کسب ۵۵.۱۱ درصد آرا، به عنوان نامزد جنبش سوسیالیسم (MAS) پیروز شد و به دولتی که پس از کودتای ۲۰۱۹ علیه دولت مورالس در بولیوی قدرت را در دست گرفته بود، پایان داد.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در سال ۲۰۱۹ که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات در بولیوی، باعث برکناری او شد. اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی ماساچوست آمریکا آن را رد کرد و براساس گزارش شبکه ونزوئلایی «تله‌سور»، با سفر یکی از حامیان اصلی کودتا به آمریکا پیش از انتخابات بولیوی، گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی افزایش یافت.

مورالس پس از استعفا به مکزیک پناهنده شد و چندی بعد، از مکزیک به آرژانتین رفت.

جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS)، حزب حاکم در بولیوی، بهترین دوران خود را پشت سر نمی‌گذارد و به نظر می‌رسد شکافی که میان حامیان اوو مورالس، رئیس‌جمهوری سابق و رهبر حزب و لویس آرسه رئیس‌جمهوری فعلی لوئیس آرس ایجاد شده، تمام سطوح حزب، مجلس قانونگذاری و جنبش‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است؛ این درگیری سیاسی، اتهام‌های متقابل به خیانت، ادعای فساد و حتی قاچاق مواد مخدر را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha